Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-07, 19:21
  #1
Medlem
Gódkväll

Så jag vill installera en linux dist på min platta och dualboot med android.

Finns det någon guide till den platta jag äger som ni kan rekommendera?
Citera
2017-07-06, 09:43
  #2
Medlem
Sqeptisks avatar
Har själv givit upp på android. Förutom att det tog en evinnerlig tid att hjälpligt blockera allt spioneri från google och andra apptillverkare, samt plocka bort all "bloatware" så verkar androidsystemet vara högst tillverkarbundet. Standard saknas mellan tillverkarna, och således behöver det som går att köra på en samsung nödvändigtvis inte funka på en lenovo.

Skall man köra Nethunter på android verkar man i dagsläget vara tvungen att köpa en platta av googles eget märke(?) Nexus. Tyvärr!
Citera
2017-07-08, 17:44
  #3
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Gódkväll

Så jag vill installera en linux dist på min platta och dualboot med android.

Finns det någon guide till den platta jag äger som ni kan rekommendera?

En Linux distrubition på en surfplatta? Det blir svårt, mycket svårt. Hårdvaruberoendet är omfattande. Där finns olika användare, men få verkar lyckas.

Har någon lyckats? Vilken modell? Jag vill själv bryta mig lås från Android, som förvisso är Linux. Google version.
__________________
Senast redigerad av FarbrorBerit 2017-07-08 kl. 17:51.
Citera
2017-10-08, 07:59
  #4
Medlem
Flatroms avatar
Ehh.. jag har lyckats få in nethunter på så gott som alla androider jag kommit över i mina dagar.
Det inkluderar Xperia Z1, Xperia Z1C, Xperia Z5C, Nexus 5, Nexus 7 (2013 Wifi) samt hjälpt en vän installera det på sin S6 Edge.

Särskillt skoj är det på nexus 5an då den har ett internt wifi chipset som går att sätta i både monitor samt promiscious mode.

@Sqeptisk; jävla N00b

Det finns gott om trådar på xda-forums,
det här är saxat rakt av från en snubbe känd som binky_bear som nu mera jobbar med att utveckla nethunter om jag inte är ute och cyklar.
Citat:
#####_UPDATE_#####

On this website there are various Nethunter kernel for many devices
Nethunter: build.nethunter.com
- Nightly = Nethunter Kernel (Lollipop, Marshmellow, Nougat)
- KaliFS = Kali Linux Chroot (armhf, arm64, i386, amd64)
- Nethunter OS = Full Cyanogenmod Kali Linux System + Kernel (bacon, angler, flo, hammerhead only)
- RPi 3 Nexmon = Kali Linux Nexmon for Raspberry Pi 2/3

#####_UPDATE_#####

I have installed Nethunter differently, more easily and universal.

Notes:
For External Wifi Adapter you need drivers or a ROM with drivers.
For USB Keyboard or HID Attacks you need a kernel that allows you to do it

Buttons on the NetHunter App sometimes it works, sometimes not, depends on the ROM, or Android version,
ex. RUN on Custom Commands Tab give you an error, probably only on Android 6.0

It should work on all devices, because you do not have to install anything (ROM, Kernel, etc..)
but on some ROMS you may have the error when we're going to create the Metasploit database
I solved it by changing rom.

Tested on S3, S4, S4 Mini, S5, all with different ROM and version.
Tested on CM12 CM12.1 CM13.
My friends helped me to test it with other phones.
Personally I use it on Resurrection Remix 5.7.0 - Android 5.1.1 - working buttons.

Installation:

Install Busybox.
Download a Nethunter ROM: Offensive Security WebSite
Open the zip.
Go to /data/app
Install all apps on the zip.
With a Root explorer go to /data/data/com.offsec.nethunter/files/scripts
Copy all the files.
Paste into /system/bin
Open the Nethunter App.
Go to the Kali Chroot Manager.
Install the "Minimal Chroot"
After, open Terminal Emulator
Choose "KALI"
Run these commands:

apt-get update
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade
apt-get install kali-linux-nethunter

You are ready

For VNC
Installation
apt-get install tightvncserver
Run VNC Server
vncserver :1 -geometry 1280x720 -depth 16
Arguments:
:1 (Display 1,2,3,4 etc..)*
-geometry (Resolution width x height)
-depth (16, 24, Color Depth, use 16)
Connect to VNC

Open AndroidVNC
Alias: Kali Linux
Password: The password you set before
Address: 127.0.0.1 or your IP
Port: 5901 (Depend on display ex. Display 2, Port 5902)*
Username: root


For Metasploit
Initialize the database
msfdb init (you must initialize it every time if you do not set "Start at boot" in the Kali Services Tab on Nethunter App)
Run Metasploit
msfconsole or use setoolkit

Guide created by me .
Respect us, do not use google
Citera
2017-10-08, 08:05
  #5
Medlem
Flatroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
En Linux distrubition på en surfplatta? Det blir svårt, mycket svårt. Hårdvaruberoendet är omfattande. Där finns olika användare, men få verkar lyckas.

Har någon lyckats? Vilken modell? Jag vill själv bryta mig lås från Android, som förvisso är Linux. Google version.

Nej, har du bara root så kan du köra vilket linux du vill, virtuellt, med hjälp av appen linux-deploy (för att nämna en av alla)

För övrigt så finns ubuntu touch till åtminstone ett fåtal enheter, bla. Nexus 7 (2013)
Det går att dualboota android och ubuntu touch med hjälp av appen multirom manager som finns på play store, bara du har root så löser den resten på de enheter den stödjer. Det finns oftare än sällan inofficiellt stöd för enheter som appen inte stödjer, om man bara orkar roota runt lite på xda-forums.
__________________
Senast redigerad av Flatrom 2017-10-08 kl. 08:08.
Citera
2017-12-06, 21:51
  #6
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
En Linux distrubition på en surfplatta? Det blir svårt, mycket svårt. Hårdvaruberoendet är omfattande. Där finns olika användare, men få verkar lyckas.

Har någon lyckats? Vilken modell? Jag vill själv bryta mig lås från Android, som förvisso är Linux. Google version.

Linux deploy funkar på alla rootade enheter som herren ovan skriver om.

Har man en platta eller större telefon är det spännande att kunna starta upp Arch/Ubuntu och sen använda en Vnc-klient för att ansluta till den distrubition man kör på luren, för att komma in i ett fullt desktop med hjälp av Vnc.

Dvs, Linux Deploy låter dig välja distrubition, du kan aktivera ssh/vnc, gör det, sen ladda ner en vnc-klient och anslut till localhost så har du full distro i luren, typ.. :=) Eller så kan du givetvis ha en vnc-klient på datorn och ansluta till din telefon och göra desktop-arbete över vnc mot din telefon som kör en distrubition i en chrootad miljö via wifi mot pc.

:=) Finns åtminstone en kernel-developer med en hylla med telefoner som kör diverse tjänster som test i lokala-nätet, linux-foundation har lite videos på Youtube där dom intervjuar utvecklare, en av dom visar sin 'android' hylla..
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2017-12-06 kl. 22:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback