Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-04, 21:48
  #457
Medlem
Fezziks avatar
Ingenting officiellt från SpaceX men här är ide om hur BFS kan komma att se ut.
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=45784
Citera
2018-06-05, 05:33
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Jag undrar lite när nästa uppskjutning är, det finns blandad information på nätet om det är den 17 Juni eller mitten på Juli...

//Toastmastern

Nästa 28 juni enligt spacex appen. Även sista Block 4 då.
Citera
2018-06-05, 06:28
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Jag undrar lite när nästa uppskjutning är, det finns blandad information på nätet om det är den 17 Juni eller mitten på Juli...

//Toastmastern

Det verkar nu att det bli SpaceX CRS-15 den 28 Juni. Då Telstar 19V har flyttat framåt i tiden. Men det ändrar sig ju nästan hela tiden.

Extern länk: Rocket Launch Viewing Guide for Cape Canaveral
Citera
2018-06-06, 10:43
  #460
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Ingenting officiellt från SpaceX men här är ide om hur BFS kan komma att se ut.
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=45784

Märkligt att den kallas BFS när den tidigare hela tiden kallats BFR.

Bättre länk: https://i.redd.it/s9p3bky5xk111.jpg
Citera
2018-06-06, 11:55
  #461
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Märkligt att den kallas BFS när den tidigare hela tiden kallats BFR.

Bättre länk: https://i.redd.it/s9p3bky5xk111.jpg

Ja och nej vill jag hävda. Vad jag vet så är det lite blandad terminologi även från SpaceX, men jag kallar första och andra steget tillsammans för BFR, eller Big Falcon Rocket. Första steget kallas även mer specifikt för BFB, eller Big Falcon Booster. Andra steget har tre planerade utföranden. BFS, eller Big Falcon Ship, det vill säga den konfiguration som människor kan färdas i. Sen har du tankversionen som ska användas för att tanka BFS i omloppsbana. Slutligen är det även planerat för en Chomper-version (Det är vad den kallas på nasaspaceflightforumet i alla fall, kommer sig av sitt säregna utseende), som ska användas för skjuta upp satelliter och annat gods till rymden.

Med det sagt och ännu mera offtopic, den prototyp som just nu byggs i ett tält i Kalifornien är andra steget av BFR i konfiguration för att frakta människor det vill säga BFS.
Citera
2018-06-06, 12:04
  #462
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Ja och nej vill jag hävda. Vad jag vet så är det lite blandad terminologi även från SpaceX, men jag kallar första och andra steget tillsammans för BFR, eller Big Falcon Rocket. Första steget kallas även mer specifikt för BFB, eller Big Falcon Booster. Andra steget har tre planerade utföranden. BFS, eller Big Falcon Ship, det vill säga den konfiguration som människor kan färdas i. Sen har du tankversionen som ska användas för att tanka BFS i omloppsbana. Slutligen är det även planerat för en Chomper-version (Det är vad den kallas på nasaspaceflightforumet i alla fall, kommer sig av sitt säregna utseende), som ska användas för skjuta upp satelliter och annat gods till rymden.

Med det sagt och ännu mera offtopic, den prototyp som just nu byggs i ett tält i Kalifornien är andra steget av BFR i konfiguration för att frakta människor det vill säga BFS.

Okej, tack för informationen! Så denna skiss visar inte första steget/BFB alls?
Citera
2018-06-06, 12:20
  #463
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Så denna skiss visar inte första steget/BFB alls?

Korrekt, det här är bara en av dom planerade tre versionerna av andra steget kan tänkas att komma se ut på insidan. Det är ingen officiell skiss från SpaceX men jag valde att länka in den här i tråden för att skänka lite inspiration av som komma skall

(Vad jag vet så ville SpaceX börja med andrasteget i BFS-utförande för att det var svårast och kunde komma att ta längst tid att utveckla. Jag håller dock tummarna för att man redan nästa sommar kan få se dom första små skutten mot omloppsbana och sedan 2022-2024 vidare mot Mars)
Citera
2018-06-11, 18:06
  #464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Det verkar nu att det bli SpaceX CRS-15 den 28 Juni. Då Telstar 19V har flyttat framåt i tiden. Men det ändrar sig ju nästan hela tiden.

Extern länk: Rocket Launch Viewing Guide for Cape Canaveral

29 juni klockan 11.41 CET nu...
Citera
2018-06-21, 08:12
  #465
Medlem
Static Fire på lördag inför CRS-15 Som även kan vara den sista Block 4 boostern

//Toastmastern
Citera
2018-06-21, 18:52
  #466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toastmastern
Static Fire på lördag inför CRS-15 Som även kan vara den sista Block 4 boostern

//Toastmastern

B1042 blir nog sista B4 som skickas upp risken dock lär den inte komma upp till rymden. Hört rykten om den ska sprängas på vägen Lite mera spännade då det inte vanlig uppskjutningar, det blir först i höst efter SpX-DM1.

Wikipedia: Lista Falcon 9 förstasteg
Citera
2018-06-28, 23:32
  #467
Medlem
raskenss avatar
Nu börjar uppskjutningarna verkligen bli mainstream, 15 timmar innan det är helt dött här. Här är live feeden i alla fall, i morgon smäller det:

https://www.youtube.com/watch?v=ycMagB1s8XM

CRS-15 re-supply mission till ISS. NASA sänder förmodligen parallellt men har inte kollat upp det.

11:42 svensk tid i alla fall.
__________________
Senast redigerad av raskens 2018-06-28 kl. 23:34.
Citera
2018-06-29, 08:54
  #468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nu börjar uppskjutningarna verkligen bli mainstream, 15 timmar innan det är helt dött här. Här är live feeden i alla fall, i morgon smäller det:

https://www.youtube.com/watch?v=ycMagB1s8XM

CRS-15 re-supply mission till ISS. NASA sänder förmodligen parallellt men har inte kollat upp det.

11:42 svensk tid i alla fall.

Perfekt underhållning under lunchen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback