Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 19:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt "Spaceflight.com" har idag Boeings Starliner
Är inte Starliner precis som Crew Dragon en Mercury-kopia, fast ännu mindre o tråkigare än SpaceX-varianten?

Av vilken anledning ska man utvecka två tamme**n likadana kapsyler när ingen är nog?

Starship, även om den e ett avloppsrör, e inte en blek kopia av nåt vi gjort förr -- vilket kanske e det bästa man kan säga om den.
Citera
2024-04-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Är inte Starliner precis som Crew Dragon en Mercury-kopia, fast ännu mindre o tråkigare än SpaceX-varianten?

Av vilken anledning ska man utvecka två tamme**n likadana kapsyler när ingen är nog?

Starship, även om den e ett avloppsrör, e inte en blek kopia av nåt vi gjort förr -- vilket kanske e det bästa man kan säga om den.

Bra frågor att studera. Rymdfärjan blev för dyr och komplicerad att hantera. Man "tvingades" gå tillbaka till kapsel systemet.

Project Mercury avsåg endast att få upp en man i rymden. Den var passiv. Den kunde inte ändra bana annat än att tända bromsraketerna för nedfärd. Den hade ingen servicemodul, bara bromspaketet som satt på värmeskölden och sköts bort efter att ha gjort sin funktion. Man gjorde bara korta rymdfärder, 1963 gjorde Gordon Cooper den längsta färden, ungefär ett och ett halvt dygn, 22 varv kring jorden.

Project Gemini var avancerat. Man hade en servicemodul och klarade 14 dygn i rymden i den längsta färden. Man kunde öppna farkosten för att genomföra rymdpromenader. Man kunde docka med målfarkosten Agena.

Gemini 11 lyckades docka med Agena och man tände målfarkostens motor och gick upp på rekordhöjden 1373 kilometer ovan jord.

Nu i år skall Crew Dragon gå upp över 1400 kilometer för att överträffa Gemini 11 men använder sina egna motorer för att nå så högt i project Polaris Dawn. Man skall också låta två astronauter göra en rymdpromenad med SpaceX:s egna rymddräkter. Projektet är kommersiellt.

Man kan väl säga att Crew Dragon påminner om Gemini men har 4 passagerare istället för 2. Starliner påminner om gamla Apollo men tar också 4 passagerare istället för Apollos 3. Man kan landa på land.

Starliner har kommit lite ur fas och det blir troligen bara transporter upp till ISS.

NASA ville effektivisera genom att anlita privata företag i konkurrens, man gav Boeing 4,2 miljarder dollar för att utveckla Starliner men var snålare mot SpaceX som fick bara 2,6 miljader för att utveckla Dragon.

De nya farkosterna har dock en jättefördel jämfört med gamla kapslarna, dom kan återanvändas många gånger.

Ja du har rätt, Starship är något helt annat. Om den lyckas slår den ut allt annat och vi kommer att kunna göra riktiga rymdfärder bortom jorden och månen.
Må det lyckas.
Citera
2024-04-17, 21:40
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ja du har rätt, Starship är något helt annat. Om den lyckas slår den ut allt annat och vi kommer att kunna göra riktiga rymdfärder bortom jorden och månen.
Må det lyckas.

Jag vill inte att den lyckas. Men jag vill att den gör. Jag får ont i magen .. som har allt att att göra redan. Kapsylerna har haft sin tid, men vi e inte redo för - eller tekniken funkar inte för - avloppsrör. Vi kommer inom ett par veckor få se det med försöket från spacex.

Alternativet till rymdfärjan, den där X39 eller vad hette den? Jag ser hellre den modellen än kapsyl 2.0 men det verkar inte heller bli nåt. Vi kommer vara begränsade till LEO för överskådlig tid.
Citera
2024-04-17, 22:15
Medlem
Citat:
Jag vill inte att den lyckas. Men jag vill att den gör. Jag får ont i magen .. som har allt att att göra redan. Kapsylerna har haft sin tid, men vi e inte redo för - eller tekniken funkar inte för - avloppsrör. Vi kommer inom ett par veckor få se det med försöket från spacex.

Alternativet till rymdfärjan, den där X39 eller vad hette den? Jag ser hellre den modellen än kapsyl 2.0 men det verkar inte heller bli nåt. Vi kommer vara begränsade till LEO för överskådlig tid.

Vi får se. Problemet var rymdfärjan som var en bra idé men man ville den skulle göra allt. Man skulle gjort den mindre och koncentrerat sig på att föra astronauter istället för enormt lastrum.

Rymdplanet som USA:s rymdstyrkor använder är nog lite omodern nu men den kan kanske uppgraderas till att föra astronauter.
Vi får inte glömma att Sierra Space utvecklar Dream Chaser för transport av gods. Det talas om att man går vidare och gör en ny version av den som möjligen kan användas vid bemannad rymdfart.

Den kommande fligth 4 med Starship blir troligen en upprepning av flight 3 men Elon Musk tänker sig en virtuell landning av den stora boostern denna gången och förhoppningsvis klarar Starship återstart i rymden samt kontrollerad landning vid splash-down.

Fligth 5 diskuteras redan och den blir nog mycket avancerad. Men tiden är inte mogen för att använda fångstarmarna. Man skulle behöva använda en anläggning ute i öknen där bara skorpionerna bryr sig.

Hur som helst är det intressant att följa.
Citera
2024-04-17, 22:38
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Hur som helst är det intressant att följa.
Nej. Ett avloppsrör är ett avloppsrör. Och tanken på pinnar som ska fånga upp.. alltså, har NÅN tänkt igenom verklglen detta?
Citera
2024-04-17, 23:03
Medlem
Citat:
Nej. Ett avloppsrör är ett avloppsrör. Och tanken på pinnar som ska fånga upp.. alltså, har NÅN tänkt igenom verklglen detta?

Det är nog inte Elon Musk själv som tänkt ut det här med fångstarmarna. Elon Musk är en drömmare och visionär samtidigt som han är ett geni men han har dom allra bästa ingenjörerna och teknikerna i sitt företag SpaceX.

Skulle man få detta att fungera är det ett genombrott. Det skulle bli en mycket snabb och enkel hantering av booster och Starship. Det skulle ge ekonomi.

Du får också tänka på hur långt före SpaceX ligger andra rymdföretag i och med återanvändandet av raketer, nedre steget till Falcon 9. Det fungerar idag 100-procentigt. Även när man landar sidoboostrarna till Falcon Heavy lyckas man nu utan att man höjer på ögonbrynen.

Men Starship och Super Heavy är helt klart det svåraste hittills man gett sig på. Jag tycker det är svårt att överblicka vad som egentligen händer för all information släpps inte ut.

Samtidigt är det intressant att följa NASA:s mer gammalmodiga och traditionella utveckling av SLS med Orion.
Citera
2024-04-20, 01:09
Medlem
raskenss avatar
Scott manley går igenom senaste eventet på stjärnstaden. 17min in i videon.

https://youtu.be/OK6jjgQoQK8?si=II6Nf2K77J7TPajI

Om dom nu är nere i 40ton lastkapacitet från ursprungkiga 100ton så är det onekligen alarmerande. Så dom kommer pressa motorerna ytterligare och förlänga raketen 20meter.

Det behövs inte mycket för att projektet kollapsar. T ex att dom tvingas ha ännu tyngre värmeskydd som i sin tur tvingar dom till ännu längre skepp som i sin tur pressar motoprerna ännu mer.
Till slut är enda lösningen att skrota rostfritt som konstruktionsmaterial och gå över till kolfiber och 5-6 års försening. Och finansiering som sinar då inte starlink orkar bära kostnaderna.

Blir onekligen spännande framöver.

Det var rätt så tyst bland publiken då det var spacexanställda och alla kanske insåg hur risigt läget är.
Senast redigerad av raskens 2024-04-20 kl. 01:13.
Citera
2024-04-20, 02:37
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
hur risigt läget är.
Dom byggde sin framtid på avloppsrör. Det finns några av er som gnäller över att jag kallat det för det, genom alla konton flash blockat - sedan spaceX först föreslog det.

Men jävlar om det inte stämmer. Skit in, skit ut.
Citera
2024-04-20, 10:54
Medlem
Jag har inte hunnit följa med. Men tydligen arbetar SpaceX på större och större versioner av Starship.

Talas nu om version 3.

Men det är dödsviktigt att först den version vi har nu fungerar, att man lyckas göra kontrollerade landningar och att inte de värmeskyddande tilesen flyger all väg.

Man vill få allt detta att fungera inom ett år.

Men hur skall man våga landa Super Heavy på Boca Chica Starbase, stå stilla i luften och gripas av fångstarmarna?

Hela tiden värker FAA som en otäck hemoröjd i baken på Elon Musk.

Jag är ändå optimist för NASA kan inte tillåta misslyckande. Ett misslyckande skulle krossa Artemis-projektet. Blue Origin kan inte fylla gapet.
Citera
2024-04-22, 21:43
Medlem
Det kommer tyvärr dåliga nyheter från NASA. Mars Sample Return har kostnadsberäknats felaktigt och projektet drar ut på tiden.

Man ser inte ut att ha råd med projektet. NASA begär hjälp av privata aktörer att få fram idéer hur det ändå skall kunna fullföljas.

Det är ju så att rovern Preserverance har tagit en massa prover som lagrats i behållare för att föras tillbaka till jorden. Till ingen som helst nytta om dom nu inte kan återbördas.

Elon Musk lär ha meddelat att han kan vara på Mars inom 7 år för att rädda projektet.

Men då måste naturligtvis NASA ge SpaceX pengar för att det skall kunna genomföras.

Övriga stora NASA-projekt rullar vidare som exempelvis Europa Clipper samt Titan Dragonfly. Såvitt jag vet.
Citera
2024-04-29, 20:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det kommer tyvärr dåliga nyheter från NASA. Mars Sample Return har kostnadsberäknats felaktigt och projektet drar ut på tiden.

Man ser inte ut att ha råd med projektet. NASA begär hjälp av privata aktörer att få fram idéer hur det ändå skall kunna fullföljas.

Det är ju så att rovern Preserverance har tagit en massa prover som lagrats i behållare för att föras tillbaka till jorden. Till ingen som helst nytta om dom nu inte kan återbördas.

Elon Musk lär ha meddelat att han kan vara på Mars inom 7 år för att rädda projektet.

Men då måste naturligtvis NASA ge SpaceX pengar för att det skall kunna genomföras.

Övriga stora NASA-projekt rullar vidare som exempelvis Europa Clipper samt Titan Dragonfly. Såvitt jag vet.

Inom 7 år så ska Musk fixa följande:

Tankning i omloppsbana, Ett tiotal starter behövs för att tanka ett Starship full för att klara enkel resa till mars.

Lyckas göra en soft landning i Marsmiljö på första försöket. Det finns nog inte möjlighet att "testa" detta 5-6 ggr som Spacex kan göra på jorden. Man har ett fönster för marsresor vart annat år.

Dom kanske kan ha en liten fulltankad raket som räcker för att transportera tillbaka några prover. Men dom måste utveckla all arkitektur för att kunna ta hand om proverna med nån mekanisk anordning, troligen en marsrover. Kunna ladda provet i returraketen och klara en återresa utan misstag inklusive återinträdet i jordatmosfär. Möjligtvis dom skulle kunna fånga in provet i omloppsbana runt jorden med ytterligare ett Starship.

Sannolikheten att Spacex skulle klara det inom 7 är är nog rätt så små, budgeten kommer nog dessutom att explodera i ansiktet på NASA.

Starship är nog uteslutet. Men det skulle kanske kunna fungera om man kör med Falcon heavy i expendable mode, då kankse man kan lyfta tillräckligt mycket massa i omlopp på 5-6 turer. Den klarar 16 ton till Mars transfer orbit. Man får koppla ihop flera lyft i omloppsbana. Men fortfarande måste man utveckla både ett retursteg och en marsrover. Nja jag är skeptisk.
Citera
2024-04-29, 21:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nja jag är skeptisk.
Du är inte den enda. Men det som mest irriterar mig är .. varför? Vad ska vi NER på mars o göra? Det finns ingenting där vi har omedelbar nytta av.

Som sagt, spendera alla dessa uppskjutningar på att dra upp tillräckligt med sk't för ett O'Neill-hjul istället. Det kan förses med drift - t.ex en jonmotor, för du har inte speciellt brått trots allt, när där du befinner dig är var du kan leva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback