Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-07, 18:36
  #1
Medlem
swedishadmins avatar
Varför uttrycks det såhär både med ciggaretter, alkohol och kaffe? Om det hade kommit idag hade man aldrig tillåtit det.
Det säger bara nog om hur farligt det är och hur man kanske borde förbjuda framöver och sluta sälja. Alternativt borde man ju sätta en gräns att alla som föds nu får inte köpa framöver. Dem vet ju dem ändå inte om hur det är att använda dessa droger sålänge inte folk köper ut..
Jag tror världen hade sätt bättre ut utan droger som skapar mycket psykiska sjukdommar och brott i världen.
Någon som också tycker detta?
Citera
2017-06-07, 18:39
  #2
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishadmin
Varför uttrycks det såhär både med ciggaretter, alkohol och kaffe? Om det hade kommit idag hade man aldrig tillåtit det.
Det säger bara nog om hur farligt det är och hur man kanske borde förbjuda framöver och sluta sälja. Alternativt borde man ju sätta en gräns att alla som föds nu får inte köpa framöver. Dem vet ju dem ändå inte om hur det är att använda dessa droger sålänge inte folk köper ut..
Jag tror världen hade sätt bättre ut utan droger som skapar mycket psykiska sjukdommar och brott i världen.
Någon som också tycker detta?
Aldrig hört detta om kaffe däremot om tobak.
Googlade på fenomenet med klent resultat, endast nån hipstersida som tyckte att det borde vara så för att man blir dålig i magen.........vilket larv, pk nästa anhalt i mitt tycke.
__________________
Senast redigerad av Millediablo 2017-06-07 kl. 18:42.
Citera
2017-06-07, 18:47
  #3
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishadmin
Varför uttrycks det såhär både med ciggaretter, alkohol och kaffe? Om det hade kommit idag hade man aldrig tillåtit det.
Aldrig hört exemplet med kaffe. Men med alkohol har jag hört det. Poängen är väl att de lagliga berusningsmedel vi har idag är svåra att förbjuda då de funnits med ett tag och blivit en del av vårt samhälle. Kontentan är att man ska möta Olle i grind och inte släppa in fler droger i samhället då det sedan blir svårt att i efterhand bli av med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av swedishadmin
Alternativt borde man ju sätta en gräns att alla som föds nu får inte köpa framöver. Dem vet ju dem ändå inte om hur det är att använda dessa droger sålänge inte folk köper ut..
Tror det är en bra taktik att fasa ut det på det sättet för nästa generation. Är väl så man gjort på Island med cigaretter.
__________________
Senast redigerad av DigiFlax 2017-06-07 kl. 18:50.
Citera
2017-06-07, 18:54
  #4
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishadmin
Varför uttrycks det såhär både med ciggaretter, alkohol och kaffe? Om det hade kommit idag hade man aldrig tillåtit det.
Det säger bara nog om hur farligt det är och hur man kanske borde förbjuda framöver och sluta sälja.?

Om det är farligt så är ju det sista vi borde göra att förbjuda dem. Titta på hur katastrofalt det fungerat med narkotika. Varför skulle vi ge kriminella monopol på ännu flera populära droger? Vad skulle bli bättre av att ciggrökare och kaffedrickare sågs som kriminella?

Och varför ska hela det här "farligt = förbjud"-tänket bara gälla droger? Det är flera hundra gånger farligare att rida en häst än att använda ecstacy (den som gör det löper en större risk att råka illa ut).

Hela konceptet att se drogbruk som ett kriminellt problem är vansinnigt från första början. Det är därför hela världen sakta men säkert börjar röra sig i rakt motsatt riktning. Nu vet vi att det är ett otroligt kontraproduktivt förhållningssätt.

Citat:
Ursprungligen postat av swedishadmin
Jag tror världen hade sätt bättre ut utan droger som skapar mycket psykiska sjukdommar och brott i världen.

Men nu är droger redan här (sedan mänsklighetens begynnelse har samtliga civilisationer använt droger - undantaget eskimåerna. Det förändrades dock när de fick kontakt med alkohol), det vi har att göra är att förhålla oss till dem. Och de skapar inte brott: förbudet mot dem skapar brott. Tänk dig själv hur det skulle vara ifall alkohol blev olagligt. Eller det behöver du inte ens fundera på - titta på hur "bra" det fungerade under förbudstiden i USA. Du vet, när det fanns svartklubbar exakt överallt, folk dog för att de drack tveksam sprit, förtroendet för rättsväsendet sjönk i botten och snubbar som AlCapone hade ett defacto monopol.

Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Aldrig hört detta om kaffe däremot om tobak.
Googlade på fenomenet med klent resultat, endast nån hipstersida som tyckte att det borde vara så för att man blir dålig i magen.........vilket larv, pk nästa anhalt i mitt tycke.

Varför det? Bara för att hipstersidan du hittade har dålig koll på koffeins effekter är det ju ingen anledning att tycka att grundpåståendet är larv. Det finns gott om narkotikaklassade ämnen som är betydligt mera harmlösa än koffein.

Sen säger ju uttalandet "hade XXX uppfunnits idag så hade det varit olagligt" mer om vårt samhälle än om drogerna ifråga. Ingen annan förbjuden drog uppfanns ju idag. Mänskligheten har använt cannabis i många tusen år. Det som "uppfanns idag" är tanken om förbud.

Alkohol, kaffe och nikotin hade blivit förbjudna direkt om de uppfanns idag. Är man ens en gnutta sofisitikerad när det gäller de här frågorna så är det helt självklart. Det är dock helt idiotiskt. Då hade ju mc-gängen och andra kriminella haft samma monopol på koffein, nikton och alkohol som andra droger.
__________________
Senast redigerad av OdCaBo 2017-06-07 kl. 19:14.
Citera
2017-06-07, 19:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishadmin
Varför uttrycks det såhär både med ciggaretter, alkohol och kaffe? Om det hade kommit idag hade man aldrig tillåtit det.
Det säger bara nog om hur farligt det är och hur man kanske borde förbjuda framöver och sluta sälja. Alternativt borde man ju sätta en gräns att alla som föds nu får inte köpa framöver. Dem vet ju dem ändå inte om hur det är att använda dessa droger sålänge inte folk köper ut..
Jag tror världen hade sätt bättre ut utan droger som skapar mycket psykiska sjukdommar och brott i världen.
Någon som också tycker detta?

I en verklighet där dessa skulle uppfinnas idag och förbjudas. Vad tror du hade existerat i stället? Kanske något mycket värre.
Citera
2017-06-07, 19:21
  #6
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
I en verklighet där dessa skulle uppfinnas idag och förbjudas. Vad tror du hade existerat i stället? Kanske något mycket värre.

Vadå existerat istället? De hade inte slutat existera bara för att de blev förbjudna. Lika lite som sådant som faktiskt narkotikaklassas idag "försvinner". Det enda som försvinner är kontrollen staten kan ha när det är lagligt.

Det enda som skulle hända är att de som skulle sälja var kriminella gäng istället för seriösa kontrollerade återförsäljare med licenser och att alla som använder skulle ses som kriminella.
Citera
2017-06-07, 19:31
  #7
Medlem
Pingis.0s avatar
Jag har hört det sägas några gånger och nästan alltid i samband med något politiskt förslag om skärpt lagstiftning som när rökförbudet infördes eller höjd skatt på tobak/alkohol.
Har alltid uppfattat det som något man säger för att ta i extra om hur larvig staten är som vill förbjuda allt man uppskattar.
Sen vettefan om inte koffein skulle förbjudas ifall det "uppfanns" idag.
Citera
2017-06-07, 19:34
  #8
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Aldrig hört exemplet med kaffe. Men med alkohol har jag hört det. Poängen är väl att de lagliga berusningsmedel vi har idag är svåra att förbjuda då de funnits med ett tag och blivit en del av vårt samhälle. Kontentan är att man ska möta Olle i grind och inte släppa in fler droger i samhället då det sedan blir svårt att i efterhand bli av med dem.

Kan bara säga detsamma - har aldrig heller hört det om kaffe.
Citera
2017-06-07, 19:48
  #9
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Men nu är droger redan här (sedan mänsklighetens begynnelse har samtliga civilisationer använt droger - undantaget eskimåerna. Det förändrades dock när de fick kontakt med alkohol), det vi har att göra är att förhålla oss till dem. Och de skapar inte brott: förbudet mot dem skapar brott. Tänk dig själv hur det skulle vara ifall alkohol blev olagligt. Eller det behöver du inte ens fundera på - titta på hur "bra" det fungerade under förbudstiden i USA. Du vet, när det fanns svartklubbar exakt överallt, folk dog för att de drack tveksam sprit, förtroendet för rättsväsendet sjönk i botten och snubbar som AlCapone hade ett defacto monopol.
.
Men det är en väldigt kortsiktig syn av förbud av droger. Man måste tänka mer långsiktigt, det går inte att förändra en generations vanor, och du kan räkna med att minst hälften av nästa generation tar över vanorna trots förbud. Men efter många års förbud hade det kväst rejält. Titta på de muslimska länderna där alkohol är förbjudet enligt religionen. Hur vanligt är det med alkohol där? Inte så vanligt vad jag har fått intrycket, intresset finns inte.

Tror du det dog mer under förbudet av tveksam sprit än efteråt när det blev tillgängligt i alla matbutiker igen?


Det är en vek inställning, att vika sig för de kriminella.
__________________
Senast redigerad av pantherTypeG 2017-06-07 kl. 19:52.
Citera
2017-06-07, 19:55
  #10
Medlem
Yvem har sagt det?! Jag har aldrig hört det.

Däremot hat jag läst att kaffe innehåller antioxidanter flera gånger, vilket är bra.
Citera
2017-06-07, 19:58
  #11
Medlem
Har kaffe någon negativ effekt alls? Varför skulle detta vara logiskt att säga? Som med alkohol eller tobak har de sina klara nackdelar, men kaffe? Inte direkt.
Citera
2017-06-07, 20:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishadmin
Varför uttrycks det såhär både med ciggaretter, alkohol och kaffe? Om det hade kommit idag hade man aldrig tillåtit det.
Det säger bara nog om hur farligt det är och hur man kanske borde förbjuda framöver och sluta sälja. Alternativt borde man ju sätta en gräns att alla som föds nu får inte köpa framöver. Dem vet ju dem ändå inte om hur det är att använda dessa droger sålänge inte folk köper ut..
Jag tror världen hade sätt bättre ut utan droger som skapar mycket psykiska sjukdommar och brott i världen.
Någon som också tycker detta?

Det finns ju en djupare tanke också.
Att vi är människor på den här planeten, detta Eden, där vi givits möjligheten att uppleva allt mellan himmel och jord.
Att lagstifta bort en massa saker för att "det är inte bra för oss" tar ju också bort en del av karusellen, eller hur?
Du kan såklart tycka att världen vore en bättre plats om vi alla var ännu mer robotiserade och levde slaviskt under ännu fler regler, men jag håller inte med dig.
I din våta dröm av perfektionism hade jag nog hellre avstått från att leva i så fall.
Är självmord okej i din slav-dröm?

Kaffe är onyttigt. Droger och alkohol likaså.
Men frågan är om inte avhållsamheten i en robot-verklighet hade varit betydligt mycket skadligare?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback