Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-16, 13:37
  #3769
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex var ca 3 år försenad med sin Dragon också. Dom misslyckades med marklandning och fick ta till nödlösningen med fallskärmar.
... vilket resulterade i att kapseln blev för tung för att landas normalt med tre fallskärmar och man fick tillfoga ytterligare en fallskärm i en ny och obeprövad sammansättning. Men det räckte inte, då plockade man bort tre av de 7 sätena vilket till slut resulterade i att de fyra kvarvarande astronauterna landar sittande på ett ton med hypergolisk, högexplosiv dynamit, en kvarleva från tankarna på raketlandning.
Citera
2021-10-16, 13:47
  #3770
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
... vilket resulterade i att kapseln blev för tung för att landas normalt med tre fallskärmar och man fick tillfoga ytterligare en fallskärm i en ny och obeprövad sammansättning. Men det räckte inte, då plockade man bort tre av de 7 sätena vilket till slut resulterade i att de fyra kvarvarande astronauterna landar sittande på ett ton med hypergolisk, högexplosiv dynamit, en kvarleva från tankarna på raketlandning.


När deras Dagonkapsel exploderade under ett marktest så orsakades det av att man trycksatte tankarna momentant och det fanns bränsle i systemet som antändes pga stötvågen. När gaser komprimeras så hettas gaser upp. Nånting som de flesta gymnasieingengörer känner till men Spacex missade helt. Ett ganska allvarligt klåparfel. Frågan är hur många andra klåparfel som finns och väntar på att visa sig vid ett mindre lämpligt tillfälle.

https://www.youtube.com/watch?v=6P063KnI5NI
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-10-16 kl. 13:54.
Citera
2021-10-16, 13:53
  #3771
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
När deras Dagonkapsel exploderade under ett marktest så orsakades det av att man trycksatte tankarna momentant och det fanns bränsle i systemet som antändes pga stötvågen. När gaser komprimeras så hettas gaser upp. Nånting som de flesta gymnasieingengörer känner till men Spacex missade helt. Ett ganska allvarligt klåparfel. Frågan är hur många andra klåparfel som finns och väntar på att visa sig vid ett mindre lämpligt tillfälle..

Men dom får iväg kapseln, dockar med ISS och landa den säkert.

Vilket inte Boeing eller Blue Origin lyckas med.
Citera
2021-10-16, 14:00
  #3772
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Men dom får iväg kapseln, dockar med ISS och landa den säkert.

Vilket inte Boeing eller Blue Origin lyckas med.

....och som ryssarna har gjort i över 50 år.
Citera
2021-10-16, 14:03
  #3773
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
....och som ryssarna har gjort i över 50 år.
Bra svar. Frågan är snarare varför Boeing blivit så dåliga att de inte fixar det. Jag har mitt svar här.
(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera. (Bemannad färd 2020-05-30)

Boeing var ju med och sköt upp Apollo för 50 år sedan. Men nu funkar inget för dem.
Citat:
Boeing’s role in moon missions helped launch Seattle as tech center
https://www.seattletimes.com/busines...s-tech-center/

Boeing var även med och byggde rymdfärjorna ("orbiter" är själva färjan)
Citat:
Manufacturer:
United Space Alliance
Thiokol/Alliant Techsystems (SRBs)
Lockheed Martin/Martin Marietta (ET)
Boeing/Rockwell (orbiter)
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle

Erfarenhet från innan Musk var född.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-16 kl. 14:30.
Citera
2021-10-16, 14:36
  #3774
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex var ca 3 år försenad med sin Dragon också. Dom misslyckades med marklandning och fick ta till nödlösningen med fallskärmar.

Det är en sak att wwr härjar i denna tråd och sprider sin dynga som bättre passar i konspirationsforumet, men ska du börja nu också?

SpaceX föreslog att landa med raketer för NASA och började bygga Dragon för det. NASA ändrade sig senare och ville landa med fallskärm. Det är under gränsen att Dragon kan landa med 3 fallskärmar men NASA insisterade på fyra, det var ny och obeprövat teknik då, någonting som tog tid att utveckla.

Så jag kan fan i mig inte se hur det här är SpaceX's fel när kunden (NASA) ändrar sig mitt under bygget.
Citera
2021-10-16, 14:45
  #3775
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det är en sak att wwr härjar i denna tråd och sprider sin dynga som bättre passar i konspirationsforumet, men ska du börja nu också?

SpaceX föreslog att landa med raketer för NASA och började bygga Dragon för det. NASA ändrade sig senare och ville landa med fallskärm. Det är under gränsen att Dragon kan landa med 3 fallskärmar men NASA insisterade på fyra, det var ny och obeprövat teknik då, någonting som tog tid att utveckla.

Så jag kan fan i mig inte se hur det här är SpaceX's fel när kunden (NASA) ändrar sig mitt under bygget.
Du hoppar ju ofta på personer istället för att diskutera ämnet. Är man inte med i SpaceX kyrka blir man påhoppad.

Det som påstås ha hänt var att SpaceX hade "räknat med" att kunna använda de obemannade återfärderna från ISS för att testa raketlandningarna. Men det gick inte NASA med på för att inte riskera lasten. Det slutar ofta med att Musk skyller på myndigheter. De verkliga orsakerna vågar jag inte uttala mig om.

Men det märkliga är det jag skrev ovan. Hur kommer det sig att Boeing inte längre kan skjuta upp vanliga rymdraketer som de varit med att göra i 50 år.
(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera. (Bemannad färd 2020-05-30)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-16 kl. 15:29.
Citera
2021-10-16, 14:48
  #3776
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det är en sak att wwr härjar i denna tråd och sprider sin dynga som bättre passar i konspirationsforumet, men ska du börja nu också?

SpaceX föreslog att landa med raketer för NASA och började bygga Dragon för det. NASA ändrade sig senare och ville landa med fallskärm. Det är under gränsen att Dragon kan landa med 3 fallskärmar men NASA insisterade på fyra, det var ny och obeprövat teknik då, någonting som tog tid att utveckla.

Så jag kan fan i mig inte se hur det här är SpaceX's fel när kunden (NASA) ändrar sig mitt under bygget.

Är det verkligen så? Tror aldrig Nasa har haft raketlandning i sina beställningsspecar från Spacex. Spacex fattade det beslutet helt på egen hand.
Citera
2021-10-16, 14:57
  #3777
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Är det verkligen så? Tror aldrig Nasa har haft raketlandning i sina beställningsspecar från Spacex. Spacex fattade det beslutet helt på egen hand.

NASA som kund skickade ut en allmän begäran om upphandling. Två av bolagen som nappade på det var SpaceX och Boeing. I SpaceX förslag så ville dom använda raketmotorer för att landa Dragon. Efter att SpaceX hade vunnit upphandlingen så kom NASA på att dom inte ville betala för att certifiera raketlandingar och ändrade sig. Då var dragon redan så tung så det krävdes 4 fallskärmar för att tillfredsställa NASA.

Tre fallskärmar är gammal och beprövad teknik, men när kunden ändrar sig och sedan insisterar på fyra fallskärmar ja då kan jag inte se hur man kan lasta SpaceX för det och det är det jag opponerar mig emot.
Citera
2021-10-16, 15:12
  #3778
Avstängd
wwrs avatar
Det är inte alls så enkelt att "NASA ändrade sig".
Citat:
SpaceX’s upgraded Dragon capsules will not return astronauts to Earth for powered landings as originally envisioned, company boss Elon Musk said Wednesday, a design change that raises questions about the space transport firm’s plans to send commercial landers to the surface of Mars.

Musk cited safety concerns for eliminating plans for propulsive Dragon landings in remarks at the International Space Station Research and Development Conference in Washington. He also said the original Dragon landing concept, in which four landing legs would extend from the base of the capsule’s heat shield as throttleable SuperDraco thrusters slowed the craft’s speed for touchdown, was not as useful as he initially thought for SpaceX’s plans to send humans to Mars.
https://spaceflightnow.com/2017/07/1...gon-spaceship/

Vad jag kommer ihåg klarade de inte av att fälla ut benen bakom värmeskölden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-16 kl. 15:15.
Citera
2021-10-16, 15:35
  #3779
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du hoppar ju ofta på personer istället för att diskutera ämnet.

Jag hoppar på en person och det är du, främst för att det du skriver är en produkt av en mycket förvirrad hjärna.

Jag har suttit och retat upp mig på skiten du skrev i morse, jag tänkte hålla mig borta från att kommentera det men nu när vi är i farten.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Visst är Starliner ett fiasko. Men enligt min uppfattning betraktas Musk och SpaceX som orörbara, dvs ingen får vara bättre än de. Och många av Musks projekt är också fiaskon. Därför måste också alla andra göra fiasko.

Starliner är försenad, kraftigt försenad. Så pass försenad så att NASA ser sig tvingade att boka om astronauter till SpaceX. Vidare så har NASA hoppats på att Boeing skulle använda Starliner för turistverksamhet, rent kostnadsmässigt så tror jag att SpaceX har övertaget här. För att inte tala om att alla kvarvarande Atlas V redan är uppbokade så det kommer att tillkomma extra kostnader för att certifiera kommande Vulcan Centaur om Boeing vill flyga extra turistuppdrag med Starliner.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musks Starlink har gått så trögt jämfört med planerna att det måste kallas ett fiasko. Samma gäller absolut Musks självkörande Teslabilar (FSD). Musks utfästelser om Marsresor kommer inte att infrias (från början skulle man väl landa bemannat 2026, vilket förefaller helt omöjligt nu). Musks Starship torde väl också kunna kallas ett fiasko. Jag tror 4 av de senaste fem flygningarna har slutat i total explosion av farkosten. Enligt de ursprungliga planerna 2017 skulle man landa bemannat på månen 2024. Nu har mer än halva tiden gått.

Vad fan yrar du i? SpaceX har lyckats med någonting som ingen annan har prövat tidigare, då att landa andrasteget på en raket som en fallskärmshoppare flyger. Det var för bara ett år sedan rena rama science-fiction-historien nu är det verklighet.

Nu vet SpaceX att det fungerar i låga hastigheter, nästa steg i testprogrammet är att landa från omloppsbana. Men innan SpaceX kan göra det så kräver myndigheterna en miljökonsekvensbeskrivning. Den kommer tidigast i december detta år, när den är klar så kan SpaceX fortsätta sitt testprogram för Super Heavy och Starship.

Det och så håller SpaceX fortfarande på med att bygga på sin underbara ide om fånga förstasteget med "ätpinnar" En helt underbar Science-fiction ide som bara SpaceX kan komma på och någonting som återigen kommer att låta det bolaget vara hästlängder framför konkurrenterna.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man har en prototyp som inte till fullo liknar en månlandare. Den saknar kabin och en hiss som skall fira ned de två astronauterna till månens yta. Den har bara flugit 10 km högt och exploderar allt som oftast. Metoder för tankning i rymden måste utvecklas. Värmeskölden är experimentell och bitar av den trillade av senast man bara luftade bränsletanken. Att få den farkosten certifierad för mänsklig landning på månen 2024 verkar osannolikt. Projektet som helhet präglas av splittring mellan SpaceX och andra budgivare och allmänt dålig planering. Man har inte ens utvecklat rymddräkter för bruk på månens yta. Musk och medierna skyller som vanligt på myndigheter. Men med den framtoning som superrikt, allvetande geni som Musk ges borde han kunna ta tag i situationen bättre.


Om du vill lämna din åsiktsbubbla för några minuter så kan jag nämna att SpaceX redan har demonstrerat hissmekanismen för NASA. Dom byggde en fungerande prototyp, dom har visat upp den för NASA's representanter för ett halvår sedan. Den hissen är inget problem.


Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Efter att ha fått statlig hjälp att utveckla bemannad rymdflygning verkar nu SpaceX sikta på att tjäna pengar på att skicka privata intressenter med mycket pengar i rymden.

Det var ett krav från NASA att dom bolagen som skulle skjuta upp NASA's astronauter hade en sidoverksamhet och ett sidointresse. Jag vet inte hur mycket du kan om ekonomi, men det var ett smart och taktiskt bra drag av NASA. (Korta svaret är det ger lägre kostnader för skattebetalarna, förklarar även varför Blue Origins månlandareförslag kraschade så spektakulärt)



Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det anses att man redan på 60-talet landade 6 gånger på månen och bl.a medförde tre bilar.

Snälla rara varför kan du inte hålla dig till konspirationsforumet som passar dina tankar och åsikter så mycket bättre.
Citera
2021-10-16, 15:50
  #3780
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag hoppar på en person och det är du, främst för att det du skriver är en produkt av en mycket förvirrad hjärna.

Jag har suttit och retat upp mig på skiten du skrev i morse, jag tänkte hålla mig borta från att kommentera det men nu när vi är i farten.

Starliner är försenad, kraftigt försenad. Så pass försenad så att NASA ser sig tvingade att boka om astronauter till SpaceX. Vidare så har NASA hoppats på att Boeing skulle använda Starliner för turistverksamhet, rent kostnadsmässigt så tror jag att SpaceX har övertaget här. För att inte tala om att alla kvarvarande Atlas V redan är uppbokade så det kommer att tillkomma extra kostnader för att certifiera kommande Vulcan Centaur om Boeing vill flyga extra turistuppdrag med Starliner.

Vad fan yrar du i? SpaceX har lyckats med någonting som ingen annan har prövat tidigare, då att landa andrasteget på en raket som en fallskärmshoppare flyger. Det var för bara ett år sedan rena rama science-fiction-historien nu är det verklighet.

Nu vet SpaceX att det fungerar i låga hastigheter, nästa steg i testprogrammet är att landa från omloppsbana. Men innan SpaceX kan göra det så kräver myndigheterna en miljökonsekvensbeskrivning. Den kommer tidigast i december detta år, när den är klar så kan SpaceX fortsätta sitt testprogram för Super Heavy och Starship.

Det och så håller SpaceX fortfarande på med att bygga på sin underbara ide om fånga förstasteget med "ätpinnar" En helt underbar Science-fiction ide som bara SpaceX kan komma på och någonting som återigen kommer att låta det bolaget vara hästlängder framför konkurrenterna.

Om du vill lämna din åsiktsbubbla för några minuter så kan jag nämna att SpaceX redan har demonstrerat hissmekanismen för NASA. Dom byggde en fungerande prototyp, dom har visat upp den för NASA's representanter för ett halvår sedan. Den hissen är inget problem.

Det var ett krav från NASA att dom bolagen som skulle skjuta upp NASA's astronauter hade en sidoverksamhet och ett sidointresse. Jag vet inte hur mycket du kan om ekonomi, men det var ett smart och taktiskt bra drag av NASA. (Korta svaret är det ger lägre kostnader för skattebetalarna, förklarar även varför Blue Origins månlandareförslag kraschade så spektakulärt)

Snälla rara varför kan du inte hålla dig till konspirationsforumet som passar dina tankar och åsikter så mycket bättre.
Jag tycker du ägnar dig åt personangrepp och lägger ut stickspår från ämnet. Jag tror diskussionen bara kommer längre från ämnet om jag går in i den. Så jag tar en paus. Du kan mycket om rymden, synd att du ägnar dig åt personpåhopp.

Jag menar att SpaceX verkar ha tagit över USA:s rymdverksamhet med politiska metoder. (Jurvetson i SpaceX styrelse sponsrade Obama som lade ned rymdfärjorna så SpaceX kom in i branschen. Jurvetson räddade även Musk när Musk var pank 2008.) SpaceX är nu så mäktiga av politiska orsaker att andra företag inte tillåts att lyckas. Det kan vara så att Boeing inte tillåts få till det för då hotas SpaceX. Det är samma system som EU. Sverige får inte längre lyckas för då hotas EU. (Att försöka förstöra diskussionerna med personangrepp är typiskt för EU-troll. EU försöker ödelägga svenska diskussionsforum.)

Jag lägger länkar till ett par inlägg så de kommer i sammanhang.
(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera. (Bemannad färd 2020-05-30)

(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera. (Bemannad färd 2020-05-30)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-16 kl. 15:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback