Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-14, 09:53
  #3757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Just det, Orions servicemodul. Den som vid test visade sig ha en icke fungerande elektricitets-styrningsmodul tjosan-nånting. Och det skulle ta tre år och kosta miljarder euro att byta ut den, eftersom hela servicemodulen då måste demonteras. Så man levererade den med felet, och litar till det som annars hade varit backup-systemet. Riktigt skickligt, säkert och ekonomiskt och särskilt tack till ingenjörerna som designade någonting som inte går att reparera ens här på marken. Det där lär gå bra, eller si så där kanske.

Hur går det där skämtet. I Helvetet är engelsmännen kockar, tyskarna komiker, fransmännen poliser, grekerna ingenjörer. Och alla flyger de tillsammans i luften.

Ännu värre är problemen med servicemodulen till Boeings Starliner. Nu verkar NASA räkna bort Starliner och två astronauter som skulle färdas på den han planerats över till Crew Dragon. Men jag återkommer när jag är uppgraderad.
Citera
2021-10-14, 21:20
  #3758
Medlem
Som jag uppfattat det kommer en static fire att genomföras på Starship SN 20 i morgon.

Framsteg har också gjorts på en ny booster. Super Heavy BN5 och det talas om utrullning men då förstår jag inte riktigt vad den skall placeras i avvaktan på att BN4 fullgör sin tjänst.

Utrullning har skett på Cape av en Atlas V och den skall sända iväg Lucy mot det yttre asteroidbältet. Inte så värst intressant enligt min mening. Det yttre asteroidbältet är för otillgängligt och ger för lite för satsade pengar.

En ny Falcon 9 skall snart rullas ut på Cape med Crew Dragon i toppen. Ett astronaut-team av 4 man skall iväg till rymdstationen. Beräknad start den 30 oktober. Detta skall vara en nytillverkad Crew Dragon och ytterligare en Crew Dragon är beställd.

Det innebär att SpaceX snart har 4 tillgängliga Crew Dragons och det ser bra ut nu när Boeings Starliner tydligen blev ett FIASKO.

Vad som egentligen händer på Boca Chica är svårt att följa. FAA bromsar utvecklingen. Jag tror att SpaceX behöver infiltrera med MUSKetörer. Varför inte när nu ABBA kommer att uppträda som ABBAtarer?
Citera
2021-10-14, 21:38
  #3759
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som jag uppfattat det kommer en static fire att genomföras på Starship SN 20 i morgon.

Har de skjutit på det igen? Det skulle ju bli efter 5 PM lokal tid idag.
Citera
2021-10-14, 21:51
  #3760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Har de skjutit på det igen? Det skulle ju bli efter 5 PM lokal tid idag.

Jag kan inte säga exakt vad jag såg det för du förstår jag fladdrar runt som en osalig höna på olika sajter. Jag har uppfattat det som att static fire sker tidigt i morgon.

Men jag skall se om jag kan hitta mer uppgifter.
Citera
2021-10-14, 21:58
  #3761
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag kan inte säga exakt vad jag såg det för du förstår jag fladdrar runt som en osalig höna på olika sajter. Jag har uppfattat det som att static fire sker tidigt i morgon.

Men jag skall se om jag kan hitta mer uppgifter.

Det står fortfarande after 5 PM today på NASA Spaceflight. Så det blir onekligen tidigt i morgon (efter 01.00) svensk tid.
Citera
2021-10-15, 09:07
  #3762
Medlem
Reguluss avatar
Uppskjutet igen till måndag.
Citera
2021-10-15, 13:36
  #3763
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ännu värre är problemen med servicemodulen till Boeings Starliner. Nu verkar NASA räkna bort Starliner och två astronauter som skulle färdas på den han planerats över till Crew Dragon. Men jag återkommer när jag är uppgraderad.

Men herregud, hur efterblivna är inte Boeing? Först Max-8 fiaskot, och nu lyckas dom inte ens få upp en kapsel.
Citera
2021-10-15, 15:09
  #3764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Uppskjutet igen till måndag.


Ajdå det var en tråkig nyhet. Men vi får vara tålmodiga.
Citera
2021-10-15, 15:19
  #3765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Men herregud, hur efterblivna är inte Boeing? Först Max-8 fiaskot, och nu lyckas dom inte ens få upp en kapsel.


Den ombemannade testflygningen med Starliner beräknas nu komma genomföras under första halvåret av 2022. Men det är ett diffust tillkännagivande.

Boeing sätter upp ett falskt optimistiskt uttalande att man "skall ta den tid på sig som behövs för att Starliner skall bli en succè."

Enligt min mening är det ett fiasko. Starliner är nu cirka 3 år försenad och SpaceX kammar hem vinsten. Misslyckandet är märkligt.
Citera
2021-10-16, 07:34
  #3766
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den ombemannade testflygningen med Starliner beräknas nu komma genomföras under första halvåret av 2022. Men det är ett diffust tillkännagivande.

Boeing sätter upp ett falskt optimistiskt uttalande att man "skall ta den tid på sig som behövs för att Starliner skall bli en succè."

Enligt min mening är det ett fiasko. Starliner är nu cirka 3 år försenad och SpaceX kammar hem vinsten. Misslyckandet är märkligt.
Visst är Starliner ett fiasko. Men enligt min uppfattning betraktas Musk och SpaceX som orörbara, dvs ingen får vara bättre än de. Och många av Musks projekt är också fiaskon. Därför måste också alla andra göra fiasko.

Musks Starlink har gått så trögt jämfört med planerna att det måste kallas ett fiasko. Samma gäller absolut Musks självkörande Teslabilar (FSD). Musks utfästelser om Marsresor kommer inte att infrias (från början skulle man väl landa bemannat 2026, vilket förefaller helt omöjligt nu). Musks Starship torde väl också kunna kallas ett fiasko. Jag tror 4 av de senaste fem flygningarna har slutat i total explosion av farkosten. Enligt de ursprungliga planerna 2017 skulle man landa bemannat på månen 2024. Nu har mer än halva tiden gått. Man har en prototyp som inte till fullo liknar en månlandare. Den saknar kabin och en hiss som skall fira ned de två astronauterna till månens yta. Den har bara flugit 10 km högt och exploderar allt som oftast. Metoder för tankning i rymden måste utvecklas. Värmeskölden är experimentell och bitar av den trillade av senast man bara luftade bränsletanken. Att få den farkosten certifierad för mänsklig landning på månen 2024 verkar osannolikt. Projektet som helhet präglas av splittring mellan SpaceX och andra budgivare och allmänt dålig planering. Man har inte ens utvecklat rymddräkter för bruk på månens yta. Musk och medierna skyller som vanligt på myndigheter. Men med den framtoning som superrikt, allvetande geni som Musk ges borde han kunna ta tag i situationen bättre.

På rak arm tror jag SpaceX bara har två astronauttaxi till rymdstationen ISS inbokade, I slutet av denna månad och i april 2022. På ISS bedrivs i alla fall någon form av professionell rymdverksamhet och forskning av tränade astronauter. Senaste ryska Soyuz för knapppt två veckor sedan skickade dock upp skådespelare. (Vilket i.o.f.s också är en profession. Det amerikanska filmprojektet med Tom Cruise i rymden verkar skjutet på framtiden.) Möjligen kan kanske detta program komma att ändras om nu Starliner helt klappat ihop.

Efter att ha fått statlig hjälp att utveckla bemannad rymdflygning verkar nu SpaceX sikta på att tjäna pengar på att skicka privata intressenter med mycket pengar i rymden.
Citat:
Axiom Mission 1 (or Ax-1)[2] is a planned SpaceX Crew Dragon mission to the International Space Station (ISS), operated by SpaceX on behalf of Axiom Space. The flight will launch on 21 February 2022 and send four people to the ISS for an eight-day stay:[2][3] Michael López-Alegría,[4] a professionally trained astronaut hired by Axiom Space, Eytan Stibbe[5] from Israel,[6] Larry Connor from the United States[6] and Mark Pathy from Canada.[6]

It had been anticipated that Tom Cruise and Doug Liman would be passengers for a movie project,[7] but it was later announced they will fly on a subsequent flight.[8]
https://en.wikipedia.org/wiki/Axiom_Mission_1

Citat:
Axiom Mission 2 (or Ax-2) is a planned SpaceX Crew Dragon mission to the International Space Station, operated by SpaceX on behalf of Axiom Space. Its first two crew members have been announced in May 2021.[3] In June 2021, SpaceX confirmed that the mission would fly in Fall 2022 on a Crew Dragon.[citation needed]

The crew will include former NASA Astronaut Peggy Whitson as mission commander and John Shoffner as pilot. It was confirmed on 2 June 2021 [4] that the mission would use a SpaceX Crew Dragon spacecraft.

The winner of the reality TV show of Discovery Who Wants to Be an Astronaut? could join this crew.[1]
https://en.wikipedia.org/wiki/Axiom_Mission_2

Det finns visst ytterligare två uppskjutningar av Axiom kontrakterade.

Det anses att man redan på 60-talet landade 6 gånger på månen och bl.a medförde tre bilar. Men nu efter privatiseringen av amerikanska rymdresor så har man tappat fokus i programmet. Det handlar om att privata företag istället försöker ta in pengar och utvecklingen stagnerar. I Europa kan man jämföra SpaceX/Musk och dess backare med EU. Organisationerna är så stora och mäktiga att inga andra intressenter vågar konkurrera med dem. Systemet fungerar bara om företagen kryper för EU respektive inte försöker överträffa SpaceX. Man bygger ett slags Sovjetunionen där det är viktigare att vara kompisar med ledningen än att prestera bra produkter eller service. Att hålla ned nya entreprenörer och start-ups blir viktigare än att prestera bra själva.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-16 kl. 07:58.
Citera
2021-10-16, 10:49
  #3767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Visst är Starliner ett fiasko. Men enligt min uppfattning betraktas Musk och SpaceX som orörbara, dvs ingen får vara bättre än de. Och många av Musks projekt är också fiaskon. Därför måste också alla andra göra fiasko.

Musks Starlink har gått så trögt jämfört med planerna att det måste kallas ett fiasko. Samma gäller absolut Musks självkörande Teslabilar (FSD). Musks utfästelser om Marsresor kommer inte att infrias (från början skulle man väl landa bemannat 2026, vilket förefaller helt omöjligt nu). Musks Starship torde väl också kunna kallas ett fiasko. Jag tror 4 av de senaste fem flygningarna har slutat i total explosion av farkosten. Enligt de ursprungliga planerna 2017 skulle man landa bemannat på månen 2024. Nu har mer än halva tiden gått. Man har en prototyp som inte till fullo liknar en månlandare. Den saknar kabin och en hiss som skall fira ned de två astronauterna till månens yta. Den har bara flugit 10 km högt och exploderar allt som oftast. Metoder för tankning i rymden måste utvecklas. Värmeskölden är experimentell och bitar av den trillade av senast man bara luftade bränsletanken. Att få den farkosten certifierad för mänsklig landning på månen 2024 verkar osannolikt. Projektet som helhet präglas av splittring mellan SpaceX och andra budgivare och allmänt dålig planering. Man har inte ens utvecklat rymddräkter för bruk på månens yta. Musk och medierna skyller som vanligt på myndigheter. Men med den framtoning som superrikt, allvetande geni som Musk ges borde han kunna ta tag i situationen bättre.

På rak arm tror jag SpaceX bara har två astronauttaxi till rymdstationen ISS inbokade, I slutet av denna månad och i april 2022. På ISS bedrivs i alla fall någon form av professionell rymdverksamhet och forskning av tränade astronauter. Senaste ryska Soyuz för knapppt två veckor sedan skickade dock upp skådespelare. (Vilket i.o.f.s också är en profession. Det amerikanska filmprojektet med Tom Cruise i rymden verkar skjutet på framtiden.) Möjligen kan kanske detta program komma att ändras om nu Starliner helt klappat ihop.

Efter att ha fått statlig hjälp att utveckla bemannad rymdflygning verkar nu SpaceX sikta på att tjäna pengar på att skicka privata intressenter med mycket pengar i rymden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Axiom_Mission_1


https://en.wikipedia.org/wiki/Axiom_Mission_2

Det finns visst ytterligare två uppskjutningar av Axiom kontrakterade.

Det anses att man redan på 60-talet landade 6 gånger på månen och bl.a medförde tre bilar. Men nu efter privatiseringen av amerikanska rymdresor så har man tappat fokus i programmet. Det handlar om att privata företag istället försöker ta in pengar och utvecklingen stagnerar. I Europa kan man jämföra SpaceX/Musk och dess backare med EU. Organisationerna är så stora och mäktiga att inga andra intressenter vågar konkurrera med dem. Systemet fungerar bara om företagen kryper för EU respektive inte försöker överträffa SpaceX. Man bygger ett slags Sovjetunionen där det är viktigare att vara kompisar med ledningen än att prestera bra produkter eller service. Att hålla ned nya entreprenörer och start-ups blir viktigare än att prestera bra själva.

Tack för ditt inlägg. Jag skall studera det mer ikväll, du har säkert inte helt fel i dina åsikter. Jag återkommer.
Citera
2021-10-16, 13:15
  #3768
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den ombemannade testflygningen med Starliner beräknas nu komma genomföras under första halvåret av 2022. Men det är ett diffust tillkännagivande.

Boeing sätter upp ett falskt optimistiskt uttalande att man "skall ta den tid på sig som behövs för att Starliner skall bli en succè."

Enligt min mening är det ett fiasko. Starliner är nu cirka 3 år försenad och SpaceX kammar hem vinsten. Misslyckandet är märkligt.

Spacex var ca 3 år försenad med sin Dragon också. Dom misslyckades med marklandning och fick ta till nödlösningen med fallskärmar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback