Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-07, 23:56
  #13
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Aha, då förstår jag.
Som studentkärra hade jag en saab 95 från -74, den gick att hålla igång ganska billigt (13 år sedan), men det var ett evinnerligt meckande då den var helt slutkörd. Köpte den för 1500 spänn, meckade lite, körde med den i två år och sålde den för 2500 när jag var färdigpluggad. Hur mycket pengar jag spenderade på den lokala skroten för att hålla åbäket igång har jag inte koll på, med det åt med marginal upp den tusenlappen jag fick tillbaka på priset.
Yes, så den ska i princip bara frakta mitt arsle från A till B.
Jo, skruva en jävla massa på mina två sista 740s, men det är ju en del av min hobby med så skruvande är ett plus för mig och diverse delar har lokala skrotnissen liggandes till en rad med olika bilar.
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Okej, men det är en hel del elektronik i en 30 år gammal bil också, med den skillnaden att den är gammal och svår att ersätta idag. Ska du ha en bil utan elektronik så får du nog räkna med att dra dig ner runt slutet av 70- tidigt 80-tal och dessa bilar i bra skick börjar kosta en del pengar.

Ska du då använda den som bruksbil under två- tre år så kan du räkna med att den tappar ungefär lika mycket i värde som en betydligt nyare bil. Köper du en någorlunda hyfsad 240 från -87 för 30 000 idag så lär du tappa 15-20 000 på några år, vem vill betala fantasipriser för en halvtaskig 240 med 30 000 mil på mätaren? Ta den här som exempel http://www.bytbil.com/kronobergs-lan...-1023-10653542 den kostar 20 000 idag, hur tror du den ser ut om tre år och 4000 mil senare? Tror du att du skulle få mer än 5000 för den? Lägg därtill att gamla bilar går sönder, inte om utan när, så reparationskontot kan dra iväg rejält. Visst, en tio år gammal bil kan också gå sönder, men risken är betydligt större att en 35 år gammal bil gör det.
Jajo det är sant men min första 740 lokaliserade jag felet med på 1timme och fixade men Audin jag har ståendes nu har jag lokaliserat felet med i ca 4månader utan framgång trots åtgärdade felkoder, om du förstår poängen. Äldre fordon känns simplare.
Ja, tappa i värde får den göra det gör inte mig något då planen är att brorsan ska få "ärva" den när han ska börja med körkortet.
Att den går sönder/fel uppstår är lite utav ett plus då fordon/motorer osv ligger i mitt intresse bland annat så garagetid tackar jag inte nej till.
Citera
2017-06-08, 09:09
  #14
Medlem
FarangDingDongs avatar
Visst är det lätt att mecka en gamal Volvo när de går sönder. Men hur kul är det egentligen? Sålde nyss en 145 som jag haft i många herrans år. Så gamla bilar tål inget vidare att brukas även om de inte gått så långt. Som någon annan i tråden säger så risar de ner sig fort om de brukskörs och att få igen pengar man lagt ner blir omöjligt.

Bättre då med en billig beg. Japan för några tusen som studentbil. När den inte klarar bes. pga rost finns det ändå gott om köpare som inte bryr sig om sådana detaljer. Att vara elkänslig är dock ett problem om man har en tajt budget. Hjälpte en tjej att hitta en gammal 70-tals Starlet då hon hade dessa båda problem.

Sån't tar tid att hitta dock om man vill köpa billigt. Dessutom är det inte lätt med delar till gamla japs. Det är svårt att ge något riktigt bra råd i den situation du är. Har själv några tidiga 80-talare, europeiskt, okomplicerat men inte precis meckfritt.
__________________
Senast redigerad av FarangDingDong 2017-06-08 kl. 09:12.
Citera
2017-06-08, 12:26
  #15
Moderator
Ska det vara billigt eller ska det vara skattebefriat ... De två går inte ihop.
En Aygo/107/C1 är billiga, de är inte skattebefriade (360:-/ år), men lättmekade, pålitliga och snåla. Säkerheten brukar ju nämnas som en av de sämre punkterna, men jämfört mot en 30 år gammal häck så är de förstås bättre där med. Det sämsta är väl komforten, men åas. det nämns 140, de är ju inte sämre komfort än i en sådan.
Så om det ska vara billigt är det min rekommendation.
Citera
2017-06-11, 21:55
  #16
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Visst är det lätt att mecka en gamal Volvo när de går sönder. Men hur kul är det egentligen? Sålde nyss en 145 som jag haft i många herrans år. Så gamla bilar tål inget vidare att brukas även om de inte gått så långt. Som någon annan i tråden säger så risar de ner sig fort om de brukskörs och att få igen pengar man lagt ner blir omöjligt.

Bättre då med en billig beg. Japan för några tusen som studentbil. När den inte klarar bes. pga rost finns det ändå gott om köpare som inte bryr sig om sådana detaljer. Att vara elkänslig är dock ett problem om man har en tajt budget. Hjälpte en tjej att hitta en gammal 70-tals Starlet då hon hade dessa båda problem.

Sån't tar tid att hitta dock om man vill köpa billigt. Dessutom är det inte lätt med delar till gamla japs. Det är svårt att ge något riktigt bra råd i den situation du är. Har själv några tidiga 80-talare, europeiskt, okomplicerat men inte precis meckfritt.
Ptja tycker det är kul! Har ju en hel loge full med volvo 2/740 delar sen donatorbilar som står.
Kommer ju knappast lägga ner några stora summor, förutom bensinpengar etc då reservdelar finns.

Har du något tips på japsare då? Sett en massa Toyotas sen Daihatsu (?)
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ska det vara billigt eller ska det vara skattebefriat ... De två går inte ihop.
En Aygo/107/C1 är billiga, de är inte skattebefriade (360:-/ år), men lättmekade, pålitliga och snåla. Säkerheten brukar ju nämnas som en av de sämre punkterna, men jämfört mot en 30 år gammal häck så är de förstås bättre där med. Det sämsta är väl komforten, men åas. det nämns 140, de är ju inte sämre komfort än i en sådan.
Så om det ska vara billigt är det min rekommendation.
Kan gå ihop bara man vill.
Jo men har inte råd med Aygo, tyvärr haha.
Har kört en polares 140 på isen förr, gillade faktiskt den modellen av någon anledning. Men antingen Volvo 240/740 ( Pga har en massa delar samt 2 donatorbilar som bara står. ) eller någon gammal japs jag kan tukta i 2år.
Citera
2017-06-13, 08:32
  #17
Medlem
FarangDingDongs avatar
Tips? Tja bakhjulsdrivet verkar ju vara din grej. Får gå långt tillbaka på jps då, typ före 1980. Frågan är om det är värt det pga rosten och reservdelsbristen men vilken gammal Mazda,Toyota, Nissan/Datsun som helst. Daihatsu vet jag inget om.

Mensåatte, du verkar vara en Volvokille och gillar att skruva. Kör på 140/240/740/940 finns gott om billiga och bra exemplar undanstoppade i lador och lider uti vårt avlånga land.
Citera
2017-06-15, 16:43
  #18
Medlem
Här har du vad du söker.
https://www.blocket.se/stockholm/Toy...=11&w=1&last=1
Citera
2017-06-16, 23:39
  #19
Medlem
l150s avatar
Nu kanske några går i taket.
Men jag tycker en Volvo v40/S40 är ett ypperligt val. Iof så uppfyller inte den dina krav, men skitsamma.
Köpte själv en 2.0t 00:a besiktigad och skattad för 6000 sek.
Nya sommarsulor, 20k mil, helt ok att åka i.
Körde den utan problem i ett år och sålde den sen för 5k.
Hade endast problem med startspärren, men våldtog lite kontakter fram o tillbaka så försvann problemet.
Citera
2017-06-16, 23:44
  #20
Medlem
frogpaks avatar
https://www.blocket.se/goteborg/Golf....htm?ca=15&w=1
Gissar på att du kan meka lite
Citera
2017-06-18, 08:52
  #21
Medlem
miklons avatar
Angående skatten så kan du väl försöka hitta en bil som nyligen är skattad, då slipper du ju det problemet i nästan ett år framåt.
Citera
2017-06-18, 10:34
  #22
Medlem
I ditt fall är alla märken förutom Volvo uteslutna.
För du vill ha en bil som är minst 30 år. Den ska vara billig att äga men drivmedel bryr du dig inte om.
Då vill jag påstå att det är reparationskostnaderna som kommer vara din största utgiftspost.
Att hitta reservdelar till en 30-åring kan bli kostsamt om du inte hittar på skroten.
Men som du själv säger så har du donatorbilar till en Volvo.
För mig blir då ekvationen väldigt lätt att lösa.

Hittar du en 140 så kan jag tipsa om stolarna till en 240.
Min första bil var en 140 o jag bytte stolarna som mitt första mekarprojekt. Minns jag rätt så passade de rakt av. De borde göra det med då min mekarvana var noll. Fördelen är att just 240:ins säten var de första som i dag har gjort Volvos säten legendariska. Man sitter riktigt bra i dem även i dag.
Citera
2017-06-18, 11:43
  #23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
I ditt fall är alla märken förutom Volvo uteslutna.
För du vill ha en bil som är minst 30 år. Den ska vara billig att äga men drivmedel bryr du dig inte om.
Då vill jag påstå att det är reparationskostnaderna som kommer vara din största utgiftspost.
Att hitta reservdelar till en 30-åring kan bli kostsamt om du inte hittar på skroten.
Men som du själv säger så har du donatorbilar till en Volvo.
För mig blir då ekvationen väldigt lätt att lösa.

Hittar du en 140 så kan jag tipsa om stolarna till en 240.
Min första bil var en 140 o jag bytte stolarna som mitt första mekarprojekt. Minns jag rätt så passade de rakt av. De borde göra det med då min mekarvana var noll. Fördelen är att just 240:ins säten var de första som i dag har gjort Volvos säten legendariska. Man sitter riktigt bra i dem även i dag.
Så länge stoppningen är fräsch ja, men på en 30 år gammal bil så har sittdynan torkat upp och stolsramen ätit sig igenom stoppningen. Nu är det ju inga större svårigheter att byta stoppning, men frågan är om det finns att köpa längre och i så fall till vilket pris? Redan för 15-20 år sedan bytte vi sittdynor i 240 i mängd och om jag minns rätt så kostade det redan på den tiden runt en tusenlapp för stoppningen + värmeelementet till sätet.
Citera
2017-06-18, 20:44
  #24
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Tips? Tja bakhjulsdrivet verkar ju vara din grej. Får gå långt tillbaka på jps då, typ före 1980. Frågan är om det är värt det pga rosten och reservdelsbristen men vilken gammal Mazda,Toyota, Nissan/Datsun som helst. Daihatsu vet jag inget om.

Mensåatte, du verkar vara en Volvokille och gillar att skruva. Kör på 140/240/740/940 finns gott om billiga och bra exemplar undanstoppade i lador och lider uti vårt avlånga land.
FWD/RWD spelar egentligen ingen större roll, men lite roligt att köra brett på vintern är det ju.
Jo, kikat på en del äldre japs och finner dom intressant ändå. Volvokille vettefan, mer åt BMW/Opel/MB.
Ja, finns ju uppsjöar av reservdelar och dylikt, sen har jag en loge full med reservdelar som sagt haha.
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Här har du vad du söker.
https://www.blocket.se/stockholm/Toy...=11&w=1&last=1
Kikat på den och ja, den är frän måste jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Nu kanske några går i taket.
Men jag tycker en Volvo v40/S40 är ett ypperligt val. Iof så uppfyller inte den dina krav, men skitsamma.
Köpte själv en 2.0t 00:a besiktigad och skattad för 6000 sek.
Nya sommarsulor, 20k mil, helt ok att åka i.
Körde den utan problem i ett år och sålde den sen för 5k.
Hade endast problem med startspärren, men våldtog lite kontakter fram o tillbaka så försvann problemet.
Provkörde syrrans ex s40 med uppställt laddtryck och steg 2 chipp, gick rätt duktigt må jag säga ändå.
Lätt löst.
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Angående skatten så kan du väl försöka hitta en bil som nyligen är skattad, då slipper du ju det problemet i nästan ett år framåt.
Hmm sant ioförsig, kikat på modeller 1988/1989.
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
I ditt fall är alla märken förutom Volvo uteslutna.
För du vill ha en bil som är minst 30 år. Den ska vara billig att äga men drivmedel bryr du dig inte om.
Då vill jag påstå att det är reparationskostnaderna som kommer vara din största utgiftspost.
Att hitta reservdelar till en 30-åring kan bli kostsamt om du inte hittar på skroten.
Men som du själv säger så har du donatorbilar till en Volvo.
För mig blir då ekvationen väldigt lätt att lösa.

Hittar du en 140 så kan jag tipsa om stolarna till en 240.
Min första bil var en 140 o jag bytte stolarna som mitt första mekarprojekt. Minns jag rätt så passade de rakt av. De borde göra det med då min mekarvana var noll. Fördelen är att just 240:ins säten var de första som i dag har gjort Volvos säten legendariska. Man sitter riktigt bra i dem även i dag.
Ja, reservdelar är inget problem har en hel drös på logen och donatorbilar som sagt, sen finns det en del skrotnissar häromkring med diverse volvogrejer i bra skick för småslantar.
Kikat på 140, gillar stuket på dom. Ser lite 50-tals gangsteraktigt eller vad jag ska säga.
Polaren slängde in 240 säten om jag inte har helt fel och har den till salu för bra pris, kanske slå till på den och få kompispris.. :P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback