Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-26, 20:45
  #13
Medlem
bjornebarns avatar
Jag skulle nog vara försiktig om jag vore du, det skulle kunna falla under Missgärningsbalk, 1kap, 1§:
Citat:
Den som av uppsåt, med ord eller skrifter, lastar och smädar G-D, hans heliga ord och Sakramenten; miste livet. Sker det obetänkt, och av hastighet, och ångrar han sig; böte hundrade kroner, och avbedje sitt brott offentligen i Församlingen. Gör han det annan gång; böte dubbelt. Den, som ej förmår böta, plikte med kroppen, som i Straffbalken säges.
Eller eventuellt något mildare, 2§:
Citat:
Gör någon gäckeri med Gudstjänsten, G-Ds ord och Sakramenten, av lättsinnighet; böte femtio kroner.

Även 4§ kan komma på tal:
Citat:
Utsprider inländsk eller främmande man villfarande lärosats, och, efter varning, därmed ej avstår; varde och den förvist Riket. Är dess mening sådan, att Lärare av den rätta trosbekännelse därom icke äro enige; gånge därmed, som i Kyrko-ordningen stadgas.
Citera
2017-06-26, 22:03
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag skulle nog vara försiktig om jag vore du, det skulle kunna falla under Missgärningsbalk, 1kap, 1§:

Eller eventuellt något mildare, 2§:


Även 4§ kan komma på tal:

Upphörde 1864...
Citera
2017-06-27, 13:46
  #15
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edlan
Jag och min fästmö ska gifta oss i sommar. Vi kommer att vara i en liten by på ca 30 bofasta där det även finns en kyrka. Eftersom vi inte är troende vill vi gifta oss borgerligt men dock vill vi gärna vara i kyrkan. När vi pratat med pastorn i orten
Ok, så man kan alltså konstatera att du och din fästmö är dumma i huvudet något så jävulskt. Nog om det.

Du skriver pastor? Är det alltså en frikyrka vi pratar om, eller är det bara din oallmänbildning som lyser igenom och det du egentligen menar är präst / kyrkoherde?

Hursomhelst, ge fan i kyrkorummet om du ska viga dig borgerligt ditt jävla blötdjur.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback