Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-07, 21:37
  #1
Medlem
Hej som rubriken lyder så har jag två hundar som är syskon tik o hane givetvis . Nu är det löp nr 2 och dessa hundar får ju absolut inte paras av uppenbarliga själ men jag vill ändå inte skilja på dom .helst. nån som vet något bra tillvägagångssätt för detta problem.? Finns det nått piller typ tillfällig sterilisering för jag vill avla på henne när hon e runt 3 år tänkte jag med min mammas hund
Citera
2017-06-08, 02:55
  #2
Medlem
Kastrering på hanvalpen? Finns inget universalpiller..
Citera
2017-06-08, 10:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Kastrering på hanvalpen? Finns inget universalpiller..

Det va det jag befarade vill inte förändra hanns mandom eller vad man kallar det då steriliserar jag Hellre tiken...
Citera
2017-06-08, 11:14
  #4
Medlem
MissMDs avatar
Det finns P-piller för tikar, huvurvida bra det är vågar jag inte svara på. Det verkar vara stora biverkningar och lätt att få livmoderinflammation.

Det finns även kemisk kastrering för hanar som är temporär, men det är inte säkert att den har full effekt.

Jag hade nog tagit kontakt med veterinär för rådgivning, dom kan ge förslag på olika alternativ som finns att tillgå
Citera
2017-06-08, 12:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Det finns P-piller för tikar, huvurvida bra det är vågar jag inte svara på. Det verkar vara stora biverkningar och lätt att få livmoderinflammation.

Det finns även kemisk kastrering för hanar som är temporär, men det är inte säkert att den har full effekt.

Jag hade nog tagit kontakt med veterinär för rådgivning, dom kan ge förslag på olika alternativ som finns att tillgå

Ja tack så mycket för infon har även hittat ett parningskyd man sätter på hanen typ en susp
Citera
2017-06-08, 18:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllensten-Von-Lax
Hej som rubriken lyder så har jag två hundar som är syskon tik o hane givetvis . Nu är det löp nr 2 och dessa hundar får ju absolut inte paras av uppenbarliga själ men jag vill ändå inte skilja på dom .helst. nån som vet något bra tillvägagångssätt för detta problem.? Finns det nått piller typ tillfällig sterilisering för jag vill avla på henne när hon e runt 3 år tänkte jag med min mammas hund
Använde det på min tik, hon fick juvertumörer. Använde det endast vid 3 löp. Vid nästa hundägeri med tik och hane så lämnade jag hanen på hundpanget. Har du inte chansen att ha med någon på arbetet? Sätta på hanen ett kisskydd som sitter säkert och skyler hans behag och ha honom i en inhägnad när du är hemma?
Citera
2017-06-08, 19:10
  #7
Medlem
Förändra hans mandom? Jävla larv det är en hund, en hanhund mår BRA av slippa stressen av löpande tikar. Kastrering eller kemisk kastrering, den kemiska tar dock ett tag innan det funkar, lika så vanlig kastrering.

Sluta lägg mänskliga känslor, eller om du nu gör det så inse att kastrering innebär lugn och ro för din hund.
Citera
2017-06-08, 19:16
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Förändra hans mandom? Jävla larv det är en hund, en hanhund mår BRA av slippa stressen av löpande tikar. Kastrering eller kemisk kastrering, den kemiska tar dock ett tag innan det funkar, lika så vanlig kastrering.

Sluta lägg mänskliga känslor, eller om du nu gör det så inse att kastrering innebär lugn och ro för din hund.

Jag håller med ovanstående. Män (mänskliga män) har alternativet sterilisering. Könsdriften finns kvar, men inte möjligheten att få avkommor. Finns det sterilisering för hanhundar? -Ingreppet torde vara betydligt mindre "allvarligt" än kastrering.
Citera
2017-06-08, 19:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgudarsland
Använde det på min tik, hon fick juvertumörer. Använde det endast vid 3 löp. Vid nästa hundägeri med tik och hane så lämnade jag hanen på hundpanget. Har du inte chansen att ha med någon på arbetet? Sätta på hanen ett kisskydd som sitter säkert och skyler hans behag och ha honom i en inhägnad när du är hemma?

Jag har tsfogt ledigt från jobbet underlöpet löpet men han o hon är helt vilda och måste ha 100% koll plus trosor på båda min mammas tik fick livmoderinflammation av p-piller det vågar jag inte mig på har 2 rum dom kan vara instängda i men dom är vana vid varandra dom har varit tillsammans hela livet ju dom ylar o har sig bor i hus så grannar stör väl sig inte men tycker synd om dom
Kopplar dom i varsin ändra i rummet jag är i ibland för som slutar ju aldrig att försöka :/
Citera
2017-06-08, 19:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Förändra hans mandom? Jävla larv det är en hund, en hanhund mår BRA av slippa stressen av löpande tikar. Kastrering eller kemisk kastrering, den kemiska tar dock ett tag innan det funkar, lika så vanlig kastrering.

Sluta lägg mänskliga känslor, eller om du nu gör det så inse att kastrering innebär lugn och ro för din hund.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag håller med ovanstående. Män (mänskliga män) har alternativet sterilisering. Könsdriften finns kvar, men inte möjligheten att få avkommor. Finns det sterilisering för hanhundar? -Ingreppet torde vara betydligt mindre "allvarligt" än kastrering.

Jag har läst annat ialfall
Citera
2017-06-08, 19:48
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllensten-Von-Lax
Jag har läst annat ialfall
Som vad då?

Sterilisering på däggdjurshannar (oavsett människa eller hund) är rätt lika: Sädesledarna "knipsas av". Borde gå enkelt och billigt att göra även på hundar. Då kan hundarna fortfarande ha kvar sin sexualdrift, "sätta på" diverse tikar men det blir inga valpar. Men jag är nyfiken på vad du har läst!
Citera
2017-06-08, 19:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllensten-Von-Lax
Ja tack så mycket för infon har även hittat ett parningskyd man sätter på hanen typ en susp

Då har du inte den minsta aning om hur stark driften att para sig kan vara på en hanhund.

På behovstrappan för en hund ligger det näst högst upp efter att vara frisk. Och så stark att den tar över på en halvfrisk hund.

Kastrera om du ska två kön tillsammans. Och avel ska göras kontrollerat. Finns tillräckligt med hundar utan bra hem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback