Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-18, 07:18
  #3697
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det finns ingenting som hindrar dig att ta reda på fakta, tvärtom jag tror många skulle uppmuntra dig att göra så.

I ditt fall så skulle jag nog ge till råd att du tar en paus från dom sidor du vanligtvis besöker, jag vet inte vilka dom är men du framstår allt som oftast som en konspirationsteoretiker.
Jag tycker du skriver bra inlägg om rymdfärder. Men sedan hittar du på saker om andra postare. Jag drar slutsatser ur de större media jag redovisar.

De som stöder SpaceX vill inte att företaget kritiseras. Därför verkar vissa postare ha order att hoppa på andra personligen. Man försöker få tråden att urarta i personkonflikter.

Så jag tvingas lämna dina inlägg obesvarade en stund. Synd att det måste vara så. Du skriver bra inlägg om rymden.
Citera
2021-09-18, 10:03
  #3698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag skulle föredra nåt annat än spacex, tbh. Musk är en kultist - inte hans fel, men hans följare tenderar åt fanatikerhållet. Jag vill inte blåsa upp den ballongen.

Självklart är det en del av anledningen till att NASA håller flera spår öppna. Det gjorde man inte på 60-talet, då gav man företagen en beställning och vänligt men bestämt sa "klart före datum X". Det funkade då, det hade funkat nu - men SpaceX har lite av ett punggrepp på rymden just nu.

Jag ser ogärna att den ligger i händerna på EN man.

Men bra ändå att Elon Musk är helt besatt av rymden. Men du har rätt i att NASA fungerade fantastiskt bra under perioden 1964---1970. Det mesta som gjordes då var konstruktivt. Nu är det tyvärr en röra, men jag har förhoppningar om att det kommer att klarna för Kina kommer att pressa på hårt inom 10 år. Mycket hårt!!
Citera
2021-09-18, 14:07
  #3699
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
SpaceX har några minuter från uppskjutningen, resten tror jag man behöver ett Netflixabonnemang för att se.


Misstänker serien inte blir nån succe. Avsaknad av konflikter och dramaqueens.
Citera
2021-09-18, 17:52
  #3700
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag tycker att man ska ha bra källor när man påstår någonting, dom senaste två åren så har du påstått en del saker om SpaceX och Starlink som inte stämmer överens med det jag har läst. Jag undrar nu över om jag ska byta mina källor.

Tio kronor, månlandning år 2023 och 2024 från SpaceX sida. Jag tror att dom klarar av det, SLS är en annan historia som jag lämnar därhän.
De verkar ha teknisk utbildning. Men din approach är inte vetenskaplig. Du verkar hålla dina källor hemliga och vill ägna dig åt vadslagning.

Det normala inom vetenskap är att man redogör för sin slutsats och vilka källor den baseras på. Då kan alla tillsammans diskutera fyndet och föra kunskapen framåt.
Citera
2021-09-18, 17:55
  #3701
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det här är en rätt så bred tråd, någonting jag har lärt mig genom årens lopp. Jag vet inte vad moddarna för det här underforumet tänker och tycker, men jag tror att dom kan acceptera en liten vadslagning i vänskaplig anda.

Så vad säger du, kan SpaceX landa Moon Starship på månen år 2023 och lite senare år 2024 med astronauter från NASA?
Du har hängt upp dig på en enda grej. Du skall bevisa något. Jag ägnar mig åt diskussion och vetenskap där man tillsammans för kunskapen framåt med öppen redovisning av sina källor. Jag ägnar mig inte åt vadslagning. En orsak är att vadslagning kommer att låsa fast positionerna i diskussionen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-18 kl. 18:00.
Citera
2021-09-18, 18:04
  #3702
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Okej, så du vill inte testa vad du bygger din verklighetsuppfattning på jämfört med vad jag bygger min verklighetsuppfattning på?
Det vore bättre om du redogjorde för vilka källor du har och tror så mycket på. Då kommer alla deltagarna här att kunna bilda sin egen uppfattning om vad som kan komma att ske.

Du kanske har fått något insidertips att Elon skall sluta kasta bort resurser på att skjuta upp miljardärer och istället ägna sig åt rymdutveckling. Berätta i så fall om det.

Jag redogör för mina källor. Och det är oftast större media. De skildrar mest vad som sker. Några spekulationer tror jag sällan på.
Citera
2021-09-18, 18:46
  #3703
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Okej, så du vill inte testa vad du bygger din verklighetsuppfattning på jämfört med vad jag bygger min verklighetsuppfattning på?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag redogör för mina källor. Och det är oftast större media. De skildrar mest vad som sker. Några spekulationer tror jag sällan på.

Get a room.

Fast SpaceX kommer säkert landa på månen. Så svårt är det ju trots allt inte, vi har redan provat det. Dom behöver bara bromsa ner från dryga 2km/s under den fasen, mindre än vad deras landningar idag gör.

Det innebär dock inte att det varken är bra eller användbart. Eller att det finns en poäng .. vad ska vi ner där o göra? Enda som verkar finnas är helium-3, men innan vi ens kan fixa fusion är det ju inte speciellt användbart. Kanske kan vi sälja mån-sand till Eritreaner?`
Citera
2021-09-18, 19:00
  #3704
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Get a room.

Fast SpaceX kommer säkert landa på månen. Så svårt är det ju trots allt inte, vi har redan provat det. Dom behöver bara bromsa ner från dryga 2km/s under den fasen, mindre än vad deras landningar idag gör.

Det innebär dock inte att det varken är bra eller användbart. Eller att det finns en poäng .. vad ska vi ner där o göra? Enda som verkar finnas är helium-3, men innan vi ens kan fixa fusion är det ju inte speciellt användbart. Kanske kan vi sälja mån-sand till Eritreaner?
Nu har man satt upp ett mål att åka till månen. Då får man jobba mot det. Jag anser att man måste lära sig att bo på månen innan man försöker göra samma sak på Mars. Man kommer att lära sig mycket och utveckla tekniker på ett kortare avstånd än Mars.

Vi har ju redan ett halvt ton månsten som Apollo-resorna samlade. Dessa stenar (inlåsta i kassavalv) är ju det slutliga beviset (?) för att vi redan besökt månen.

Men nu går det alltså extremt trögt. 3.5 av de sju åren tills vi skall stå på månen har redan gått och månlandaren har inte börjat byggas. Fyra prototyper finns på ritbordet. Inga rymddräkter. Starship måste ha en kabin och en hiss. Aldrig flugit omloppsbana. Tankning i omloppsbana ej testad. Värmeskölden ej testad. Sedan måste allt certifieras för mänsklig transport (utan launch abort). Det är grunden för varför jag anser att mänsklig landing 2024 ser omöjlig ut.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-18 kl. 19:03.
Citera
2021-09-19, 10:38
  #3705
Medlem
Jag är inte helt recharged men har inhämtat att Inspiration 4 avslutades lyckligt med en vattenlandning i går kväll. Bromsraketerna tändes på hög höjd och vattenlandningen gick smidigt.

För två dagar landade 3 kinesiska astronauter (taikonater) med sin kapsel i Gobiöknen. Det är den gamla kapseln som påminner om Soyuz men är något större.

Lägg märke till att Kina också utvecklar en "kapsel" som påminner om ryska Orel men man ligger före ryssarna i utvecklingen.

Den kinesiska rymdstationen är för närvarande obemannad. Den till jorden återbördade besättningen vistades 3 månader på stationen. Jag måste erkänna att den kinesiska stationen ser ren och vacker ut. Man bygger med struktur och man står på egna ben.

Från Boca Chica Starbase har kommit nyheter om att SN20:s väreskyddande tiles nu skall vara helt kompletta.
Citera
2021-09-19, 11:47
  #3706
Medlem
Man kunde följa hela landningfrekvensen på youtube. Först kunde man se hur Crew Dragon kom farande i väldigt hög fart. Två bromsfallskärmar utvecklades och bromsade farten rejält till kontrollrummets jubel. Längre ned utlöstes automatiskt då 4 huvudfallskärmarna och man kunde se spashdown i havet.

Det som överraskar mig lite är jublet i kontrollrummet? Litar man inte på att fallskärmarna skall utlösas? Detta är ju en teknik man behärskar sedan 1960-talet.

Men Soyuz har bara en mycket stor huvudfallskärm vid landningen samt att retro-raketer bromsar nedslaget så att inte smällen mot marken ger skador.

Nu bör vi se framåt. Jag håller med om att baser på månen kan lära oss mycket om hur man bygger en bas på mars. Men månlandningarna får inte bli en bromskloss.

Framtiden ligger på mars, både livet och döden väntar där. Vi har inte tid att vänta.
Citera
2021-09-19, 14:55
  #3707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu har man satt upp ett mål att åka till månen. Då får man jobba mot det. Jag anser att man måste lära sig att bo på månen innan man försöker göra samma sak på Mars. Man kommer att lära sig mycket och utveckla tekniker på ett kortare avstånd än Mars.

Vi har ju redan ett halvt ton månsten som Apollo-resorna samlade. Dessa stenar (inlåsta i kassavalv) är ju det slutliga beviset (?) för att vi redan besökt månen.

Men nu går det alltså extremt trögt. 3.5 av de sju åren tills vi skall stå på månen har redan gått och månlandaren har inte börjat byggas. Fyra prototyper finns på ritbordet. Inga rymddräkter. Starship måste ha en kabin och en hiss. Aldrig flugit omloppsbana. Tankning i omloppsbana ej testad. Värmeskölden ej testad. Sedan måste allt certifieras för mänsklig transport (utan launch abort). Det är grunden för varför jag anser att mänsklig landing 2024 ser omöjlig ut.

Ingen har pratat om mänsklig transport av moon starship 2023, utan man kör nog flera turer utan människor ombord. Man håller ju ännu på med prototyper! Tänk på det!
Citera
2021-09-19, 14:59
  #3708
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Ingen har pratat om mänsklig transport av moon starship 2023, utan man kör nog flera turer utan människor ombord. Man håller ju ännu på med prototyper! Tänk på det!
De ursprungliga planerna säger mänsklig landsättning 2024. Knappt 3.5 år kvar. SpaceX har utsetts som månlandare, i alla fall i första budet.
Det ser inte ut som om det kommer att gå, menar jag, som jag motiverade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback