Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Spacex la ett medvetet lågt pris. Jag kan garantera att slutnotan kommer bli minst det tredubbla.
Här behöver man ha i åtanke kontraktsformen som NASA tillämpar för deras månlandarprogram. Dels var det viktigt att SpaceX hade en egen användning av Starship, så kallat skin in the game. Starship kommer troligen att ta över från Falcon 9 och på så sätt har du dubbla användningsområden. Det här kan jämföras med Blue Origin som i sitt förslag skrev att deras månlandare bara hade ett användningsområde och en kund (NASA) Samma sak med Crew Dragon, SpaceX använder den till att skjuta upp NASA's astronauter och senare i år privata kunder.
Det är även fråga om fastpriskontrakt som bara ger en utbetalning efter att SpaceX har nått vissa milstenar, en av dom skulle jag tro är tankning i omloppsbana och ett annat är en landning med en tom månlandare på månen ett år före Artemis 3.
Det här ska jämföras med så kallade cost-plus kontrakt som NASA använder sig av för att bygga SLS. Den kontraktsformen är livsfarlig då bolaget som vinner kontraktet har alla incitament att hitta fel och förseningar för att fortsätta mjölka skattebetalarna på pengar. (Jag tittar på er Boeing här) Den typen av kontrakt kan mycket väl ge tredubbla kostnader i slutändan.