Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-08, 00:08
  #1
Medlem
Jag driver ett eget företag(enskild näringsverksamhet) som i dagsläget har fokus på att sälja elektroniska tjänster. För att bredda verksamheten har jag tänkt att importera diverse varor exempelvis merchandise och dylikt. Jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet inom området skulle kunna ge mig tips/råd.

Enligt exempel 2: Inköp av varor från ett annat EU-land verkar det inte vara allt för bökigt se citat:

Citat:
Sebastian i Sverige köper dvd-filmer av Susan i Storbritannien för 2 450 pund (GBP). Båda är beskattningsbara personer och är momsregistrerade i respektive hemland.
Sebastian använder bokslutsmetoden vid momsredovisningen. Han åberopar sitt giltiga momsregistreringsnummer när han beställer filmerna av Susan. Filmerna transporteras från Storbritannien till Sverige.

Susan skickar filmerna och utfärdar faktura i mars. Sebastian får filmerna och fakturan i samma månad. Han betalar fakturan i april. Eftersom Sebastian har åberopat ett giltigt momsregistreringsnummer tar Susan inte ut någon moms i Storbritannien vid försäljningen.

Sebastian gör ett unionsinternt förvärv. Han ska då själv räkna ut och redovisa momsen på inköpet. Momsen beräknar han på varuvärdet 2 450 GBP som omräknat blir 40 000 kr. Momsen blir 10 000 kr (25 % av 40 000 kr).

Eftersom Sebastian ska sälja filmerna i sin momspliktiga verksamhet får han göra avdrag för den moms han själv beräknar. Trots att Sebastian använder bokslutsmetoden vid momsredovisningen ska han redovisa unionsinterna förvärv i den period säljaren (Susan) utfärdat fakturan, d.v.s. i mars. (Om Susan dröjer med att utfärda en faktura måste Sebastian ändå redovisa momsen senast den 15 i månaden efter leveransen, d.v.s. den 15 april.)

Idén jag har för tillfället är att testa importera en liten mängd varor från något land inom EU för att se hur väl varorna säljer. Målet är dock att importera större mängder från Kina för att få ner priset.

Vad jag har förstått är det betydligt besvärligare att importera varor från länder utanför EU.

Alltså vilka fallgroppar bör man undvika som nybörjare inom ämnet när det kommer till import primärt är jag intresserad av import från andra EU-länder. Jag har tänkt att köpa varorna från exempelvis Amazon, Alibaba.
Citera
2018-07-20, 19:32
  #2
Medlem
Kan man impotera några bra varor från Thailand ?

1. Kalsonger i siden eller bomull
2. Morgonrockar
3. Verktyg
4. Thailändska DVD filmer
5. Fiskespön
Citera
2018-07-21, 00:58
  #3
Medlem
KiselMupps avatar
Tänk på att den som är först med att importera en vara till EU räknas som tillverkare och blir skyldig att CE-märka.

Har inte reglerna i huvudet, sök på CE-märkning.
Citera
2018-07-24, 04:52
  #4
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinjosef
Kan man impotera några bra varor från Thailand ?

1. Kalsonger i siden eller bomull
2. Morgonrockar
3. Verktyg
4. Thailändska DVD filmer
5. Fiskespön


Jag köpte 2 par filsingar från Thai och de är riktigt dåligt skurna och storlekarna är supersmå. Sånt som hamnar i skräphyllan i butikerna i Sverige som ingen köper.

Det säkraste är nog knark dessvärre. Men också högst risk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback