Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-07, 22:34
  #1
Medlem
Har tidigare haft SEB Europafond Småbolag, men en avgift på 1,75%. Fick nyss upp ögonen för att Lannebo nyligen startat en fond för europeiska småbolag, Lannebo Europa Småbolag A. Den fonden har en lägre avgift, 1,60%. Finns därmed knappast någon mening med att behålla SEB:s fond.

Det jag undrar är, finns det någon annan europeisk småbolagsfond som är bättre, eller som har ännu lägre avgift? Eller finns det rentav skäl att behålla SEB, trots den högre kostnaden? Vilken europeisk småbolagsfond är den bästa?
Citera
2017-06-08, 02:10
  #2
Medlem
Billigare finns men vilken som är bäst på lång sikt kan ingen svara på. De förvaltas aktivt så innehaven ändras ibland.

https://www.avanza.se/fonder/lista.h...veTab=overview

https://www.nordnet.se/mux/web/fonde...%E5bolag&typ=1
Citera
2017-06-09, 22:24
  #3
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Har tidigare haft SEB Europafond Småbolag, men en avgift på 1,75%. Fick nyss upp ögonen för att Lannebo nyligen startat en fond för europeiska småbolag, Lannebo Europa Småbolag A. Den fonden har en lägre avgift, 1,60%. Finns därmed knappast någon mening med att behålla SEB:s fond.

Det jag undrar är, finns det någon annan europeisk småbolagsfond som är bättre, eller som har ännu lägre avgift? Eller finns det rentav skäl att behålla SEB, trots den högre kostnaden? Vilken europeisk småbolagsfond är den bästa?

Gå in på;
http://www.morningstar.se/Funds/Quic...Desc&view=fees

Använd sedan fälten "Avgifter" och "Historik". Tänk dock på att historisk avkastning inte garanterar framtida avkastning.
Citera
2017-06-23, 21:43
  #4
Medlem
Här är de tre bästa kandidaterna jag hittade:

- SPP Aktiefond Europa
- Swedbank Robur Access Europa
- Länsförsäkringar Europa Indexnära

Samtliga har en avgift på 0,2%, och samtliga är indexfonder. Vad bör då styra vad man ska välja? De verkar ganska snarlika.
Citera
2017-06-24, 11:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Här är de tre bästa kandidaterna jag hittade:

- SPP Aktiefond Europa
- Swedbank Robur Access Europa
- Länsförsäkringar Europa Indexnära

Samtliga har en avgift på 0,2%, och samtliga är indexfonder. Vad bör då styra vad man ska välja? De verkar ganska snarlika.

Det spelar ingen roll vilken du väljer då de följer samma index. De är snarlika.

Men du frågade i trådstarten efter Europeiska småbolagsfonder ?

Dessa fonder är inte småbolagsfonder.
Citera
2017-06-24, 20:43
  #6
Medlem
När du väljer småbolagsfonder är det viktigt att man tror på den som förvaltar fonden. SEB Europa Småbolag har haft väldigt fint facit med sina förvaltare de senaste åren. De har nu valt att lämna SEB och gått över till Lannebo. De har nu startat Lannebo Europa Småbolag. Jag skulle därför köpt Lannebos fond.

Lycka till!
Citera
2017-06-27, 20:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
När du väljer småbolagsfonder är det viktigt att man tror på den som förvaltar fonden. SEB Europa Småbolag har haft väldigt fint facit med sina förvaltare de senaste åren. De har nu valt att lämna SEB och gått över till Lannebo. De har nu startat Lannebo Europa Småbolag. Jag skulle därför köpt Lannebos fond.

Lycka till!

Håller med. Fonden från Lannebo känns intressant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback