Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-07, 15:44
  #1
Medlem
Hej!

Jag köpte för ett tag sedan en stationär dator på eBay eftersom jag blivit av med min skoldator och behövde något simpelt för att kunna fortsätta göra några av de saker som antingen inte går eller är komplicerade att göra med t.ex. mobil.

Då jag överlag har varit nöjd med mitt köp (den funkar helt okej, gör vad den ska göra) så började jag undersöka om denna dator skulle klara av att spela de spel som jag ibland spelar på datorer (War Thunder, CS:GO, SW:TOR). Då upptäckte jag att:

1. De allra flesta komponenter har, enligt sajter som game-debate.com, allt som krävs för att köra dessa utan svårigheter.

2: Mitt graffikort är skit.

Det är den enda bristen som verkar finnas egentligen, vilket också är en naturlig förklaring till prislappen. 8 GB RAM ska inte betyda några problem med några av spelen enligt folk jag känner och game-debate.

Eftersom jag inte planerar att spela några extremt krävande grejer så ser jag ingen anledning att köpa ett väldigt dyrt/bra grafikkort, eftersom det kommer att sättas gränser av andra komponenter. Isåfall skulle jag behöva uppgradera allt vilket jag verkligen inte tänker göra.

Nu är jag ingen IT-kille, så jag använde mig mycket av t.ex. game-debate för att leta runt efter ett kort som skulle vara på cirka samma nivå och inte kosta så fruktansvärt mycket. Resultatet blev följande:

http://cdon.se/hemelektronik/palit-g...-2gb-p39694584

Har sedan tidigare fått GeForce rekommenderat av Radeon-användare, så det verkar ganska lovande.

Efter ha konsulterat en kompis med större kunskap om datorer och faktiskt öppnat chassit på datorn så är jag väldigt optimistisk till det hela. För det första tvivlar jag inte på att det finns nog med plats på moderkortet, men en av anledningarna att jag skriver detta är att jag verkligen vill vara säker på att grejen faktiskt är kompatibel.

En styck PCIe x16 (exakta texten skriven i datorn) har jag, och Cdon hävdar att busstypen på kortet är PCI Express 3.0 x16. Det borde väl funka?

Inser att jag kanske exkluderat mycket info som skulle behövas för att hjälpa mig med detta, men helt ärligt talat så vet jag inte vad som behövs. Fråga gärna om det är något som ni behöver veta om detta, och kom gärna med förslag om andra grafikkort som skulle passa som kanske är bättre/mer prisvärda. Vill helst inte spendera mer än 1 500 kr.

Har också tagit bilder av insidan av datorn (av den tidigare nämnda PCIe x16, med mera) som kan bifogas vid begäran om det skulle hjälpa.

Tack i förväg för eventuella svar <3
Citera
2017-06-07, 17:44
  #2
Medlem
Vad har datorn för processor och vad har den för grafikkort nu?
Citera
2017-06-07, 22:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Vad har datorn för processor och vad har den för grafikkort nu?
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 3.00GHz 2993Mhz

Grafikkort: Intel(R) Q45/Q43 Express Chipset
Citera
2017-06-07, 22:51
  #4
Medlem
Vad är det för moderkort?
Cpun verkade inte pjurfärsk.
Men ett 1050 är nog väldigt prisvärt.
Kolla bara så grafikkortet har stöd för lägre PCIE än 3.0 om inte ditt moderkort har stöd för det. Samt kolla så att ditt operativsystem stöds och att PSUn har tillräckligt med kraft även om det är ett litet grafikkort.
Citera
2017-06-07, 23:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Vad är det för moderkort?
Cpun verkade inte pjurfärsk.
Men ett 1050 är nog väldigt prisvärt.
Kolla bara så grafikkortet har stöd för lägre PCIE än 3.0 om inte ditt moderkort har stöd för det. Samt kolla så att ditt operativsystem stöds och att PSUn har tillräckligt med kraft även om det är ett litet grafikkort.
Dell Inc. 0M858N

"Expansion Slots: 2 PCI, 1 PCI Express x16, 1 PCI Express x1"
http://www.ascendtech.us/dell-optipl...optim858n.aspx

Hur kollar jag att det stöds och att PSUn har nog kraft?
Citera
2017-06-08, 21:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReptileBrain
Dell Inc. 0M858N

"Expansion Slots: 2 PCI, 1 PCI Express x16, 1 PCI Express x1"
http://www.ascendtech.us/dell-optipl...optim858n.aspx

Hur kollar jag att det stöds och att PSUn har nog kraft?

Det stöds på moderkortet men det kan inte jobba för fullt då du inte har pcie 3.0 på moderkortet.
Brukar stå på de flesta nätagg vad de klarar. Du behöver ca 300W.

Köp https://www.inet.se/produkt/5403134/asus-geforce-gtx-1050-2gb#specs
Lite billigare samt att jag aldrig har hört det tillverkarnamnet tidigare men är dock inte med på det senaste för tillfället.
Citera
2017-06-08, 22:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Det stöds på moderkortet men det kan inte jobba för fullt då du inte har pcie 3.0 på moderkortet.
Brukar stå på de flesta nätagg vad de klarar. Du behöver ca 300W.

Köp https://www.inet.se/produkt/5403134/asus-geforce-gtx-1050-2gb#specs
Lite billigare samt att jag aldrig har hört det tillverkarnamnet tidigare men är dock inte med på det senaste för tillfället.
Du vet att det är kompatibelt? Att jag får ut så mycket som möjligt av den? Om du gör det så köper jag den, vill bara vara 100% säker
Citera
2017-06-08, 23:08
  #8
Medlem
Du behöver se till att du har plats nog i chassit(längd grafikkort) samt kraftigt nog nätaggregat, det står på sidan av nätagget, typ 280w eller vad det nu kan tänkas vara.

Att det bara är pcie 2.0 spelar ingen roll då 1050 kortet inte är kraftigt nog för att det ska bli en bottneck.

Edit: såg nu hur gammal hårdvara vi pratar om, lga775 osv från 2008. Kanske ska köpa en helt ny dator?
__________________
Senast redigerad av Heffadynga 2017-06-08 kl. 23:15.
Citera
2017-06-08, 23:12
  #9
Medlem
En processor som är 9 år gammal...hmm...

Kan funka med ett grafikkort i 1000kr-klassen, kanske köpa ett begat 560?
Citera
2017-06-09, 00:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Du behöver se till att du har plats nog i chassit(längd grafikkort) samt kraftigt nog nätaggregat, det står på sidan av nätagget, typ 280w eller vad det nu kan tänkas vara.

Att det bara är pcie 2.0 spelar ingen roll då 1050 kortet inte är kraftigt nog för att det ska bli en bottneck.

Edit: såg nu hur gammal hårdvara vi pratar om, lga775 osv från 2008. Kanske ska köpa en helt ny dator?

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
En processor som är 9 år gammal...hmm...

Kan funka med ett grafikkort i 1000kr-klassen, kanske köpa ett begat 560?
Skulle det Mazzazz föreslog funka? Vill helst slippa byta en massa grejer, om jag kan spela spel som War Thunder på medel-kvalitet så är jag nöjd. Så går det att byta till GTX 1050 och kunna göra det? Eller måste jag köpa ny processor/dator?
Citera
2017-06-09, 12:30
  #11
Medlem
Det bör gå bra så länge du har plats i chassit samt ett nätaggregat på 300w+.
Citera
2017-06-09, 15:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Det bör gå bra så länge du har plats i chassit samt ett nätaggregat på 300w+.
Har ett AC305AM-00, 305 W. Cutting it close, men det går.

Köper https://www.inet.se/produkt/5403134/...1050-2gb#specs

Tack för hjälpen gubbar <3
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback