Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-09, 14:05
  #13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nu har jag detaljstuderat Google maps, bilderna på SVT samt försökt komma ihåg hur det ser ut på platsen.

Jag får det till att lastbilen står på Knaftvägen vänd i riktning mot Vilhelmina, alltså syd, sydvästlig riktning.

Lastbilen har just passerat korsningen Mossvägen med bakre axlarna och skulle just ha kommit till korsningenVallvägen

Det där är ingen stor väg, man kör inte mer än 30-40 km/h om man har trafikvett, han har precis passerat korsningen Linnévägen, Knaftvägen och även om bilen var olastad måste han ha tokgasat på ett sätt som man inte gör på bostadsområden för att komma upp i sådan hastighet. Lastbilar lever om som fan när man gasar på.

Nu spekulerar jag hejvilt här: kan lastbilen ha kört försiktigt förbi tanten men att hon har snubblat och fått in huvudet under framhjulet?

En liknande incident var nära att hända mig i vintras, en bil krypkörde förbi mig när jag gick på en halkig väg, jag halkade till och höll sånär på att åka in under bilen, och då är jag i min krafts dagar.
Bra grävt!

Precis som andra duktiga användare skrev ovan så såg jag nog fel vad det gällde hjulen. Jag har inte koll på lastbilar! Jag hade också tanken att hon hamnat under och att de tvingats lyfta fordonet för att få loss henne. Så det är Knaftvägen (inte Knastvägen)? Bra, media har nog bara citerat varandra och så har den felaktiga adressen spridits.

Din teori om att hon snubblat ut från trottoaren och hamnat med exempelvis huvudet under ett av hjulen låter plausibelt. Fruktansvärt tragiskt förstås. Chauffören mår nog inte bra just nu.
Citera
2017-06-09, 14:29
  #14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Kika till vänster om samma polismans huvud så ser du bärgningsbilen som dragbilen är upphissad av. Dragbilen lutar alltså bakåt, inte åt sidan.

Du verkar ha rätt om det där med bägaren.
Citera
2017-06-12, 11:18
  #15
Medlem
Chaffören skulle backa & såg ej bakom sin lastbil, tanten, gammal & grå, ser sig ej för & olyckligtvis så lyckas hon pricka in rätt under däcken på lastbilen. Kan säga så mycket som att, räddningstjänsten fick spola bort rester ifrån bla hennes hjärna som låg där mosad på vägen... Det var inte mycket helt kvar av stackars tanten. Så detta har alltså skett i knappt någon hastighet alls, utan helt enkelt pga ouppmärksamhet/ingen bra synvinkel ifrån chaffuörens sida.
Citera
2017-06-12, 19:07
  #16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutepsyko
Chaffören skulle backa & såg ej bakom sin lastbil, tanten, gammal & grå, ser sig ej för & olyckligtvis så lyckas hon pricka in rätt under däcken på lastbilen. Kan säga så mycket som att, räddningstjänsten fick spola bort rester ifrån bla hennes hjärna som låg där mosad på vägen... Det var inte mycket helt kvar av stackars tanten. Så detta har alltså skett i knappt någon hastighet alls, utan helt enkelt pga ouppmärksamhet/ingen bra synvinkel ifrån chaffuörens sida.

Fy bubblan alltså.

Kikar man på bilden ser man att himlen är blå, men ändå är det en rännil av, förmodat blodigt vatten på asfalten.

Formellt sett var det alltså chaufförens fel, man ska inte framföra ett fordon om man inte kan överblicka vägen osv.

Dock kan jag tycka att han är "ursäktad" och ska komma lindrigt undan, detta eftersom det backas med lastbil hundratals mil per dag utan att det händer olyckor, killen har troligen säkerställt att det inte är något bakom fordonet, under tiden som han har hoppat in och förberett backning har tanten slunkit in bakom.

Nu kommer jag vara så osmaklig att jag skuldbelägger offret, tanten, men kvinnor över 65-70 år någonstans blir snabbt väldigt omedveten om världen runt dem, kolla bara hur tanter beter sig med kundvagn i matvarubutiker; de har en enastående förmåga att blockera gångar osv på ett sätt som de inte gjorde när de var lite yngre. Jag ser beteendet hos min egen mor bland annat.

En sådan tant kan lätt glömma tänka på att en lastbil som går på tomgång kanske snart kommer börja röra på sig, alternativt hör inte motorn, sen ska de gena bakom och sen är de för långsamma för att hoppa undan.

Förbaskat tråkigt för alla inblandade.
__________________
Senast redigerad av Kennethkvarting 2017-06-12 kl. 19:09. Anledning: felstavning
Citera
2017-09-15, 16:22
  #17
Medlem
KulturberikareSWEs avatar
En äldre kvinna i 80-års åldern blev påkörd av en tung lastbil med släp utanför en matbutik i Lycksele. Hon avled av sina skador. Nu åtalas föraren för vållande till annans död.

Åtal: https://minfil.org/Uc9804c1bf/Lyckse...7_Aktbil_1.pdf
Citera
2017-10-12, 14:30
  #18
Medlem
KulturberikareSWEs avatar
Det var i somras som en 22-årig man körde på en kvinna i 80-årsåldern utanför Ica i Lycksele. Kvinnan avled senare av skadorna. Nu döms mannen i Lycksele tingsrätt.

Han döms till vållande till annans död och får villkorlig dom och dagsböter.
Citera
2017-10-12, 22:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulturberikareSWE
Det var i somras som en 22-årig man körde på en kvinna i 80-årsåldern utanför Ica i Lycksele. Kvinnan avled senare av skadorna. Nu döms mannen i Lycksele tingsrätt.

Han döms till vållande till annans död och får villkorlig dom och dagsböter.

Någon som har domen?
Citera
2017-10-13, 01:41
  #20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulturberikareSWE
Det var i somras som en 22-årig man körde på en kvinna i 80-årsåldern utanför Ica i Lycksele. Kvinnan avled senare av skadorna. Nu döms mannen i Lycksele tingsrätt.

Han döms till vållande till annans död och får villkorlig dom och dagsböter.

Länkar till en artikel:

https://www.vk.se/2116823/chauffor-doms-for-dodsolycka
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback