Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-22, 14:01
  #2893
Medlem
Enligt vad olika observatörer uppfattat tycks alla 3 motorerna på SN 15 nu vara återställda. Det var nr 54 som togs bort och inspekterades.

Stora byggnadsarbeten pågår, bl annat konstruktion av det höga tornet som skall serva Starship 20 och BN3.

Den utrullningen blir fantastisk att skåda, vilka enorma kranar behövs (inte) för att sätta Starship ovanpå BN3.
Det vore lättare tror jag att göra det horisontellt och sedan resa hela skiten upp men så arbetar tydligen inte SpaceX. Men det återstår att se.
Citera
2021-05-22, 18:41
  #2894
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt vad olika observatörer uppfattat tycks alla 3 motorerna på SN 15 nu vara återställda. Det var nr 54 som togs bort och inspekterades.

Stora byggnadsarbeten pågår, bl annat konstruktion av det höga tornet som skall serva Starship 20 och BN3.

Den utrullningen blir fantastisk att skåda, vilka enorma kranar behövs (inte) för att sätta Starship ovanpå BN3.
Det vore lättare tror jag att göra det horisontellt och sedan resa hela skiten upp men så arbetar tydligen inte SpaceX. Men det återstår att se.
Den uppskjutningen vill man nog gärna se i alla fall. Den raketen har väl bara avfyrats tre gånger, inklusive när Elon skickade ut sin bil i solsystemet. Diskbänksplåt mot Max Q, hur slutar det? Landningen lär blir skrotregn eller total förintelse, men det uttalandet kanske jag får äta upp
Citera
2021-05-22, 18:46
  #2895
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den uppskjutningen vill man nog gärna se i alla fall. Den raketen har väl bara avfyrats tre gånger, inklusive när Elon skickade ut sin bil i solsystemet. Diskbänksplåt mot Max Q, hur slutar det? Landningen lär blir skrotregn eller total förintelse, men det uttalandet kanske jag får äta upp

Jag vet inte, har du en förutsägelse igen?
Citera
2021-05-22, 18:47
  #2896
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Diskbänksplåt mot Max Q, hur slutar det? Landningen lär blir skrotregn eller total förintelse, men det uttalandet kanske jag får äta upp
Max Q gäller uppresan. Den klarar den säkert.

Ner, nej.
Citera
2021-05-22, 19:03
  #2897
Avstängd
wwrs avatar
Vad jag kan hitta har de tre tidigare uppskjutningarna med Falcon heavy haft last vägande mindre än 7 ton. Elons bil vägde ett ton.

Någonstans stod det att maxlast var 64 ton (LEO)

Men ett starship väger tomt 120 ton och fulltankat 1300 ton, vad jag kan förstå. Det är lite tyngre.

Hur går de siffrorna ihop? Har jag missat något? Fungerar Starship som ett andrasteg och har ändå bränsle kvar för landningen?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-22 kl. 19:18.
Citera
2021-05-22, 22:29
  #2898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den uppskjutningen vill man nog gärna se i alla fall. Den raketen har väl bara avfyrats tre gånger, inklusive när Elon skickade ut sin bil i solsystemet. Diskbänksplåt mot Max Q, hur slutar det? Landningen lär blir skrotregn eller total förintelse, men det uttalandet kanske jag får äta upp

Men denna bärraketen blir ännu mycket starkare än Falcon Heavy för nu är det den första uppskjutningen av Super Heavy eller som en del säger BFR. Det blir serienummer BN3 och är under konstruktion, det talas redan om "stacking" men så fort går det nog inte. Jag har inte hunnit med att söka idag på vad som händer.

Detta blir en mycket lång skapelse med nu en annorlunda Starship på toppen. En Starship med svart buksida, om jag inte har helt fel och det har jag nog inte.

Falcon Heavy kommer att användas från Florida, det ligger i vart fall en beställning på en uppskjutning, har glömt vilken.
Citera
2021-05-22, 22:36
  #2899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag kan hitta har de tre tidigare uppskjutningarna med Falcon heavy haft last vägande mindre än 7 ton. Elons bil vägde ett ton.

Någonstans stod det att maxlast var 64 ton (LEO)

Men ett starship väger tomt 120 ton och fulltankat 1300 ton, vad jag kan förstå. Det är lite tyngre.

Hur går de siffrorna ihop? Har jag missat något? Fungerar Starship som ett andrasteg och har ändå bränsle kvar för landningen?

Det blir inte "beprövade" Falcon Heavy som nu blir bärraket utan den helt nya Super Heavy, serinummer BN3. Enda problemet är att den inte är färdig ännu ...men arbete pågår. Någon säger att den är i High Bay men där står just nu Starship SN16 som ingen vet riktigt om den kommer att användas.

Lyckas man med en färd till med SN15 tror jag SN16 blir "scrapped".

I morgon vet vi nog mer om vad som händer.
Citera
2021-05-22, 22:48
  #2900
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I morgon vet vi nog mer om vad som händer.

Likt wwr har jag nog inte hängt med i siffrorna .. är Super Heavy kapabel att dra upp 1300 ton till lämplig stage 2-plats? Jäklaranåda, som vi säger.

Nu lär ju inte första shotten med Super Heavy och Starship vara mer än bana kring jorden, men det vore intressant att veta hur mycket vikt det kräver i starship - speciellt den versionen som ska klara en nerfart vilket tomt 120-tons starship inte lär klara.

Hur ser man till att man inte missar spacex-launches?
Citera
2021-05-23, 00:10
  #2901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Likt wwr har jag nog inte hängt med i siffrorna .. är Super Heavy kapabel att dra upp 1300 ton till lämplig stage 2-plats? Jäklaranåda, som vi säger.

Nu lär ju inte första shotten med Super Heavy och Starship vara mer än bana kring jorden, men det vore intressant att veta hur mycket vikt det kräver i starship - speciellt den versionen som ska klara en nerfart vilket tomt 120-tons starship inte lär klara.

Hur ser man till att man inte missar spacex-launches?

Den skall i vart fall klara att dra upp Starship till sådan höjd att Starhips egna motorer ger den sista skjutsen upp. Super Heavy har ju 28 raptor-motorer medan Starship har 6 raptor-motorer.

Super Heavy skall ju vara den starkaste bärraketen någonsin starkare än Saturn V, men jag har inte just nu i huvudet exakt hur stark. Saturn V kunde klara 100 ton till låg bana om jag minns rätt men min skalle sviker ibland, minnet sviker.

Det finns sajter på youtobe som "SpaceX---what about it" och även Marcus House följer det bra, liksom SpaceX fans. Sedan har ju SpaceX en egen sajt. Skulle tro att NASA också följer det. Det finns många sajter på youtube som sänder direkt.
Citera
2021-05-23, 07:46
  #2902
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den skall i vart fall klara att dra upp Starship till sådan höjd att Starhips egna motorer ger den sista skjutsen upp. Super Heavy har ju 28 raptor-motorer medan Starship har 6 raptor-motorer.

Super Heavy skall ju vara den starkaste bärraketen någonsin starkare än Saturn V, men jag har inte just nu i huvudet exakt hur stark. Saturn V kunde klara 100 ton till låg bana om jag minns rätt men min skalle sviker ibland, minnet sviker.

Det finns sajter på youtobe som "SpaceX---what about it" och även Marcus House följer det bra, liksom SpaceX fans. Sedan har ju SpaceX en egen sajt. Skulle tro att NASA också följer det. Det finns många sajter på youtube som sänder direkt.
Tack för att du och andra försöker bena ut all rörig information. SpaceX borde hålla presskonferenser och pressen skärpa sig överlag.

Vad jag kan se ligger den tyngsta satellit SpaceX skjutit upp runt 7 ton.

Det tyngsta föremål som skjutits upp verkar vara Skylab (1973) med 77 ton. (Saturn V)

Om nu Musk skall slå detta med Starship på ointagliga 1320 ton vore det intressant att veta närmare hur det skall gå till.

Edit
Den första rymdfärjan, Columbia vägde tydligen 81 ton.
Mir monterades i delar som bara vägde 20 ton.
Den första delen till ISS sköt ryssarna upp med en Proton-raket. Den vägde 20 ton.
Hubble, 11 ton.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-05-23 kl. 08:19.
Citera
2021-05-23, 23:01
  #2903
Medlem
För några dagar sedan blev det klart att SpaceX fick ytterligare ett kontrakt från det privata bolaget Firefly Aerospace. Deras lilla Blue Ghost lander skall sändas till månen med hjälp av en Falcon 9 under 2023.

SpaceX har 4 andra kontrakt från olika företag när det gäller månsonder. För NASA skall man också under 2023 sända en tyngre rover till månen, men här förslår inte Falcon 9 utan det kommer att krävas att bärraketen Falcon Heavy användes.

SpaceX har ett enormt övertag och nu när ULA:s Vulcan blir ytterligare försenad kapar man åt sig nya marknadsandelar.
Citera
2021-05-23, 23:06
  #2904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för att du och andra försöker bena ut all rörig information. SpaceX borde hålla presskonferenser och pressen skärpa sig överlag.

Vad jag kan se ligger den tyngsta satellit SpaceX skjutit upp runt 7 ton.

Det tyngsta föremål som skjutits upp verkar vara Skylab (1973) med 77 ton. (Saturn V)

Om nu Musk skall slå detta med Starship på ointagliga 1320 ton vore det intressant att veta närmare hur det skall gå till.

Edit
Den första rymdfärjan, Columbia vägde tydligen 81 ton.
Mir monterades i delar som bara vägde 20 ton.
Den första delen till ISS sköt ryssarna upp med en Proton-raket. Den vägde 20 ton.
Hubble, 11 ton.

Bra information, jag skall titta mer på olika raketers prestanda. Vad gäller ryssarnas Proton är det överraskande att den fortfarande används. Den konstruerades ju på 60-talet. Ryssland har dock nya raketer på gång inom Angara-serien så jag antar att Proton snart försvinner. Dock skall den nästa år sända iväg Europas Exo-Mars, det blir en intressant sondering av Mars eftersom man skall borra djupare i Mars ytlager och kan söka vatten där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback