Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-12, 21:23
  #2341
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Man skall ju tanka starship (om man skall vidare till mars) i omloppsbana med en starship-tanker, då måste man även kunna landa tankern felfritt många gånger på jorden. Det är väl det man tränar på!
Bra poäng. Landning på jorden efter att leverera väte/kolkombinationer till rymden som har mängder av det

Men ja, det är rimligt. Återanvända raketer är modernt.
Citera
2021-03-12, 21:29
  #2342
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Om det kommer en komet och slår ner så finns det en risk
Det DÄR har vi vetat sedan Heinlein. Allvarligt. Jag behöver inte några fler juutuubvideos för att förstå vad vi egentligen pratar om.

Men jag förstår ändå inte Mars. Vad ska vi ner där och göra? Det är inte en beboelig planet, så allt vi måste göra är i princip samma sak som att leva i rymden. Asteroidbältet, t.ex. Där det finns massor med resurser redo att använda - utan att klättra ner en djup gravitationsbrunn.

See where I am getting with this?
Citera
2021-03-12, 21:33
  #2343
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Vad du behöver är Polyvitagen för att förstå.
Apropå det, tänk om det där med vitaminer funnits när jag växte upp .. enligt reklamfilmen hade jag ju löst allt överallt. Med *just* deras vitamintillskott.

Jag antar att du var ironisk men att vi hade/har sån reklam gör mig bara deprimerad.
Citera
2021-03-12, 21:34
  #2344
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Men jag förstår ändå inte Mars. Vad ska vi ner där och göra?

Vi ska åka dit och göra den planeten beboelig då för att vi kan det.

https://www.youtube.com/watch?v=1M4ADcMn3dA

Efter det så har jag sett några intressanta koncept om hur vi människor kan besöka den närmsta stjärnan efter solen.
Citera
2021-03-12, 21:38
  #2345
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Vi ska åka dit och göra den planeten beboelig då för att vi kan det.

Nej, det kan vi verkligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Efter det så har jag sett några intressanta koncept om hur vi människor kan besöka den närmsta stjärnan efter solen.

Det är mer troligt än att terraforma Mars, allvarligt. Det tar bara lite tid .. men frågan är vad som sker med den flinta av mänsklighet man placerar på en raket, och säger "be fruitful and multiply. According to these rules".

Vi är sällan bra på att ärva regler av föräldrarna.
Citera
2021-03-12, 22:11
  #2346
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej, det kan vi verkligen inte.

wwr, är det du bakom ett nytt konto?

-Självklart kan vi människor åka dit vi vill om vi bara samarbetar. Jag erkänner att det låter mer än en smula flummigt. Men mitt mål här i livet är att se andra människor sätta sina fötter på planeten Mars. När det är klart så kommer jag att gå vidare i livet och se hur vi människor kan färdas till andra stjärnor.

Det här är en smula för mycket för vissa och sådant är livet. Men den dagen vi människor närmar oss andra stjärnor här på himlen. Den dagen blir jag nöjd. (Mars först, Artemisprogrammet är lovande.. men i dagsläget.. )
Citera
2021-03-12, 22:35
  #2347
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
wwr, är det du bakom ett nytt konto?

Nytt konto? Hur räknar ni här?

Men att antyda att jag inte är jag är elakt. Jag har självklart sett namnet "wwr". Om han är skeptiker likt jag, så har vi kanske mer gemensamt. Dock inte det du förefaller tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
-Självklart kan vi människor åka dit vi vill om vi bara samarbetar. Jag erkänner att det låter mer än en smula flummigt. Men mitt mål här i livet är att se andra människor sätta sina fötter på planeten Mars. När det är klart så kommer jag att gå vidare i livet och se hur vi människor kan färdas till andra stjärnor.

Det finns inget för oss nere på Mars. Vi borde bygga ett antal rymdstationer eller farkoster istället. Lite O'Neill och vi skulle må bättre av det - än av 1/3-del på mars eller 1/6-del på månen.

Hur kan det komma sig att du klandrar din bekantskap wwr för detta, om han säger det jag gör?
Citera
2021-03-12, 22:51
  #2348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Om ni har lite tid över, nu när det e helg o så .. kan ni förklara för mig vad poängen med allt det här är? Den märkliga landningstekniken man övat och som iofs lyckades med SN10 kan ju enbart användas på jorden eller Venus.

Månen, Mars, Europa .. har inget behov av det där, utan snarare en skycrane. Så vad är det man egentligen gör, förutom att via häftiga videos och annat faktiskt få ut en del skattemedel?

Jag vill inte förminska att dom faktiskt bussat folk till ISS, det är inte det. Men detta med SN8, 9, 10, 11, 15 ... Vad är poängen? Jag hittar inte det.

Poängen är att allt skall återanvändas, den tiden går mot sitt slut, i vart fall för SpaceX, där man strör raketsteg, fairings, omkring sig. Nu skall allt av Starship upp, och även Super Heavy skall tas ned, och allt av Starship skall tillbaka.

Ja belly flops kan nog inte användas på Mars, troligen inte, men det fordras mindre kraft att bromsa in före Mars-landning, gravitationen är mycket lägre, liksom vid månen.

Tyvärr kom man inte längre idag, man planerade för en static fire men det slopades för dagen. Jag försöker inhämta när nästa försök göres.
Citera
2021-03-12, 22:59
  #2349
Medlem
Naturligtvis är det rätt att kolonisera Mars. Men det är för entusiaster, forskare och drömmare. Jag själv är en drömmare.

Det som stör mig lite är att man får inte utplåna eventuellt Mars-liv i form av mikrober som kan finnas under ytan eller i grottor, möjligen i bassänger under ytan där vi har salthaltigt vatten.

Vi vet fortfarande inte varför metan dunskar ut periodiskt efter "årstiderna" en form av mikroliv kan inte uteslutas.

Sedan går det väl inte att undvika att "liv" följer med människan liksom en gång sjukdomar fördes till Sydamerika av conquistadorerna.

Och olika sorters växter fördes till Europa.

Att bli en planetär varelse borde vara mänsklighetens dröm. Elon Musk ligger rätt, Däremot Jeff Bezos Blue Origin verkar halvhjärtat, är dom förbaskade pengarna viktigare än drömmarna?
Citera
2021-03-13, 11:29
  #2350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det DÄR har vi vetat sedan Heinlein. Allvarligt. Jag behöver inte några fler juutuubvideos för att förstå vad vi egentligen pratar om.

Men jag förstår ändå inte Mars. Vad ska vi ner där och göra? Det är inte en beboelig planet, så allt vi måste göra är i princip samma sak som att leva i rymden. Asteroidbältet, t.ex. Där det finns massor med resurser redo att använda - utan att klättra ner en djup gravitationsbrunn.

See where I am getting with this?

Mars är en beboelig planet. Men kanske måste man leva under kupoler av någon sorts glas eller plast, som släpper in solvärmen men filtrerar bort ogynnsam och farlig ultraviolett strålning. Mars saknar troligen magnetfält, även om viss magnetism har kunnat uppmätas vid en av polerna.

Lika normalt som att strosa omkring på gallerian i en svensk stad och sätta sig och fika där, lika normalt borde det vara att leva under dessa sköna kupoler och ibland ge sig ut i marslandskapet med liten rymddräkt och gräva efter något intressant under marsytan. Jag skulle trivas. Detta är livet.
Citera
2021-03-13, 13:38
  #2351
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mars är en beboelig planet. Men kanske måste man leva under kupoler av någon sorts glas eller plast, som släpper in solvärmen men filtrerar bort ogynnsam och farlig ultraviolett strålning. Mars saknar troligen magnetfält, även om viss magnetism har kunnat uppmätas vid en av polerna.

Lika normalt som att strosa omkring på gallerian i en svensk stad och sätta sig och fika där, lika normalt borde det vara att leva under dessa sköna kupoler och ibland ge sig ut i marslandskapet med liten rymddräkt och gräva efter något intressant under marsytan. Jag skulle trivas. Detta är livet.

Det ligger i människans natur att utforska och bosätta sig på nya platser. Men först är det en permanent månbas som gäller - det blir väl om några år, tror jag. 2024.
Citera
2021-03-13, 13:58
  #2352
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Öh .. nej. 40km, 4 mil? Jag tror jag kan kasta en sten dit. ISS har en mediannivå av 408km. Det är en tiopotens mer än du skrev.

Men rätt ska vara rätt.

Gränsen till rymden är 100 km, anses det. Flygplan kan ju omöjligt flyga högre än så eftersom den nödvändiga farten för att få bärkraft med vingarna skulle vara större än omloppshastigheten på denna höjd.

Flygplanet blir alltså en satellit istället.

Den lägsta praktiska höjden för en satellit utan framdrivning är däremot 160 km. Det är där den klarar ett varv utan att krascha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback