Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-08, 22:34
  #13
Medlem
Lindstens avatar
Intressanta svar. Att syskon inte är lika varann förstår man ju, men att det kan vara så stor skillnad och just i det avseendet ljus mot mörk. Själva hudtonen också!

Man brukar kunna se några små detaljer som är snarlika syskon emellan, såsom tjockleken eller längden på nästan, ögonens form eller läppar. Men dessa är hela olika!

Mamman är blond, rätt kort(1,61cm) och väldigt ljus i hyn, liksom äldre dottern(tjejen jag dejtar). Pappan är 1.80 cm och har mörk hår samt mörkare hudton. Båda förlädrarna har dock bruna ögon.
Citera
2017-06-08, 22:45
  #14
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Intressanta svar. Att syskon inte är lika varann förstår man ju, men att det kan vara så stor skillnad och just i det avseendet ljus mot mörk. Själva hudtonen också!

Man brukar kunna se några små detaljer som är snarlika syskon emellan, såsom tjockleken eller längden på nästan, ögonens form eller läppar. Men dessa är hela olika!

Mamman är blond, rätt kort(1,61cm) och väldigt ljus i hyn, liksom äldre dottern(tjejen jag dejtar). Pappan är 1.80 cm och har mörk hår samt mörkare hudton. Båda förlädrarna har dock bruna ögon.
För att haka på det SvartChili skrev om ögonfärg och anpassa det (förenklat) till det du skriver så betyder det att pappan bär med sig en "blå-gen" och en "brun-gen". Då det bruna anlaget är dominant har han bruna ögon. Mamman som är blåögd har två "blå-gener".

När de får barn tillsammans får barnet en gen av varje förälder. Möjliga genkombinationer är således brun-blå (ger brun ögonfärg) eller blå-blå (ger blå ögonfärg). 50 procent chans till vardera ögonfärg alltså.
Citera
2017-06-08, 23:30
  #15
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
För att haka på det SvartChili skrev om ögonfärg och anpassa det (förenklat) till det du skriver så betyder det att pappan bär med sig en "blå-gen" och en "brun-gen". Då det bruna anlaget är dominant har han bruna ögon. Mamman som är blåögd har två "blå-gener".

När de får barn tillsammans får barnet en gen av varje förälder. Möjliga genkombinationer är således brun-blå (ger brun ögonfärg) eller blå-blå (ger blå ögonfärg). 50 procent chans till vardera ögonfärg alltså.

Ja ögonfärgen tycker jag är förståeligt, dock inte allt annat. Min tjej är en typiskt blond tjej, medan systern är en brunett och mörk. Kan det verkligen stämma?! Hade så gärna velat göra några prover på dessa för att vara på det torra. De har nog samma mamma, men pappan är jag lite osäker på..
Citera
2017-06-09, 00:28
  #16
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Intressanta svar. Att syskon inte är lika varann förstår man ju, men att det kan vara så stor skillnad och just i det avseendet ljus mot mörk. Själva hudtonen också!

Man brukar kunna se några små detaljer som är snarlika syskon emellan, såsom tjockleken eller längden på nästan, ögonens form eller läppar. Men dessa är hela olika!

Mamman är blond, rätt kort(1,61cm) och väldigt ljus i hyn, liksom äldre dottern(tjejen jag dejtar). Pappan är 1.80 cm och har mörk hår samt mörkare hudton. Båda förlädrarna har dock bruna ögon.
Ser inget konstigt alls i det, eftersom jag och min syster är mer olika. Hon är blond och blåögd, medan jag har mörkbrunt, nästan svart hår och bruna ögon. Hon har blek hy och blir lätt röd i solen, medan jag har mer friskt färgad hy och kan vara hur oförsiktig jag vill med solbränna; blir ändå alltid vackert solbränd.
Lång rak näsa kontra kort rund. Kraftiga käk- och kindben kontra inget av dem. När jag nu tänker efter på det jag knappt reflekterat över genom livet har vi nog inte ett enda drag gemensamt, varken i ansiktet eller i övrigt.

Jag är en kopia av vår morbror, medan hon är (något mindre) en kopia av vår faster. När vi sågs tillsammans som barn var folk övertygade om att jag var adopterad. (Sverige var helt oberikat på den tiden.) När de sedan såg våra föräldrar, som båda var mörkhåriga – men far blåögd – insåg de att det var min syster som var det svarta fåret i familjen.

Ungefär detsamma gäller våra fyrmänningar, där ena systern är liten, blond och blåögd, medan den andra ser ut som jag.
Troligen hänger den här variationen bland syskon i min släkt samman med att jag (och mor och mormor) är tydligt av tydalstypen utseendemässigt, vilken typ förekommer flitigt där den större delen av befolkningen är blond och blåögd, dvs. norra Dalarna. Det gör att vi har gener för både mycket ljust utseende och mycket mörkt, där det ena – troligen det ljusa – är recessivt, men kan slå igenom med full kraft vid möte med andra likadana anlag.

Har tjejen rötter i norra Dalarna (läs: Mora-trakten), Hälsingland eller Härjedalen?
__________________
Senast redigerad av Grisbrottaren 2017-06-09 kl. 00:31.
Citera
2017-06-09, 00:32
  #17
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Ser inget konstigt alls i det, eftersom jag och min syster är mer olika. Hon är blond och blåögd, medan jag har mörkbrunt, nästan svart hår och bruna ögon. Hon har blek hy och blir lätt röd i solen, medan jag har mer friskt färgad hy och kan vara hur oförsiktig jag vill med solbränna; blir ändå alltid vackert solbränd.
Lång rak näsa kontra kort rund. Kraftiga käk- och kindben kontra inget av dem. När jag nu tänker efter på det jag knappt reflekterat över genom livet har vi nog inte ett enda drag gemensamt, varken i ansiktet eller i övrigt.

Jag är en kopia av vår morbror, medan hon är (något mindre) en kopia av vår faster. När vi sågs tillsammans som barn var folk övertygade om att jag var adopterad. (Sverige var helt oberikat på den tiden.) När de sedan såg våra föräldrar, som båda var mörkhåriga – men far blåögd – insåg de att det var min syster som var det svarta fåret i familjen.

Ungefär detsamma gäller våra fyrmänningar, där ena systern är liten, blond och blåögd, medan den andra ser ut som jag.
Troligen hänger den här variationen bland syskon i min släkt samman med att jag (och mor och mormor) är tydligt av tydalstypen utseendemässigt, vilken typ förekommer flitigt där den större delen av befolkningen är blond och blåögd, dvs. norra Dalarna. Det gör att vi har gener för både mycket ljust utseende och mycket mörkt, där det ena – troligen det ljusa – är recessivt, men kan slå igenom med full kraft vid möte med andra ljusa anlag.

Har tjejen rötter i norra Dalarna (läs: Mora-trakten), Hälsingland eller Härjedalen?

Intressant! Hur kan du vara säkra på att ni har samma far? Många kvinnor är otrogna idag, så blir inte förvånad om det är anledningen eg!
Citera
2017-06-09, 00:36
  #18
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Intressant! Hur kan du vara säkra på att ni har samma far? Många kvinnor är otrogna idag, så blir inte förvånad om det är anledningen eg!
Nej, det är uteslutet av skäl jag inte tänker gå in på här.
Min fars släkt envisas dessutom med att påstå att jag skulle vara lik honom, och det kan nog stämma i vissa delar och vissa karakteristika, som ändå fått en liten touche av honom.
Citera
2017-06-29, 01:31
  #19
Medlem
Man ärver gener från alla individer man någonsin varit släkt med, ibland kan en näsa dyka upp som satt på en förfader för 1000 år sedan idag.

Det är inte bara från mor och far, utan från mors far och mor, från fars mor och far o.s.v i all oändlighet.

Personligen har jag mycket gener från min mamma som mina syskon inte ärvt, de hade ärvt mer från min pappa. Och dom generna är från både min mammas fars sida och hennes mors sida.
Citera
2017-07-01, 01:12
  #20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Man ärver gener från alla individer man någonsin varit släkt med, ibland kan en näsa dyka upp som satt på en förfader för 1000 år sedan idag.

Det är inte bara från mor och far, utan från mors far och mor, från fars mor och far o.s.v i all oändlighet.

Personligen har jag mycket gener från min mamma som mina syskon inte ärvt, de hade ärvt mer från min pappa. Och dom generna är från både min mammas fars sida och hennes mors sida.

Om du och dina syskon inte har gjort ett gentest kan du inte veta detta. Det du kan studera hos dig själv är din fenotyp - dvs hur de gener du har manifesterar sig i organismen som är du. Visst är det uppenbart ibland att vissa arvsanlag måste komma från ena föräldern, men många av våra yttre egenskaper är resultatet av ett samspel mellan åtskilliga gener och det är långt ifrån säkert att det vi tror är resultatet enbart av gener vi ärvt från ena föräldern verkligen är det.
Citera
2017-07-01, 01:53
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Man ärver gener från alla individer man någonsin varit släkt med, ibland kan en näsa dyka upp som satt på en förfader för 1000 år sedan idag.

Det är inte bara från mor och far, utan från mors far och mor, från fars mor och far o.s.v i all oändlighet.

Personligen har jag mycket gener från min mamma som mina syskon inte ärvt, de hade ärvt mer från min pappa. Och dom generna är från både min mammas fars sida och hennes mors sida.
Stämmer tyvärr inte. Tydligen ska det räcka att gå tillbaka 9 generationer för att man sannolikt helt ska sakna gener från en av ens förfäder från den generationen. Sen blir det fler och fler desto längre bak man går.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback