Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-08, 00:41
  #13
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Jag anser att man inte ska vara snål i dessa fall. Man får även anpassa sig till situationen. Bjuds det på 3 rätters samt kaffe och avec hade inte jag iallafall haft mage att slänga upp ett 69:- vin. En 30 lapp extra så har man ett helt ok gå-bort vin. Det är minimum imo. Går du upp en hundring till så har du helt plötsligt ett kalasvin, vilket kan vara schysst att bjussa på om du får kalaskäk med hela köret. Är det riktigt fint typ nyår går alltid champagne hem.
Citera
2017-06-08, 00:54
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander.Delarge
Jag anser att man inte ska vara snål i dessa fall. Man får även anpassa sig till situationen. Bjuds det på 3 rätters samt kaffe och avec hade inte jag iallafall haft mage att slänga upp ett 69:- vin. En 30 lapp extra så har man ett helt ok gå-bort vin. Det är minimum imo. Går du upp en hundring till så har du helt plötsligt ett kalasvin, vilket kan vara schysst att bjussa på om du får kalaskäk med hela köret. Är det riktigt fint typ nyår går alltid champagne hem.

Jag håller med resonemanget. Men tittar man i kalendern och ska göra en avancerad gissning, så är det osannolikt att det rör sig om nyår, snarare studentexamen eller kanske midsommarfirande. Det är sådant som är på "g"..

Sedan kan man ju välja vinet efter det förväntade sällskapet: Enklare vin (100:-) om det är en enklare tillställning, sött mousserande om det är tjejer man ska "impa på" etc. Grillfest hos husvagnssvenson kanske man kan rekommendera en bag-in-box.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-06-08 kl. 01:12. Anledning: typo
Citera
2017-06-08, 11:05
  #15
Medlem
RobinFromHoods avatar
En sexa malt.
Citera
2017-06-09, 18:47
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinFromHood
En sexa malt.

En minibar-flaska på 6cl från hotellrummet kan nog verka lite snålt..
Citera
2017-06-10, 02:22
  #17
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
En minibar-flaska på 6cl från hotellrummet kan nog verka lite snålt..
Det låter häftigt dock.
Citera
2017-06-10, 20:29
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander.Delarge
Det låter häftigt dock.

Onekligen, och häftigt är nog priset också från minibaren.. Kostar väl som ett hyfsat bra vin runt 150:-.... Men snålt ändå.
Citera
2017-06-11, 14:21
  #19
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag fattar inte det här riktigt. Ska du inte dricka ditt vin själv? Byter ni flaskor med varandra? Gör ni någon slags busgrogg i en stor skål, eller vad är det frågan om?

Handlar det om busgrogg rekommenderar jag det alkoholstarkaste du kan hitta.
Citera
2017-06-11, 14:33
  #20
Medlem
Mr Bs avatar
Köp något standard vin, Om du vet att kommer serveras fisk så vilken flaska med chardonnay vindruvor går väl hem bland de flesta och du kan säga något lamt som, "jag tog med vitt till fisken."
Annars nått rött av Cabernet sauvignon druvor är det väl ingen som klagar på.
Tycker att om man inte har något speciellt tips, inte är så duktig på det, så är det bättre att bara köra safe.
Är det inte vin det handlar om, en flaska bombay alt. Tanqueray gin är trevligt.
Citera
2017-06-11, 18:38
  #21
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Varför inte bara göra det enkelt för sig och köpa något som man tycker är gott till ett rimligt pris? Det är ju upp till var och en att avgöra vad man tycker är ett rimligt pris för en flaska vin eller vad det nu kan vara. De andra gästerna kommer förhoppningsvis inte börja mobba dig för vad du har köpt, eller ens bry sig och minnas det dagen efter, i sådana fall var det nog en riktigt tråkig tillställning i alla fall.
Citera
2017-06-16, 18:54
  #22
Medlem
Isnatts avatar
Jag köper alltid det jag själv gillar oavsett pris.
Ska jag på fest så brukar jag ta några såna flaskor (öl) och kanske köper med några som jag inte testat förut men vet att jag gillar öltypen (ljus lager) och då kan du ju ta olika ipor om du är sån eller vad du nu dricker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback