Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-07, 19:24
  #1
Medlem
Jag och min fästmö ska gifta oss i sommar. Vi kommer att vara i en liten by på ca 30 bofasta där det även finns en kyrka. Eftersom vi inte är troende vill vi gifta oss borgerligt men dock vill vi gärna vara i kyrkan. När vi pratat med pastorn i orten var det såklart inte tillåtet att gifta sig borgerligt i den kyrkan. Eftersom det finns en nyckel till kyrkan i byn undrar jag nu om man inte bara kan låna den och gifta sig där ändå? Det känns ju inte som att pastorn kommer att åka till den lilla byn och kontrollera ifall vi verkligen inte gifter oss där?

Vad tror ni, och vad skulle isåfall hända om de fick reda på att vi gift oss där ändå? Kan man ens dömas till något brott?
Citera
2017-06-07, 19:33
  #2
Medlem
Varför vill man gifta sig borgerlig i en kyrka egentligen?
Citera
2017-06-07, 19:37
  #3
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edlan
Jag och min fästmö ska gifta oss i sommar. Vi kommer att vara i en liten by på ca 30 bofasta där det även finns en kyrka. Eftersom vi inte är troende vill vi gifta oss borgerligt men dock vill vi gärna vara i kyrkan. När vi pratat med pastorn i orten var det såklart inte tillåtet att gifta sig borgerligt i den kyrkan. Eftersom det finns en nyckel till kyrkan i byn undrar jag nu om man inte bara kan låna den och gifta sig där ändå? Det känns ju inte som att pastorn kommer att åka till den lilla byn och kontrollera ifall vi verkligen inte gifter oss där?

Vad tror ni, och vad skulle isåfall hända om de fick reda på att vi gift oss där ändå? Kan man ens dömas till något brott?

Är du helt dum i pallet ? Om du inte är troende, varför i h-e vill du bruka kyrkans rum ? För att provocera ?

Vidare kan man fråga sig var du skall hitta en seriös vigselförrättare som vill genomföra en borgerlig vigsel i ett kyrkorum...

Ev. kan du göra som de flesta andra som trots allt blir vigda i kyrkan, helt enkelt "ljuga" och ha en kyrklig vigsel i någons namn du inte tror på. Som ikke troende vill det väl näppe utgöra ett problem, respekten för det andliga rummet har du ju inte i bagaget i alla fall...

Skäms på dig, men det är väl bara ytterligare en förmåga du saknar.
Citera
2017-06-07, 19:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Varför vill man gifta sig borgerlig i en kyrka egentligen?

Eftersom det är en fin byggnad som rymmer många

Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Är du helt dum i pallet ? Om du inte är troende, varför i h-e vill du bruka kyrkans rum ? För att provocera ?

Vidare kan man fråga sig var du skall hitta en seriös vigselförrättare som vill genomföra en borgerlig vigsel i ett kyrkorum...

Ev. kan du göra som de flesta andra som trots allt blir vigda i kyrkan, helt enkelt "ljuga" och ha en kyrklig vigsel i någons namn du inte tror på. Som ikke troende vill det väl näppe utgöra ett problem, respekten för det andliga rummet har du ju inte i bagaget i alla fall...

Skäms på dig, men det är väl bara ytterligare en förmåga du saknar.

Rymlig och fin lokal, dessutom har inte den kyrkan använts så länge jag bott där och jag tycker det är synd att man inte ska få använda kyrkan för att gifta sig i, trots att man inte tror på gud.
Citera
2017-06-07, 20:44
  #5
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edlan
Rymlig och fin lokal, dessutom har inte den kyrkan använts så länge jag bott där och jag tycker det är synd att man inte ska få använda kyrkan för att gifta sig i, trots att man inte tror på gud.

Det får man självklart göra. Men du måste ha kyrklig vigsel. Det är inte som att de kollar om du tror på Gud eller inte, och om du nu inte gör det så kan det ju inte ha någon betydelse?
Sen kan det vara så att åtminstone någon av er måste vara medlem i kyrkan för att få använda deras lokal.
Citera
2017-06-08, 01:24
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edlan
Jag och min fästmö ska gifta oss i sommar. Vi kommer att vara i en liten by på ca 30 bofasta där det även finns en kyrka. Eftersom vi inte är troende vill vi gifta oss borgerligt men dock vill vi gärna vara i kyrkan. När vi pratat med pastorn i orten var det såklart inte tillåtet att gifta sig borgerligt i den kyrkan. Eftersom det finns en nyckel till kyrkan i byn undrar jag nu om man inte bara kan låna den och gifta sig där ändå? Det känns ju inte som att pastorn kommer att åka till den lilla byn och kontrollera ifall vi verkligen inte gifter oss där?

Vad tror ni, och vad skulle isåfall hända om de fick reda på att vi gift oss där ändå? Kan man ens dömas till något brott?

Kyrkans lokaler är kyrkans och där sker kyrkliga vigslar. Får jag bjuda in mina polare till en fest i ditt vardagsrum? Vi kan dyrka upp låset när du är på bröllopsresa. Lugnt va?
Citera
2017-06-08, 02:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edlan
Jag och min fästmö ska gifta oss i sommar. Vi kommer att vara i en liten by på ca 30 bofasta där det även finns en kyrka. Eftersom vi inte är troende vill vi gifta oss borgerligt men dock vill vi gärna vara i kyrkan. När vi pratat med pastorn i orten var det såklart inte tillåtet att gifta sig borgerligt i den kyrkan. Eftersom det finns en nyckel till kyrkan i byn undrar jag nu om man inte bara kan låna den och gifta sig där ändå? Det känns ju inte som att pastorn kommer att åka till den lilla byn och kontrollera ifall vi verkligen inte gifter oss där?

Vad tror ni, och vad skulle isåfall hända om de fick reda på att vi gift oss där ändå? Kan man ens dömas till något brott?

Snåla?
Citera
2017-06-25, 20:04
  #8
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edlan
Kan man ens dömas till något brott?
Egenmäktigt förfarande kanske.
Citera
2017-06-26, 08:54
  #9
Medlem
Givetvis kan man gifta sig borgerligt i en kyrka precis som man kan gifta sig kyrkligt hemma hos sig själv.

Det du pratar om är dock att olovligen gå in i kyrkan och hålla akten där - det kan vara olagligt/ett brott.
Citera
2017-06-26, 11:22
  #10
Medlem
Ni vill alltså ha en borgerlig vigsel i en lokal som rymmer många? Åtminstone är det skälet ni vill använda kyrkan, eftersom kyrkan rymmer många. Om man dock anlitar en vigselförrättare så kan man ha sin borgerliga vigsel precis var man vill, så länge man bokar lokalen och betalar för det. Slott, herrgård, konferenslokal, sportstuga eller var som helst. Dessutom kan man ha bröllopsfesten där i samma veva, utan att behöva byta lokal.
Citera
2017-06-26, 18:24
  #11
Medlem
Borde väl vara ett solklart fall av "olaga intrång"? Eventuellt skulle det också kunna innebära någon slags skändning av en religiös helgedom, men jag vet inte om Sverige har dylika lagar.

Det här var f.ö en intressant länk: https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1451573

Nej, en borgerlig förrättning får enligt Kyrkoordningen inte hållas i ett invigt kyrkorum (---). Möjligen kan rummet vara ett icke invigt rum och därför möjligt att använda för borgerlig förrättning. Vi har ett par lokaler hos oss som avsakraliserats och därmed kan användas för annat än kyrklig akt. Det finns också en kyrkoruin som är avsakraliserad. Men för alla vanliga kyrkor gäller att borgerlig förrättning inte får förekomma i det invigda rummet.

Jag trodde att det möjligen gick att hyra en kyrka för att hålla borgerliga vigslar (precis som man uppenbarligen kan hyra dem för konserter etc), men det är tydligen i strid med Kyrkoordningen. Där ser man! On a sidenote, undrar jag hur man "avsakraliserar" ett rum. Spelar hårdrock och offrar katter i pentagram?

För övrigt, med tanke på den intellektuella skärpan i startinlägget kan jag bara hoppas att TS inte gifter sig i syfte att avla barn...
Citera
2017-06-26, 19:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edlan
Jag och min fästmö ska gifta oss i sommar. Vi kommer att vara i en liten by på ca 30 bofasta där det även finns en kyrka. Eftersom vi inte är troende vill vi gifta oss borgerligt men dock vill vi gärna vara i kyrkan. När vi pratat med pastorn i orten var det såklart inte tillåtet att gifta sig borgerligt i den kyrkan.

Då är det bara att respektera. Kyrkan tillhör inte dig och det är inte din sak att bestämma hur den ska brukas.


Citat:
Ursprungligen postat av edlan
Eftersom det finns en nyckel till kyrkan i byn undrar jag nu om man inte bara kan låna den och gifta sig där ändå?

Nej, såklart du inte kan "låna" den bara för att du råkar veta vart det finns en nyckel. Bara för att jag "hittar" din bilnyckel på köksbänken när jag sträcker mig in genom ditt öppna fönster betyder inte heller att jag kan låna din bil.

Citat:
Ursprungligen postat av edlan
Det känns ju inte som att pastorn kommer att åka till den lilla byn och kontrollera ifall vi verkligen inte gifter oss där?

Är din fråga om vad du vill göra är fel/olagligt, eller om du kommer komma undan med det?

Citat:
Ursprungligen postat av edlan

Vad tror ni, och vad skulle isåfall hända om de fick reda på att vi gift oss där ändå? Kan man ens dömas till något brott?

Olaga intrång. Solklart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback