Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-08, 21:49
  #2305
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Något datum än för sn11?
Jag har inte sett något officiellt från SpaceX angående när det är dags för hopp. Men jag säger som föregående talare att inom två veckor känns rimligt för SN11. Först ut är cryo test & static fire, när det är klart så kan man nog börja spekulera lite.
Citera
2021-03-09, 16:00
  #2306
Medlem
Bilder idag från Boca Chica visar att SN11 har lyfts på plats, står alltså på starrampen. Fortfarande är dock Goodzilla inkopplad i toppen av schabraket.

Jag såg inte när själva lyftet gjordes, det går ju inte att hänga på internet dag som natt. Ser åndå bra ut detta.
Citera
2021-03-09, 16:22
  #2307
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Länk till webcast för nästa starlinkuppskjutning (03:50 i morgon bitti) https://www.youtube.com/watch?v=U4sWbTfrzj8

Nu finns det visserligen en dedikerad tråd för Starlink men jag slänger med följande animation om hur dessa satelliter har spridits ut över tiden. https://www.youtube.com/watch?v=rddTXl_7Wr8
Citera
2021-03-09, 17:29
  #2308
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Seså? Vakna allesammans. Det kommer rapporter från Boca Chica att man redan håller på med utrullning till startplattan. SN11 har också uppgraderats något. Detta ser mycket bra ut.

Då går det fortare än beräknat. Vi säger cryotest redan i denna veckan och i början av nästa vecka static fire. I bästa fall har vi en ny uppskjutning i nästa vecka.

Personalen har säkert inga långa kafferaster, här är det fullt ös som gäller. Jag älskar detta.

Den senaste kraschen behöver kanske inte ens ses som ett misslyckande. För det kan ha handlat om samla in data för att kunna validera simuleringsmjukvaror och att finjustera farkostens styrprogram.

Kraschen kanske var resultatet av en kalkylerad risk.
Citera
2021-03-09, 17:35
  #2309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Den senaste kraschen behöver kanske inte ens ses som ett misslyckande. För det kan ha handlat om samla in data för att kunna validera simuleringsmjukvaror och att finjustera farkostens styrprogram.

Kraschen kanske var resultatet av en kalkylerad risk.

Som du säger det är inget misslyckande, det är ett program som håller hög fart och det förbättras hela tiden.
Citera
2021-03-09, 19:44
  #2310
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som du säger det är inget misslyckande, det är ett program som håller hög fart och det förbättras hela tiden.

Jag har reflekterat över det tidigare, alltså att SpaceX ofta går väldigt fort fram med praktiska prov. Man tar ju inte risker med människoliv eller så, men man kör en del trial and error med prototyper.
Citera
2021-03-09, 21:29
  #2311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag har reflekterat över det tidigare, alltså att SpaceX ofta går väldigt fort fram med praktiska prov. Man tar ju inte risker med människoliv eller så, men man kör en del trial and error med prototyper.

"If things are not failing, you are not innovating enough!". - Elon Musk

En helt annan utvecklingsfilosofi än den som NASA har haft!
Citera
2021-03-09, 21:57
  #2312
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
"If things are not failing, you are not innovating enough!". - Elon Musk

En helt annan utvecklingsfilosofi än den som NASA har haft!

Man anser väl att detta är en snabbare metod och så tar man därför de kostnader som uppstår.

SpaceX fick säkerligen önskad data från den senaste flygningen och nu implementerar man nog detta i SN11.
Citera
2021-03-09, 23:10
  #2313
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/elonmusk/status/1369379914139451406
Citat:
SN10 engine was low on thrust due (probably) to partial helium ingestion from fuel header tank. Impact of 10m/s crushed legs & part of skirt. Multiple fixes in work for SN11.

https://twitter.com/NASASpaceflight/...80834772475906
Citat:
This is a tricky one given that I believe said helium pressurization was added to the CH4 header tank to mitigate what happened with SN8.

That's why it's a test program, of course.

https://twitter.com/elonmusk/status/1369382210894237705
Citat:
Fair point. If autogenous pressurization had been used, CH4 bubbles would most likely have reverted to liquid.

Helium in header was used to prevent ullage collapse from slosh, which happened in prior flight. My fault for approving. Sounded good at the time.
__________________
Senast redigerad av Hugo.Drax 2021-03-09 kl. 23:14.
Citera
2021-03-10, 21:36
  #2314
Medlem
Tyvärr krånglar min dator, jag får bara en halv bild, men jag har lyckats inhämta att ett crytoest av SN11 är mycket nära förestående, idag eller i morgon. Då kan det mycket väl bli en static fire test också inom några dagar.

Nu tänker sig Elon Musk att man skall landa på två moterer och hålla en motor i beredskap, nu skall det bli mjukt och landningbenen är förbättrade.

SN 15 befinner sig i Midbay och konstruktionen av SN16---SN20 fortsätter. Jag är mycket förväntansfull.
Citera
2021-03-10, 22:03
  #2315
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tyvärr krånglar min dator, jag får bara en halv bild, men jag har lyckats inhämta att ett crytoest av SN11 är mycket nära förestående, idag eller i morgon. Då kan det mycket väl bli en static fire test också inom några dagar.

Nu tänker sig Elon Musk att man skall landa på två moterer och hålla en motor i beredskap, nu skall det bli mjukt och landningbenen är förbättrade.

SN 15 befinner sig i Midbay och konstruktionen av SN16---SN20 fortsätter. Jag är mycket förväntansfull.

Ja, det är tydligen metoden som används - alltså trial and error. Det blir nog fler fyrverkerier innan utvecklingsprojektet är klart.
Citera
2021-03-10, 22:16
  #2316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja, det är tydligen metoden som används - alltså trial and error. Det blir nog fler fyrverkerier innan utvecklingsprojektet är klart.
.

Ja men min magkänsla säger att denna gång kommer landningen att gå bra. Men ännu så länge är prototyperna engångsartiklar.

För överigt ser det ut som om Crew Dragen sänds upp i april med 4 besättningsmedlemmar till ISS. Det innebär att provet med Boeings Starliner skjuts frammåt en eller flera månader. Det går just nu inte bra för Boeing men i motgång kan något bra födas ändå. Dom fick mer pengar än SpaceX men gjorde ett sämre jobb. Starlinern kan bli bra men kommer lite ikläm mellan SpaceX farkoster och NASAS Orion, skall bli intressant att se hur man löser detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback