Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-07, 16:37
  #1
Medlem
R.Bloodworths avatar
Något jag tror de allra flesta av oss fått höra är att det är bra att snagga/raka håret periodvis då det stärker håret eller gör håret tjockare/bättre och jag vet inte vad mer.

Vad grundar sig denna myt på, finns det någon sanning i det alls?
Citera
2017-06-07, 17:02
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
Om det stämmer vet jag inte, har faktiskt aldrig hört den heller.

Men att snagga håret nån gång då o då kan nog vara bra för din hårbotten (så den kan "andas")
Citera
2017-06-07, 17:18
  #3
Medlem
Scapulas avatar
Aldrig hört det, däremot har jag hört att skägg skulle bli kraftigare av att man rakar det. Kanske är det samma tänk och myteri med håret på huvudet, rent bogus.
Citera
2017-06-07, 17:29
  #4
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Något jag tror de allra flesta av oss fått höra är att det är bra att snagga/raka håret periodvis då det stärker håret eller gör håret tjockare/bättre och jag vet inte vad mer.

Vad grundar sig denna myt på, finns det någon sanning i det alls?

Kommer säkert från kvinnors benrakning, finns de som inte rakat sina ben någonsin och de har tunna fina hår på benen medan de som rakat under en längre tid får grövre och längre hår. Kanske det har att göra med att hårsäckarna på vissa ställen "stimuleras/retas" av den goda ventilationen man får vid rakning?
Citera
2017-06-07, 18:39
  #5
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygian-Vista
Kommer säkert från kvinnors benrakning, finns de som inte rakat sina ben någonsin och de har tunna fina hår på benen medan de som rakat under en längre tid får grövre och längre hår. Kanske det har att göra med att hårsäckarna på vissa ställen "stimuleras/retas" av den goda ventilationen man får vid rakning?

Skulle också kunna vara så att orsakssambandet där är tvärtom. Kvinnor med tunt och fint hår har ingen anledning att börja raka benen från början...
Citera
2017-06-07, 19:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Något jag tror de allra flesta av oss fått höra är att det är bra att snagga/raka håret periodvis då det stärker håret eller gör håret tjockare/bättre och jag vet inte vad mer.

Vad grundar sig denna myt på, finns det någon sanning i det alls?

Enklare att rengöra hårbottnen om man har rakat håret. Detta kan hjälpa ifall man har en inflammerad hårbotten.

Ang andra tips och trix så är de nog mest bara myter.
Citera
2017-06-07, 21:32
  #7
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Skulle också kunna vara så att orsakssambandet där är tvärtom. Kvinnor med tunt och fint hår har ingen anledning att börja raka benen från början...

Jodå, du verkar inte ha insikt i hur mycket dumt unga osäkra tjejer kan hitta på bara för att de matats med budskap om att de inte duger som de är. Varför tror du tjejer (i överlag) köper så mycket skönhetsprodukter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback