Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-17, 18:32
  #2557
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag svarade på ett inlägg.

SpaceX utveckling av Starship bör inte finansieras med skattebetalarnas pengar. De flesta av de senaste Starship har exploderat.
Och din källa på att det var riggat? Kommer det strax?
Eller är det bara baserat på att du inte gillar Tesla/Musk/Space X?

*edit
Jag vet att han avsåg att de inte hade byggt en prototyp. Du vet det också. Alltså trollar du.
Citera
2021-04-17, 18:47
  #2558
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Och din källa på att det var riggat? Kommer det strax?
Eller är det bara baserat på att du inte gillar Tesla/Musk/Space X?

*edit
Jag vet att han avsåg att de inte hade byggt en prototyp. Du vet det också. Alltså trollar du.
Du upprepar en fråga jag redan svarat på så jag släpper det.

Jurvetson räddade Musk som var pank 2008. Jurvetson finansierade Obama som lade ned rymdfärjorna.

Här är bild på Jurvetsons fru och Obama innan Obama blev president.
https://upload.wikimedia.org/wikiped...7331373%29.jpg

Jurvetson sitter i både SpaceX och Teslas styrelse.

De köpte politiker för att komma in i branschen. Nu får SpaceX skattebetalarnas pengar trots att deras försök till månlandarraketer bara exploderar.
Citera
2021-04-17, 18:50
  #2559
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du upprepar en fråga jag redan svarat på så jag släpper det.

Jurvetson räddade Musk som var pank 2008. Jurvetson finansierade Obama som lade ned rymdfärjorna.

Här är bild på Jurvetsons fru och Obama innan Obama blev president.
https://upload.wikimedia.org/wikiped...7331373%29.jpg

Jurvetson sitter i både SpaceX och Teslas styrelse.

De köpte politiker för att komma in i branschen. Nu får SpaceX skattebetalarnas pengar trots att deras försök till månlandarraketer bara exploderar.

Ditt sk."svar" är obegripligt.
Så NASA riggar upphandlingen och väljer Space X som leverantör för att deras prototyper exploderar? Är det ditt svar?
Citera
2021-04-17, 19:02
  #2560
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ditt sk."svar" är obegripligt.
Så NASA riggar upphandlingen och väljer Space X som leverantör för att deras prototyper exploderar? Är det ditt svar?
Jag hoppas inte andra tycker att inläggen är obegripliga.

En del stora företag har blivit så starka att de kontrollerar myndigheter.

Snart får vi vara med och betala. Om Musk får igång Teslas Berlinfabrik kommer de troligen att få stöd från EU. De får pengar för att forska på batterier! Detta trots att det inte finns billiga elbilar på marknaden i någon.större utsträckning.Det finns inte laddning som är.billig och lättillgänglig. Men företagen får pengar för att forska på batterier, utan krav på att leverera något direkt användbart.

Tesla och SpaceX är så stora att man inte ställer krav på dem. Därför får de nu pengar för månlandare trots att de bara exploderar.
Citera
2021-04-17, 21:52
  #2561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Upphandlingen är naturligtvis helt riggad. Praktiskt taget varenda test av Starship har lett till total explosion av farkosten. Och nu får SpaceX kontrakt att landa på månen. Det hela är ett skämt.

Har du läst NASAs rapport angående varför SpaceX valdes innan du börjar snacka skit? Tror nog inte det.

HLS som vi alla vet blev underfunded så att säga, därför kunde NASA inte välja ETT ENDA av alternativen, alla var för dyra. Men, SpaceX och National Team var fortfarande dem NASA var intresserade av, då Dynetics var bland annat komplex samt extremt dyr i jämförelse. SpaceX valde då att sänka priset vilket ledde till att åtminstone ett av alternativen kunde bli valt. Congress är till att skylla på, inte SpaceX eller NASA.
Citera
2021-04-18, 01:30
  #2562
Medlem
raskenss avatar
Intressant att dom väljer Starship som månlandare även om den kommer att vara totalt annorlunda än det som bygger nu då det inte kommer att ha värmesköldar och specialdesignade motorer för månen. Den farkosten kommer aldrig att landa på jorden. Det innebär att astronauterna förmodligen kommer att åka upp i en Dragon och sen docka med Starship. det förenklar deras process då dom slipper problemen med återinträdet som jag är tveksam dom kommer att lyckas med. Det kan mycket väl fungera i så fall.

Skulle dock inte förvåna mig Bezos har ett triumfkort i ärmen. Med hans kapital i ryggen behöver han inte skynda på. Skulle inte förvåna mig farkosten efter New Armstrong kommer att förbluffa.
Citera
2021-04-18, 05:41
  #2563
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant att dom väljer Starship som månlandare även om den kommer att vara totalt annorlunda än det som bygger nu då det inte kommer att ha värmesköldar och specialdesignade motorer för månen. Den farkosten kommer aldrig att landa på jorden. Det innebär att astronauterna förmodligen kommer att åka upp i en Dragon och sen docka med Starship. det förenklar deras process då dom slipper problemen med återinträdet som jag är tveksam dom kommer att lyckas med. Det kan mycket väl fungera i så fall.

Skulle dock inte förvåna mig Bezos har ett triumfkort i ärmen. Med hans kapital i ryggen behöver han inte skynda på. Skulle inte förvåna mig farkosten efter New Armstrong kommer att förbluffa.
Tror nog snarare Starship och Orionkapseln kommer mötas upp vid den nya Lunar gate rymdstationen i månens omloppsbana där de kommer docka.
Citera
2021-04-18, 06:45
  #2564
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Tror nog snarare Starship och Orionkapseln kommer mötas upp vid den nya Lunar gate rymdstationen i månens omloppsbana där de kommer docka.

Kongressen har dock inte skjutit till några pengar för Lunar Gateway så för Artemis 3 så skulle jag tro att Orion och Starship möts i omloppsbana runt månen.

Artemis 1, obemannad färd runt månen med Orion
Artemis 2, bemannad färd runt månen med Orion
Artemis 3, bemannad färd med Orion och landning med Starship.

https://spacenews.com/nasa-delays-st...argo-services/
Citat:
NASA, in a statement provided to SpaceNews April 14, said it has yet to formally authorize SpaceX to proceed on the Gateway Logistics Services contract because the agency is studying the overall schedule of the Artemis lunar exploration program, of which development and use of the Gateway is just one part.

Och nu när Gateway är försenad på obestämd tid så blir även byggstarten för Dragon XL försenad. Så pass försenad så jag skulle tro att NASA tillåter SpaceX att dom får använda Spaceship i stället för Dragon XL när det väl kommer i gång.
Citera
2021-04-18, 07:51
  #2565
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Kongressen har dock inte skjutit till några pengar för Lunar Gateway så för Artemis 3 så skulle jag tro att Orion och Starship möts i omloppsbana runt månen.

Artemis 1, obemannad färd runt månen med Orion
Artemis 2, bemannad färd runt månen med Orion
Artemis 3, bemannad färd med Orion och landning med Starship.

https://spacenews.com/nasa-delays-st...argo-services/


Och nu när Gateway är försenad på obestämd tid så blir även byggstarten för Dragon XL försenad. Så pass försenad så jag skulle tro att NASA tillåter SpaceX att dom får använda Spaceship i stället för Dragon XL när det väl kommer i gång.

Ok! Tack för info. Minst sagt tröttsamt med NASAs ständiga omprioriteringar. Väldigt kortsiktigt och politiserat.

Varför inte göra som med internationella sammarbetsorgan där dom får en fast budgett och där organet själva prioriterar projekten utifrån vetenskapliga framsteg. Önsketänkande antar jag.
Citera
2021-04-18, 08:16
  #2566
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Ok! Tack för info. Minst sagt tröttsamt med NASAs ständiga omprioriteringar. Väldigt kortsiktigt och politiserat.
Här kanske man bör inflika att det inte är NASA's fel. Deras budget bestäms av kongressen i form av en lag, den lagen bestämmer vad pengarna ska användas till. Så politiseringen står kongressen för.

Men om man nu är ute efter ett lågbudgetalternativ för Gateway. Efter Artemis 3 så finns det två Starship över som inte kan återvända till jorden då den saknar värmesköld och vingar. I flera år framöver så kommer NASA att bara bygga en SLS per år (Orion behöver SLS för att nå omloppsbana och det är budgeten igen som styr) och jag tror inte SpaceX är intresserad över att ha denna Starship i malpåse i väntan på nästa Artemisuppdrag. Så frågan är vad dom gör av den?

Landar den på månen och så får den stå där som en permanent månbas? Lägger den i samma omloppsbana som Gateway kommer att få? Starship kommer dock inte byggas till samma krav som Gateway, skydd för mikrometeoriter och termisk sköld på utsidan tror jag kommer att saknas.

I kontraktet dom skrev på nu i dagarna för månlandare så ingår det att dom först ska skicka upp en obemannad Starship som ska landa innan dom gör ett försök med Artemis 3. Så efter Artemis 3 så kommer det finnas 2 Starship på månen eller i omloppsbana runt månen. Det är två tusen kubikmeter trycksatt utrymme som bara väntar på att användas. (ISS har ett tusen kubikmeter trycksatt utrymme som jämförelse)

Känns nästan så att det skulle vara värt att försöka klä in Starship med erforderliga skydd (Kräver riskabla rymdpromenader förstås) och med det få en månlandare och senare tidernas största rymdstation för samma pris som en.
Citera
2021-04-18, 10:06
  #2567
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag hoppas inte andra tycker att inläggen är obegripliga.

En del stora företag har blivit så starka att de kontrollerar myndigheter.

Snart får vi vara med och betala. Om Musk får igång Teslas Berlinfabrik kommer de troligen att få stöd från EU. De får pengar för att forska på batterier! Detta trots att det inte finns billiga elbilar på marknaden i någon.större utsträckning.Det finns inte laddning som är.billig och lättillgänglig. Men företagen får pengar för att forska på batterier, utan krav på att leverera något direkt användbart.

Tesla och SpaceX är så stora att man inte ställer krav på dem. Därför får de nu pengar för månlandare trots att de bara exploderar.

Klart det finns billig och lättillgänglig laddning, inte minst via Teslas egna laddningsnätverk.

Och Starship kommer att börja fungera som det ska.
Citera
2021-04-18, 15:54
  #2568
Medlem
Skrev precis i en annan tråd om "nuclear thermal propulsion". angry astronaut tar upp ämnet i ett klipp som han släppte ja tror det var 1 april någon eller några dagar efter SpaceX misslyckade landning...
Nasa har tydligen satsat massa miljoner dollar på nuclear thermal propulsion....Och om ja förstod han så kanske det är spaceX ska satsa på istället.. Skulle bara typ ta 100 dagar till Mars, billigare och kunna ta med mycket mer last en dagens raketer och även säkrare.. Om ja fattade han rätt.. Så kanske om 20-30 år...
.vad tror ni om detta?? Ska spaceX börja satsa på detta istället? Finns massor med klipp på youtube att se på angry astronaut kanal på youtube

Edit förlåt för ja skriver osammanhängande eller rörigt...dålig på språk...hoppas ni fattar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback