Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-19, 18:30
  #3709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Ingen har pratat om mänsklig transport av moon starship 2023, utan man kör nog flera turer utan människor ombord. Man håller ju ännu på med prototyper! Tänk på det!

En japansk biljonär har köpt en rundresa månen, den innebär alltså ingen landning, med en vanlig Starship och han bjuder med en del kompisar. Det har talats om 8 passagerare. Detta skall enligt planerna ske i slutet av 2023.

Men kanske klarar man inte att hålla denna tidsplan. Då får man kanske sänka prislappen... ....

Men alltså detta är inte Lunar Starship. Den skall användas för månlandningar.
Citera
2021-09-19, 19:14
  #3710
Medlem
Är det bara jag som stör mig på att SpaceX basunerar ut ett dussin gånger att de fyra personerna i besättningen var "civilister" fastän de ALLA var militära jaktpiloter? De alla har tusentals timmar bakom spakarna. Det är inte så att de är några kontorsråttor som enbart fick 4 månaders internutbildning utan minst en av dem har ansökt att bli astronaut förut och alla är högrankade jaktpiloter.
Citera
2021-09-19, 19:34
  #3711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det blir tyngdlöshet i tre dygn. Det kan ge illamående ibörjan som går över.

Knappast. De är inte vanliga civilister utan de är dels militärt tränade stridspiloter där alla förutom Hayley har tusentals timmar bakom spakarna. De har också någon sorts personlig familjekontakt med NASA och har alla någon typ av universitetsutbildning på området. De är ganska luttrade med vad de håller på med. Så detta är inte någon "rymdturism" där bilionära kontorsråttor kan åka upp i rymden.
Citera
2021-09-19, 19:36
  #3712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En japansk biljonär har köpt en rundresa månen, den innebär alltså ingen landning, med en vanlig Starship och han bjuder med en del kompisar. Det har talats om 8 passagerare. Detta skall enligt planerna ske i slutet av 2023.

Men kanske klarar man inte att hålla denna tidsplan. Då får man kanske sänka prislappen... ....

Men alltså detta är inte Lunar Starship. Den skall användas för månlandningar.

Tja om kravet bara är att skjutas upp så kan de väl sätta sig på Nordkoreas testmissiler? Någon gång måste de ju landa.
Citera
2021-09-19, 19:40
  #3713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tja om kravet bara är att skjutas upp så kan de väl sätta sig på Nordkoreas testmissiler? Någon gång måste de ju landa.

Starship måste ju certifieras, så naturligtvis måste dom visa att både Super Heavy och Starship är tillförlitliga. Men det är väl tveksamt om tidsplanen till slutet av 2023 kan hålla. Vi får nog lägga på ytterligare 12 månader, tyvärr.
Citera
2021-09-19, 19:41
  #3714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De ursprungliga planerna säger mänsklig landsättning 2024. Knappt 3.5 år kvar. SpaceX har utsetts som månlandare, i alla fall i första budet.
Det ser inte ut som om det kommer att gå, menar jag, som jag motiverade.

Om en Apollo på 60-talet kunde landa på månen bör ju även Falcon 9 klara det, eller en Falcon Heavy med CD på den.
Så egentligen behöver de ju bara konstruera en månlandare som även kan komma tillbaka från månen till jorden, för CD kan ju bevisligen komma tillbaka från både 574km och ISS-dockning.

F9 har ju täckningen tillräckligt för att kunna komma dit.
Citera
2021-09-19, 19:48
  #3715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Starship måste ju certifieras, så naturligtvis måste dom visa att både Super Heavy och Starship är tillförlitliga. Men det är väl tveksamt om tidsplanen till slutet av 2023 kan hålla. Vi får nog lägga på ytterligare 12 månader, tyvärr.

Du kan ju göra samma runda med både F9 och FH som sagt.
Citera
2021-09-19, 19:55
  #3716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan ju göra samma runda med både F9 och FH som sagt.

Ja med Falcon Heavy skulle dom kunna köra Crew Dragon runt månen. Du har rätt i detta. Men jag är säker på att dom inte använder Crew Dragon till uppdrag runt månen.

Färden är planerad att ske med Starship, men detaljerna är oklara ännu så länge.
Citera
2021-09-19, 20:10
  #3717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja med Falcon Heavy skulle dom kunna köra Crew Dragon runt månen. Du har rätt i detta. Men jag är säker på att dom inte använder Crew Dragon till uppdrag runt månen.

Färden är planerad att ske med Starship, men detaljerna är oklara ännu så länge.


Skulle dom verkligen klara att åka till månen utan göra några ändringar. Mer bränsle och starkare boosters..? .. Crew Dragon måste vara mycket bättre, säkrare och dator på Apollo Lunar Module är typ som dagens miniräknare..
Citera
2021-09-19, 20:13
  #3718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja med Falcon Heavy skulle dom kunna köra Crew Dragon runt månen. Du har rätt i detta. Men jag är säker på att dom inte använder Crew Dragon till uppdrag runt månen.

Färden är planerad att ske med Starship, men detaljerna är oklara ännu så länge.

Fast det du kan göra med FH kan du göra med F9, för FHs kapacitet gäller ju bara vid uppskjutningen. Annars är boosterrakterna och vacuumrakten exakt det samma på dessa två. De har samma räckvidd.

Vill dom komma längre kan de ju också pröva att stapla tre boosters på varandra och köra tre-steg med två vacuumsteg.
Citera
2021-09-19, 20:21
  #3719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Skulle dom verkligen klara att åka till månen utan göra några ändringar. Mer bränsle och starkare boosters..? .. Crew Dragon måste vara mycket bättre, säkrare och dator på Apollo Lunar Module är typ som dagens miniräknare..

Det handlar snarare om logi än kapacitet när det gäller månresor. CD är byggd för snabba resor till ISS på över 24 timmar och sedan 6 månader vila på ISS. Denna turistfärd var det längsta som CD överhuuvdtaget hade flugit i tid. Jag kan tänka mig att det inte var så speciellt roligt att sova och vistas i CD i tre dygn. Månresan tar ju runt 8 dygn.

Problemet kommer sedan att du fortfarande måste ha någon typ av booster för att komma från månens gravitation. Jag tror inte att styrraketernas bränsle/gas i CD räcker för att dels lyfta CD från marken och dels styra CD ned till jorden. För att inte tala om att luckan etc måste göras om, då besättningen behöver hjälp att stänga luckan. Den är som sagt gjord för ISS-färder.

Booster- och vacuumstegen har överkapacitet för att komma dit. SpaceX kör inte ens Merlin på helfart då dessa motorer har alldeles för mycket thrust för att raketen skall må bra. Raptorerna har ju ännu mer thrust per raptor och det har vi ju sett vad som händer när en raptor får helspinn och går på maxkapacitet. Det blir inte bra.
Citera
2021-09-19, 20:54
  #3720
Medlem
Det är bra att vi diskuterar den planerade rymdturen runt månen. Låt oss helt bortse från hur Artemis I skall göras, en obemannad färd med Orion och bärraketen är SLS, Orion runt månen och tillbaka till splish spash i vattnet.

Den tunga Apollo sändes upp i parkeringsbana runt jorden med själva kommandomodulen, servicemodulen och Saturnraketens slutsteg. Det satt ihopkopplat och om jag minns rätt var det slutsteget som gav Apollo och servicemodulen den nödvändiga knuffen till månen. Sedan lösgjordes slutsteget, den var ju överflödig och hade tjänat ut.

För att komma ur månbanan hade servicemodulen en kraftig motor som tändes i rätt ögonblick. Dessa komplicerade manövrar klarade man alltså i december 1968.

Jag har inte helt satt mig in i hur SpaceX genomför rundturen med Starship till månen, beräknat till december 2023 i en optimistisk kalkyl.

Man för ju inte upp ett slutsteg som skall kastas som man gjorde under Apollo-eran utan nu drömmer man om tankning i jordbanan. Vi vet inte detaljerna kring detta ännu.

Om vi återgår till vad som händer nu så väntar denna kommande vecka cryotester på Super Heavy BN4 och kanske också en static fire. Om även Starship SN20 kan cryotestas (så att topplocket flyger) just nu vet jag inte. Men troligen enligt vissa sociala medier som följer allt.

Stacking pågår på en ny Super Heavy BN5 som kan bli den första boostern som grips av griparmarna och klorna, bara FAA inte lägger hinder ivägen. Även delar till BN6 skall ha varit synliga vid Boca Chica Starbase enligt nördar som följer utvecklingen noga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback