2021-04-28, 07:03
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Det ja menade med att hur mycket spaceX tjänar för att landa starship på mars...Att istället för att ta risken att landa med hela starship att använda mindre landare. Så klart behövs farkoster som kan användas flera gånger....Och Fler turer fram och tillbaka till Mars..Men istället för att ta risken på att landa med den stora farkosten...Så använd mindre landare och starship lägger sig i mars omloppsbana kan bli en liten rymdstation..Sen kan man utveckla så klart så i framtiden när det är säkert...

Ah, nu förstår jag.

Det stora problemet här är att man är låst till 2-3% nyttolast när man skjuter upp en raket. Resten är vikten av raketen och bränslet som raketen förbrukar under uppskjutningen. SpaceX har ett behov att transportera miljontals ton med förnödenheter och maskiner för koloniseringen av Mars så redan tidigt kom dom fram till att dom behöver färre men större raketer än fler mindre raketer. Dom kommer även att behöva tusentals raketer, tänk dig här en hypereffektiv produktionslina på Toyota som i stället för bilar bygger raketer på löpande band.

En stor del av arbetet nu med Starship är inte att bygga ett Starship, det är att bygga upp en produktionsanläggning som kan producera ett Starship i veckan till en så låg kostnad som möjligt. Tänk på att SpaceX började bygga med kolfiber men gick över till rostfritt stål.

https://www.space.com/43101-elon-mus...-starship.html
Citat:
In a recent interview with Popular Mechanics, Musk explained what motivated the switch. Expense was one factor. Carbon fiber costs $135 per kilogram, and 35 percent of the stuff must be scrapped — "you cut the fabric, and some of it you can't use," the SpaceX founder and CEO said. So the true cost of the material is nearly $200 per kg, compared to just $3 for stainless steel, he added.

När allt är klart om några års tid, när prototyperna landar och skjuts upp med regelbundenhet, då hoppas SpaceX kunna bygga en eller två starship i veckan till en kostnad om 5 miljoner dollar styck. Det är tokbilligt om man jämför med exempelvis SLS (Boeing förväntas bygga en per år och kostnaden landar på 2 miljarder dollar per uppskjutning)

https://arstechnica.com/science/2020...settle-mars/2/
Citat:
SpaceX’s stretch goal is to build one to two Starships a week, this year, and to pare back construction costs to as low as $5 million each.

I raketsammanhang är det småpotatis om ett starship skulle råka krascha på Mars. Men även som iptrix var inne på och som jag skulle vilja betona. Du är låst vid 2-3% nyttolast. För varje Starship som kommer fram till Mars så har du 100 ton last som ska ner till ytan. Om SpaceX kommer ner till en kostnad på 5 miljoner dollar per Starship och om man gör som du föreslår att man landar med en annan och mindre farkost så kommer bränslekostnaderna att stiga i förhållande till kostnaden för raketen.

På Mars så är bränslet dyrare än raketerna, det därför att bränslet måste produceras på plats. Bränslekostnaden är heller inte i pengar räknat utan i tid, du har en begränsad mängd produktionsanläggningar för bränsle som bara kan ge ett visst antal liter per timme. Bättre då att använda det bränslet för att skjuta upp raketer med hemvändande astronauter & alla vetenskapliga prover som kommer att tas hem för analyser de första åren.
Citera
2021-04-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Ah, nu förstår jag.

Det stora problemet här är att man är låst till 2-3% nyttolast när man skjuter upp en raket. Resten är vikten av raketen och bränslet som raketen förbrukar under uppskjutningen. SpaceX har ett behov att transportera miljontals ton med förnödenheter och maskiner för koloniseringen av Mars så redan tidigt kom dom fram till att dom behöver färre men större raketer än fler mindre raketer. Dom kommer även att behöva tusentals raketer, tänk dig här en hypereffektiv produktionslina på Toyota som i stället för bilar bygger raketer på löpande band.

En stor del av arbetet nu med Starship är inte att bygga ett Starship, det är att bygga upp en produktionsanläggning som kan producera ett Starship i veckan till en så låg kostnad som möjligt. Tänk på att SpaceX började bygga med kolfiber men gick över till rostfritt stål.

https://www.space.com/43101-elon-mus...-starship.html

När allt är klart om några års tid, när prototyperna landar och skjuts upp med regelbundenhet, då hoppas SpaceX kunna bygga en eller två starship i veckan till en kostnad om 5 miljoner dollar styck. Det är tokbilligt om man jämför med exempelvis SLS (Boeing förväntas bygga en per år och kostnaden landar på 2 miljarder dollar per uppskjutning)

https://arstechnica.com/science/2020...settle-mars/2/

I raketsammanhang är det småpotatis om ett starship skulle råka krascha på Mars. Men även som iptrix var inne på och som jag skulle vilja betona. Du är låst vid 2-3% nyttolast. För varje Starship som kommer fram till Mars så har du 100 ton last som ska ner till ytan. Om SpaceX kommer ner till en kostnad på 5 miljoner dollar per Starship och om man gör som du föreslår att man landar med en annan och mindre farkost så kommer bränslekostnaderna att stiga i förhållande till kostnaden för raketen.

På Mars så är bränslet dyrare än raketerna, det därför att bränslet måste produceras på plats. Bränslekostnaden är heller inte i pengar räknat utan i tid, du har en begränsad mängd produktionsanläggningar för bränsle som bara kan ge ett visst antal liter per timme. Bättre då att använda det bränslet för att skjuta upp raketer med hemvändande astronauter & alla vetenskapliga prover som kommer att tas hem för analyser de första åren.

Om dom nu kommer lyckas med att landa.....Men det hoppas jag verkligen..Det är det jag är rädd för att dom aldrig kommer att lyckas landa.Även om dom lyckas landa 7/10 starship utan att att sprängas. Skickar Nasa isåfall iväg astronauter?...... SpaceX har väl först tänkt skicka iväg en obemannad med en massa last...Och sen en bemannad efter 2 år....
Jag tycker att det är intressant att Nasa har satsat pengar nyligen på nuclear vi får se hur det går med det...Med mycket kortare resa bara 100 dagar....typ
Citera
2021-04-28, 13:45
Medlem
Citat:
Om dom nu kommer lyckas med att landa.....Men det hoppas jag verkligen..Det är det jag är rädd för att dom aldrig kommer att lyckas landa.Även om dom lyckas landa 7/10 starship utan att att sprängas. Skickar Nasa isåfall iväg astronauter?...... SpaceX har väl först tänkt skicka iväg en obemannad med en massa last...Och sen en bemannad efter 2 år....
Jag tycker att det är intressant att Nasa har satsat pengar nyligen på nuclear vi får se hur det går med det...Med mycket kortare resa bara 100 dagar....typ

Det är meningen att prototyperna skall explodera!
Citera
2021-04-28, 14:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Det är meningen att prototyperna skall explodera!

Det hela för tankarna till gamla tiders provflygplan men då utan personfara.

SpaceX har helt enkelt en sådan utvecklingsfilosofi. Det blir säkert bra tillslut.
Citera
2021-04-28, 18:00
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Om dom nu kommer lyckas med att landa.....Men det hoppas jag verkligen..Det är det jag är rädd för att dom aldrig kommer att lyckas landa.
Starship är det andra utvecklingsprogrammet SpaceX har för landande raketer, det första programmet var för Falcon 9. Som bekant hade dom lite bekymmer i början även med Falcon 9 men nu har dom 80? lyckade landningar vill jag minnas. Så visst kan man känna en viss mån av misströstan men dom är fortfarande inte uppe i samma antal kraschade prototyper som dom hade med Falcon, när dom går över det antalet (17? vill jag minnas med grasshopper, måste kolla upp det) då kan man börja oroa sig.

Tills dess så tycker jag man ska roa sig med det underbara spektakel SpaceX bjuder på https://www.youtube.com/watch?v=bvim4rsNHkQ
Citera
2021-04-29, 11:12
Medlem
Gamlings avatar
Sådär! Ytterligare en lyckad uppskjutning och landning av boostern på JRTI nu på morgonen. Deployment av ytterligare 60 Starlink satelliter avklarad!
Citera
2021-04-30, 06:37
Medlem
wwrs avatar
Ryssarna har inte börjat flyga med SpaceX ännu, vilket var planerat. Musk säger att han inte vet vad det beror på. Men det verkar bero på att ryssarna ännu inte betraktar säkerheten som helt utprovad. Ryssarna själva har ju flugit utan dödsolyckor sedan 1971 och hänvisar till den goda statistiken.
Citat:
Russian cosmonauts may not fly on SpaceX's Crew Dragon until 2022

"Of course we would be honored to fly cosmonauts on Dragon, but I do not have any insight into any potential objections," SpaceX founder Elon Musk said during a news conference held April 23 after the successful launch of the Crew-2 mission. "Perhaps this may just be a communications breakdown, I don't know."

Rogozin's feelings on seat exchange are unclear: He has stalwartly defended the Soyuz capsule's long and remarkably clean flight record, particularly in comparison to the shuttle program, which NASA grounded in part due to reliability concerns
https://www.space.com/spacex-russia-...-flight-delays

När det inte gick att landa Dragon med motorer blev man tvungen att använda 4 fallskärmar pga kapselns tyngd, vilket är ett tidigare otestat system. Bl.a därför krävs mer testning. Så har jag förstått det.

Tidigare har ryssarna påpekat att falskärmarna utvecklas på en lägre höjd än Soyuz.
Citat:
Commercial crew success prompts congratulations and criticism from Russia

The Russian side noted that, prior to agreeing to the mixed crew plan, there needs to be successful USCV launches,” he said. “Roscosmos will consider participation after successful launches, but will not participate in the first launch of the vehicle.”
https://spacenews.com/commercial-cre...m-from-russia/
(2020)

Citat:
The Russian side raised several questions related to the relatively compressed timeline for normal parachute deployment, noting that the Soyuz deploys parachutes at a much higher altitude,
https://spacenews.com/nasa-selects-a...ragon-mission/
(2020)
Citera
2021-04-30, 14:33
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ryssarna har inte börjat flyga med SpaceX ännu, vilket var planerat. Musk säger att han inte vet vad det beror på. Men det verkar bero på att ryssarna ännu inte betraktar säkerheten som helt utprovad. Ryssarna själva har ju flugit utan dödsolyckor sedan 1971 och hänvisar till den goda statistiken.

Släpp hockeyrinken nu wwr, du vet varför ryssarna nekade Elon en raketuppskjutning för tjugo år sedan. (Svaret är politik och inte vetenskap, Elon ville sätta ett växthus på Mars)

Nu har vi Elon Musk som kommer att sätta en raket på månen. Därefter Mars. Ärligt talat jag förstår mig inte på dig. Allting du gör det är att sabotera för oss andra människor. Varför går du igång på det?
Citera
2021-04-30, 14:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Släpp hockeyrinken nu wwr, du vet varför ryssarna nekade Elon en raketuppskjutning för tjugo år sedan. (Svaret är politik och inte vetenskap, Elon ville sätta ett växthus på Mars)

Nu har vi Elon Musk som kommer att sätta en raket på månen. Därefter Mars. Ärligt talat jag förstår mig inte på dig. Allting du gör det är att sabotera för oss andra människor. Varför går du igång på det?
Du vill skapa personkonflikt av tråden så jag lämnar det.

I lägger visar tydligt att ryssarna ännu inte litar på säkerheten hos SpaceX uppskjutningar.
Citera
2021-04-30, 14:52
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du vill skapa personkonflikt av tråden så jag lämnar det..

Tro mig, jag är mer nära David Gilmour när han framförde Comfortably Numb Live in Pompeii 2016, https://www.youtube.com/watch?v=LTseTg48568

Jag vill kolonisera planeten Mars och det har jag sagt tidigare i denna tråd. Vad jag inte förstår det är dig och din motvilja.
Citera
2021-04-30, 15:39
Medlem
raskenss avatar
Starship sn15 två timmar kvar. Fast jag gissar det kommer dra ut på tiden som vanligt.
Citera
2021-04-30, 18:48
Medlem
Vad händer är det inställt? Hittar ingen bra live kanal..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback