Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-08, 22:54
  #1
Medlem
Servigins avatar
Köpte mig en Yamaha från 06 för ungefär en månad sedan, som nyligen blivit stulen. Enbart använt styrlås och hojen stod på innergården. Flera stölder samma natt enligt polisen där en liga troligtvis burit iväg hojen in i en skåpbil.

Min hoj var alltså övertäckt men hade enbart styrlåset applicerat. Jag hade 1 vanlig svart startnyckel + yamahas röda nyckel för att kunna programera en ny nyckel. Nu har jag anmält detta till försäkringsbolaget men de vill att jag ska skicka in min nyckel + lite annan dokumentation. Problemet är att jag såklart inte hittar den svarta nyckeljäveln. Jag är ganska disträ av mig och det finns en liten möjlighet att jag har glömt nyckeln i låset till sadeln för det sista jag gjorde när jag parkerade var att lägga in packnätet under sadeln. Samtidigt som jag kom hem från min sista tur fick jag nämligen besök från gamla kollegor och jag kan ha blivit distraherad av detta. Det är alltså tänkbart men ingenting jag är säker på. Dessutom ska det inte ha spelat någon roll för det var ändå ingen som kunde se att nyckeln satt kvar i sidan under regnskyddet. Dessvärre kan ju försäkringsbolaget vara av en annan åsikt och jag vill såklart få ut ersättning eftersom det ändå är 30 lax det handlar om.

Vad har jag för alternativ här? Kontakta bolaget och säga att jag måste ha tappat min enda nyckel men att jag har kvar den röda programmeringsnyckeln? Min tidigare hoj, en Yamaha från 2008 av annan modell har jag sålt till min polare och jag skulle kunna ta exempelvis hans extranyckel och skicka in men jag antar att de kommer märka att det är till en helt annan modell. Skulle jag rent teoretiskt kunna köpa en ny hoj av likadan modell och skicka in den nyckeln, eventuellt hävda att jag bytt tändningslås?

Jag vill inte begå något försäkringsbedrägeri men samtidigt anser jag att denna fadäs med den saknade nyckeln inte har att göra med själva stölden eller min rätt till ersättning, för det var ändå någon som bar iväg hojen och ingen som kan ha vetat att nyckeln kan ha suttit i, utan det känns bara som att jag ger försäkringsbolaget en ursäkt att slippa betala ut till mig. Samtidigt vill jag inte försöka fuska till mig ersättning och sedan bli ertappad och eventuellt åtalad (?) för det? Dessutom bor jag i UK så vet inte exakt hur allt fungerar här med brokers, insurers osv.
Citera
2017-06-09, 00:35
  #2
Medlem
Inte behöver du väll köpa en helt ny hoj, räcker ju med ett tändningslås,
Citera
2017-06-09, 01:09
  #3
Medlem
MADs avatar
Du har ju den röda nyckeln kvar så gör en ny nyckel och lämna in den istället.
Citera
2017-06-09, 08:16
  #4
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Inte behöver du väll köpa en helt ny hoj, räcker ju med ett tändningslås,

Jo det skulle jag ju kunna göra iochförsig. Men jag har ändå planer på att köpa en ny likadan hoj så det var en tanke som slog mig.
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Du har ju den röda nyckeln kvar så gör en ny nyckel och lämna in den istället.
Kommer inte det väcka massa frågor hos fb om jag skickar in en helt ny nyckel som inte ens använts? Kan de se på något serienummer när nyckeln är tillverkad osv?
Citera
2017-06-09, 15:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Köpte mig en Yamaha från 06 för ungefär en månad sedan, som nyligen blivit stulen. Enbart använt styrlås och hojen stod på innergården. Flera stölder samma natt enligt polisen där en liga troligtvis burit iväg hojen in i en skåpbil.

Min hoj var alltså övertäckt men hade enbart styrlåset applicerat. Jag hade 1 vanlig svart startnyckel + yamahas röda nyckel för att kunna programera en ny nyckel. Nu har jag anmält detta till försäkringsbolaget men de vill att jag ska skicka in min nyckel + lite annan dokumentation. Problemet är att jag såklart inte hittar den svarta nyckeljäveln. Jag är ganska disträ av mig och det finns en liten möjlighet att jag har glömt nyckeln i låset till sadeln för det sista jag gjorde när jag parkerade var att lägga in packnätet under sadeln. Samtidigt som jag kom hem från min sista tur fick jag nämligen besök från gamla kollegor och jag kan ha blivit distraherad av detta. Det är alltså tänkbart men ingenting jag är säker på. Dessutom ska det inte ha spelat någon roll för det var ändå ingen som kunde se att nyckeln satt kvar i sidan under regnskyddet. Dessvärre kan ju försäkringsbolaget vara av en annan åsikt och jag vill såklart få ut ersättning eftersom det ändå är 30 lax det handlar om.

Vad har jag för alternativ här? Kontakta bolaget och säga att jag måste ha tappat min enda nyckel men att jag har kvar den röda programmeringsnyckeln? Min tidigare hoj, en Yamaha från 2008 av annan modell har jag sålt till min polare och jag skulle kunna ta exempelvis hans extranyckel och skicka in men jag antar att de kommer märka att det är till en helt annan modell. Skulle jag rent teoretiskt kunna köpa en ny hoj av likadan modell och skicka in den nyckeln, eventuellt hävda att jag bytt tändningslås?

Jag vill inte begå något försäkringsbedrägeri men samtidigt anser jag att denna fadäs med den saknade nyckeln inte har att göra med själva stölden eller min rätt till ersättning, för det var ändå någon som bar iväg hojen och ingen som kan ha vetat att nyckeln kan ha suttit i, utan det känns bara som att jag ger försäkringsbolaget en ursäkt att slippa betala ut till mig. Samtidigt vill jag inte försöka fuska till mig ersättning och sedan bli ertappad och eventuellt åtalad (?) för det? Dessutom bor jag i UK så vet inte exakt hur allt fungerar här med brokers, insurers osv.

Om din nyckel är i låset. Oavsett hur distra du var eller inte. Så har ju du varit gravt oaktsam.
Även om DU inte tycker att du gjort fel så kommer försäkringsbolaget att tycka det.

Alla råd innan i tråden är just försäkringsbedrägeri. Tala sanning med försäkringsbolaget är det bästa du kan göra. Lycka till
Citera
2017-06-09, 19:06
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är detta som gör det så extremt bra med just att driva försäkringsbolag. De flesta kommer år efter år att betala en multum till dom utan att nu aldrig behöva använda sig av den och det är därmed pengar i sjön som försäkringsbolagen får helt gratis. Sedan om nu något skulle hända då kommer det nu en massa krav innan nu pengar betalas ut. Här som nu ärlig och de har vad nu polisen sagt hur det gått till så borde de nu lita på dig. Men som sagt säger du sanningen eller nu på något sätt manipulerar en ny nyckel så kommer de väl hänvisa till någon regel och inte betala ut.

Det du kan göra är ju att vara ärlig att nyckeln faktiskt är borta och du nu inte är säker på hur du tappat bort den. Att det nu möjligen kan varit efter. Men ganska givet då att de nu kommer säga just som detta att du glömde nyckel i och därmed varit oaktsam det är liksom därför de nu ens ber om nyckel för att nu slippa betala ut. Vilket här då kvittade då de bar iväg den och körde bort i en skåpbil.
Citera
2017-06-09, 19:12
  #7
Medlem
Conams avatar
Kolla försäkringsbrevet! Har man varit hygglig mot buset och lämnat nyckel i så pröjsar man bara den skyhöga självrisken!
Citera
2017-06-12, 11:40
  #8
Medlem
eller skyll på postnord, att brevet med nyckeln försvann som alla andra jävla brev försvinner hela tiden
Citera
2017-06-20, 21:04
  #9
Medlem
Säg som det är till försäkringsbolaget. Att du inte hittar nyckeln och att du därför inte kan utesluta att du glömt den i låset. Om du har varit kund länge utan skador kan dom mycket väl ersätta dig ändå.

Det är möjligt att polisen tillslut hittar hojen och då är det svårt och bortförklara att den är nyckelkörd.
__________________
Senast redigerad av RebbelYell 2017-06-20 kl. 21:06.
Citera
2017-08-22, 23:19
  #10
Medlem
Servigins avatar
Tänkte bara uppdatera hur hela historian slutade.

Fick skicka in all dokumentation jag hade, gamla besiktningspapper, diverse kvitton och kvitton för något alarm som var installerat samt så postade jag enbart huvudreservnyckeln som man använder enbart för att göra kopior på.

Fick i torsdags bekräftat att FB betalar ut hela värdet av hojen som jag köpte den för, minus 1.000 i självrisk! Riktigt överraskande resultat då jag faktiskt räknat med att inte få ut något eller maximalt hälften. I söndags var jag iväg och köpte ny hoj! Då kunde jag dessutom föra över min gamla försäkring till den nya hojen, så där sparade jag in ytterligare ca 5.000. Det har tagit lång tid men ändå väldigt glad att det löste sig så pass bra, dessutom utan att begå försäkringsbedrägeri.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback