Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-08, 20:41
  #1
Medlem
Tjena. Min nya aprilia sr50 har gått en 30 mil. Jag såg att oljetanken var helt tom i den synliga delen, så jag fyllde på ca 1L med syntetisk scooter expert olja som kostar typ 180kr. Jag märkte att den går lite segare. Någon kunnig som vet varför?
Citera
2017-06-08, 21:33
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Fyller du inte på olja förstör du motorn
Citera
2017-06-08, 22:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fyller du inte på olja förstör du motorn
Den är sprillans ny, inga konstiga ljud eller all körning. Tanken är också böjd vilket gör att man inte ser hela tanken. Butiken jag köpte den ifrån sa även att jag inprincip inte skulle behöva fylla på olja tills servicen. Aprilia har hög kvalité och kostar en 26k så jag antar att lampan had lyst om oljan var slut. Vad kan det mer vara som gör att den känns lite slöare? Kan det bara va någon placeboeffekt eller?Garantin håller väl ommman sjölv fyller på olja?
__________________
Senast redigerad av Smurf92 2017-06-08 kl. 22:08.
Citera
2017-06-10, 00:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurf92
Den är sprillans ny, inga konstiga ljud eller all körning. Tanken är också böjd vilket gör att man inte ser hela tanken. Butiken jag köpte den ifrån sa även att jag inprincip inte skulle behöva fylla på olja tills servicen. Aprilia har hög kvalité och kostar en 26k så jag antar att lampan had lyst om oljan var slut. Vad kan det mer vara som gör att den känns lite slöare? Kan det bara va någon placeboeffekt eller?Garantin håller väl ommman sjölv fyller på olja?

Kontakta stället där du köpte mopeden så hjälper de dig, säg också att du tycker att den går trögare.
Citera
2017-06-10, 00:45
  #5
Medlem
Är det rätt mängd olja i den nu och har det varit för lite olja (under minimum-strecket) i den? Att hålla koll på oljan är väldigt viktigt!
Citera
2017-06-21, 12:41
  #6
Medlem
Ninjincs avatar
Då du har en tvåtakts-motor syftar du nog på den separata oljetanken. Det brukar finnas en oljelampa på instrumenteringen som först börjar blinka lite då och då när nivån börjar bli låg för att sedan lysa konstant när nivån är låg.
Mopeden börjar inte ta skada om nivån är låg men när tvåtaktsoljan är slut upphör cylinderns smörjning och kan då börja ta skada.
Denna olja förbrukas i takt med att du kör då den blandas med bränslet så därför är det viktigt att hålla koll på den. Garantin gäller även om du fyller på tvåtaktsoljan själv (annars skulle det bli många många verkstadsbesök då den förbrukas varje gången motorn är igång). Du måste inte köpa tvåtaktsolja för 180kr litern, finns billigare på bensinstationer.
Att den blivit seg borde inte bero på oljan, utan det bör vara något annat.
Citera
2017-06-21, 17:18
  #7
Medlem
Om den är ny så antar jag att det finns en manual. Varför läser inte folk manualen innan de t.ex. fyller på olja om de inte kan motorer sedan tidigare? Vilken olja var det som började vara slut? Tvåtaktsoljan eller motoroljan? Vilken typ av olja fylldes på? Tvåtaktsolja eller motorolja? Det är mycket viktigt att man fyller på rätt sorts olja på respektive påfyllnadsställe.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback