Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-07, 21:00
  #1
Medlem
Om man har en kedja eller kätting och fäster den i sig själv, som en ring.

Sen lägger man denna kedje-ring runt ett objekt, och drar objektet i motsatta ändan av kedje-ringen.

Kommer detta att vara starkare eller lika starkt som om man fäste kedjans ända i samma objekt och drog i kedjans andra ända?

Är det samma sak med ett rep?
Citera
2017-06-07, 21:37
  #2
Medlem
Swe1227s avatar
Haha, det där går jag också runt och tänker på.Tänker att det kan t o m bli svagare om man har kedjan som en ring
Citera
2017-06-07, 21:50
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Flera faktorer påverkar men i en perfekt värld bör dragstyrkan dubbleras, borde finnas data på nätet för vajer du kan använda dig av.
Citera
2017-06-07, 23:54
  #4
Medlem
Vet inte om jag förstår frågeställningen men jag tänker så här:

Brottgränsen avgörs av tvärsnittet på godset och om kedjan hänger i block eller liknande så är minsta tvärsnittet inte större för att den ligger som en ring. En enstaka länk på kedjan har samma tvärsnitt oavsett om den hänger i en krok eller i nästa länk och brottgränsen blir därför samma.

Ska brottgränsen öka måste minsta tvärsnittet öka.


Eller är detta helt galet?
Citera
2017-06-08, 02:19
  #5
Avstängd
Tycker att länken som ligger precis bakom objektet ändå borde få lika mycket kraft över sig. Även om den övre och undre kedjan får hälften så mycket (delar på kraften), kommer summan av dem att ligga på den länken.

Tror det krävs att man tar isär kedjan där och t.ex. svetsar de båda ändarna till objektet, och tar isär kedjan där man drar också och sen drar lika mycket i båda tåtarna.
Citera
2017-06-08, 05:01
  #6
Medlem
Bonnatorps avatar
Låt säga att kedjan hänger runt två trissor, vilka får illustrera en väldigt grov och hal krok eller påle som kedjan skulle kunna gå runt.

Om den fria änden av kedjan blir dragen i med en kraft av 100 newton så kommer kraften idealt att fördelas till 50 newton på höger respektive vänster kedjedel.
Kraften går vidare runt trissorna och "möts" emellan dem, men eftersom krafterna på 50 newton vardera resulterar i en jämnvikt (d.v.s. kedjan rör sig inte) så blir det desamma som dra i en enkel kedja fäst i en vägg med en kraft av 50 newton.
Alltså halveras kraften.

Går kedjan däremot runt ett tillräckligt smalt objekt (i förhållande till länkmått) borde det bilda brytkrafter på den länk som ligger an.
Citera
2017-06-08, 05:56
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strugatski
Vet inte om jag förstår frågeställningen men jag tänker så här:

Brottgränsen avgörs av tvärsnittet på godset och om kedjan hänger i block eller liknande så är minsta tvärsnittet inte större för att den ligger som en ring. En enstaka länk på kedjan har samma tvärsnitt oavsett om den hänger i en krok eller i nästa länk och brottgränsen blir därför samma.

Ska brottgränsen öka måste minsta tvärsnittet öka.


Eller är detta helt galet?
Brottgränsen är densamma men en "ring" har 2 kedjor således dubbelt så mycket material som en enkel kedja, den här principen används bla när man ska lyfta tung last, ta vajern på bilden säg att den har en brottgräns på 500kg men går upp och ned 4 gånger så den klarar mycket tyngre laster för vikten fördelas över alla vajrarna..
http://www.konecranes.com/sites/defa...-cxt-hoist.jpg
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-06-08 kl. 06:44.
Citera
2017-06-08, 14:06
  #8
Medlem
Alltså det jag menar är att kedjeringen inte kan jämställas med två separata längder. Längst upp på kedjeringen finns en punkt där endast en länk ska bära lasten. Hänger man en kedja över ett block och sen i en tyngd behövd minst ett block till för att det ska ske någon nedväxling av kraften. Fäster man tyngden i båda ändarna av kedjan minskar man dragkraften i alla länkar utom en som får summan av de båda längdernas dragkraft. Samma kraft som blockets upphängning måste tåla.

Men jag är osäker på om resonemanget är korrekt.



Edit: missade att andra svarat.
Citera
2017-06-08, 14:12
  #9
Medlem
Mack-Bolans avatar
Ordspråket som kommer bra till pass här är:
"Ingen kedja är starkare än svagaste länk"
Citera
2017-06-08, 15:06
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Strugatski
Alltså det jag menar är att kedjeringen inte kan jämställas med två separata längder. Längst upp på kedjeringen finns en punkt där endast en länk ska bära lasten. Hänger man en kedja över ett block och sen i en tyngd behövd minst ett block till för att det ska ske någon nedväxling av kraften. Fäster man tyngden i båda ändarna av kedjan minskar man dragkraften i alla länkar utom en som får summan av de båda längdernas dragkraft. Samma kraft som blockets upphängning måste tåla.

Men jag är osäker på om resonemanget är korrekt.



Edit: missade att andra svarat.

Nej, det blir ingen enskild länk som behöver ta hela kraften. Jämför med cascologotypen, som baserar sig på ett fysikaliskt felslut. Vad hade hänt med dragkraften om det bara varit en häst och andra änden suttit fast i en fast punkt istället? Kan den ena hästen utöva större kraft än en fast punkt? Nej.

I teorin blir styrkan dubblerad. I verkligheten finns risk att det uppstår hävstångseffekter och brytkrafter där länkarna viker runt kroken/lyftöglan. Åtminstone om kroken inte är rundad och bred i förhållande till länklängden. Styrkan blir alltså sannolikt avsevärt större än för enkel kedja, men mindre än dubbla styrkan, men hur mycket mindre beror på omständigheterna. Har man extrem otur skulle man till och kunna försvaga kedjan genom att vika den dubbel.
__________________
Senast redigerad av Piggekott 2017-06-08 kl. 15:38.
Citera
2017-06-08, 23:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nej, det blir ingen enskild länk som behöver ta hela kraften. Jämför med cascologotypen, som baserar sig på ett fysikaliskt felslut. Vad hade hänt med dragkraften om det bara varit en häst och andra änden suttit fast i en fast punkt istället? Kan den ena hästen utöva större kraft än en fast punkt? Nej.

I teorin blir styrkan dubblerad. I verkligheten finns risk att det uppstår hävstångseffekter och brytkrafter där länkarna viker runt kroken/lyftöglan. Åtminstone om kroken inte är rundad och bred i förhållande till länklängden. Styrkan blir alltså sannolikt avsevärt större än för enkel kedja, men mindre än dubbla styrkan, men hur mycket mindre beror på omständigheterna. Har man extrem otur skulle man till och kunna försvaga kedjan genom att vika den dubbel.


Jag är nog benägen att ge mig även om det känns lite kontraintuitivt. vid lite eftertanke inser jag att reaktionskraften i kedjan kommer att vara hälften eftersom den ena längden av kedjan bara är belastad med halva vikten jämfört med om en enkel längd och en fast punkt använts.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback