Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-05, 18:25
  #2281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Det blir spännande att se vad SpaceX säger om orsaken till explosionen, men *alla* mål med testflygningen verkar ju ha uppfyllts fullt ut!

Att SN10 stod så länge på plattan innan den exploderade gör ju också att man samlat in massvis med data om statusen på skeppet, motorerna, drivmedel, pumpar, tryck, etc. etc. Bra data att ha för att reda ut orsaken till smällen.

Det verkar ju dessutom som om man stängde ner vattensläckningen innan explosionen, man undrar varför...

Det enda negativa, som jag ser med detta, är att det blir lite mer arbete med att göra i ordning landningsplattan igen inför SN11's testflygning. Å andra sidan blir det lättare med demonteringen av SN10.

Nja, det stora negativa är att de på nytt mister raptorerna. Det enda som "kostar" på raketerna är raptorerna, resten är i stort sätt rullar med rostfritt stål.

SN10 landade som den skulle, i teori och praktik. Att den sedan landade rakt på "skirt" och inte på benen är en annan femma. Att den exploderade var ett resultat av att 170 ton sattes ned på mynningen av motorerna och något däri brast.

(Sedan ska väl raketen brinna i baken? Något annat vore väldigt konstigt... **Thihi**)
Citera
2021-03-05, 18:30
  #2282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tack för informationen. Då var min minnesbild riktig. Jag skulle tro att idag blir man färdig med att rensa landningplattan och startplattan.

Jag försöker få info varje kväll och utgår ifrån att SN11 körs ut senast i morgon. Dp skulle static fire kunna ske i nästa vecka och uppskjutning 5 dagar därefter, om allt går som planerat.

Vi får nog räkna med att det kommer att gå mer än två veckor, det för att något i konstruktionen på själva raketen brast och det blev en väldigt svår säkerhetsbrist när raketen satte sig själv på "skirt" i ett läge där den är totalt instabil. FAA lär inte ha gillat den saken, de skulle hellre ha sett att SN10 exploderade direkt vid landning eller i luften än att den står lutandes i en obestämd tid för att sedan fatta eld och flyga upp igen. Vad hade hänt om den antog vara "safe" efter låt säga 1-2 timmar för att sedan explodera av en intern brand när flygförbudet upphävdes?

FAA vill nog se en gedigen redogörelse för ändringar av landningsbenen och diverse annat inför SN11-testet.

.... Eller så sätts SN11 upp nu i natt och blir testklar till på måndag.

Tror inte heller att FAA gillade när senaste StarLink blev "Abort" för att slangen till LOX gick sönder när armen skulle frigöra sig från raketen. Jag misstänker att FAA vill att SpaceX tar och ser över hur de har sina trycksatta kopplingar och ventiler.
__________________
Senast redigerad av Methos 2021-03-05 kl. 18:34.
Citera
2021-03-05, 19:51
  #2283
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi får nog räkna med att det kommer att gå mer än två veckor, det för att något i konstruktionen på själva raketen brast och det blev en väldigt svår säkerhetsbrist när raketen satte sig själv på "skirt" i ett läge där den är totalt instabil. FAA lär inte ha gillat den saken, de skulle hellre ha sett att SN10 exploderade direkt vid landning eller i luften än att den står lutandes i en obestämd tid för att sedan fatta eld och flyga upp igen. Vad hade hänt om den antog vara "safe" efter låt säga 1-2 timmar för att sedan explodera av en intern brand när flygförbudet upphävdes?

FAA vill nog se en gedigen redogörelse för ändringar av landningsbenen och diverse annat inför SN11-testet.

.... Eller så sätts SN11 upp nu i natt och blir testklar till på måndag.

Tror inte heller att FAA gillade när senaste StarLink blev "Abort" för att slangen till LOX gick sönder när armen skulle frigöra sig från raketen. Jag misstänker att FAA vill att SpaceX tar och ser över hur de har sina trycksatta kopplingar och ventiler.

Den kommer enbart anses vara "safe" när den är urtankad, alltså att inget bränsle är kvar i raketen. När bränslet är borta kan den omöjligt explodera.
Citera
2021-03-05, 20:37
  #2284
Medlem
Senaste uppgiften jag har är att det stängs vägar 8:e och 9:e mars. Jag har inte riktigt fattat men tydligen kör man Starships på trailer ute på en väg runt Boca Chica. Så tydligen kommer SN11 stå på startplattan 9 mars som jag tolkar vad jag har läst.

Jag tror ända att FAA är mycket tillmötesgående, det är ju hela rymdfartens framtid som står på spel lite eldbollar och explositioner får man ta.

Jag tror man kommer att redovisa vad som ändå gick fel, trots framgången.Och övertygar FAA att det kommer att förbättras. Skall vi säga static fire runt 15---18 mars och sedan ett riktigt test senast den 25 mars. Tempot måste hållas. Vi får se hur rätt jag har.
Citera
2021-03-05, 21:09
  #2285
Medlem
Jag läser Musk biografi och önskar honom väl då han verkar vilja mänskligheten väl. Hoppas att han lyckas med rymdutforskningen. Jag hoppas också någon annan miljardär ger lite pengar till honom för att utveckla överljusmotorer, eller iaf se om det går
Citera
2021-03-06, 22:04
  #2286
Medlem
Nyheter till alla rymddiggare här. Det kommer att ske en liten uppgradering på landing legs redan på SN11. Enligt vad jag kunnat inhämta här. Förberedelserna för utrullning av SN11 pågår.

Elon Musk tror fortfarande på en orbital flight detta år, det innebär att Super Heavy måste användas. Som ni vet har en japansk multibiljonär köpt många platser för en rymdresa rent månen år 2023 och även här är Elon Musk optimistisk och tror att planerna kommer att hålla. Hör och häpna, 2023!!

Det är då naturligtvis ingen prototyp som används 2023 utan ett fullvärdigt skepp. Att japanen köpt flera platser beror på att han vill bjuda kompisar på resan, så har jag uppfattat det.

Det är hissnande. Det är fenomenalt, det är optimism.
Citera
2021-03-07, 12:40
  #2287
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nyheter till alla rymddiggare här. Det kommer att ske en liten uppgradering på landing legs redan på SN11. Enligt vad jag kunnat inhämta här. Förberedelserna för utrullning av SN11 pågår.

Elon Musk tror fortfarande på en orbital flight detta år, det innebär att Super Heavy måste användas. Som ni vet har en japansk multibiljonär köpt många platser för en rymdresa rent månen år 2023 och även här är Elon Musk optimistisk och tror att planerna kommer att hålla. Hör och häpna, 2023!!

Det är då naturligtvis ingen prototyp som används 2023 utan ett fullvärdigt skepp. Att japanen köpt flera platser beror på att han vill bjuda kompisar på resan, så har jag uppfattat det.

Det är hissnande. Det är fenomenalt, det är optimism.

Dear moon heter projektet. Vem som helst kan ansöka om att få följa med. Länk: https://dearmoon.earth/
Citera
2021-03-07, 13:04
  #2288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Dear moon heter projektet. Vem som helst kan ansöka om att få följa med. Länk: https://dearmoon.earth/


Det visste jag inte, jag har bara sett detaljer av projektet. Här behöver jag läsa in mig mer.

Redan i slutet av 2023 måste allstå Starship var helt utvecklat, det måste vara säkert, en stor kabin för besättning och passagerare måste inrättas sist men inte minst super Heavy måste också fungera.

Realistiskt för mig är året 2025 men naturligtvis hoppas jag på att Elon Musks optimism har mer substans än mina beräkningar.
Citera
2021-03-07, 13:08
  #2289
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Elon Musk tror fortfarande på en orbital flight detta år, det innebär att Super Heavy måste användas. Som ni vet har en japansk multibiljonär köpt många platser för en rymdresa rent månen år 2023 och även här är Elon Musk optimistisk och tror att planerna kommer att hålla. Hör och häpna, 2023!!



Tidsoptimism deluxe. Möjligtvis kommer ett test i omloppsbana ske runt 2024 tidigast. En tur runt månen med passagerare skulle jag gissa kommer ske runt 2030 om inte Musk får slut på pengar innan dess.

Märkligt dock att dom inte gör tester med Sn11 där man går till högre höjd, även om den kraschar på marken så kan man ju redan nu börja testa högre höjder. Men raketen kanske är tankad så mycket det går och orkar med nöd och näppe lyfta med tre motorer.
Citera
2021-03-07, 13:20
  #2290
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tidsoptimism deluxe. Möjligtvis kommer ett test i omloppsbana ske runt 2024 tidigast. En tur runt månen med passagerare skulle jag gissa kommer ske runt 2030 om inte Musk får slut på pengar innan dess.

Märkligt dock att dom inte gör tester med Sn11 där man går till högre höjd, även om den kraschar på marken så kan man ju redan nu börja testa högre höjder. Men raketen kanske är tankad så mycket det går och orkar med nöd och näppe lyfta med tre motorer.
Fast varför ska dom testa högre. Det är belly flop och landning som dom vill få till. När de kommit till en höjd där gränshastigheten (terminal velocity) kan uppnås finns det ingen anledning att flyga högre för den sakens skull.

Wiki: Gränshastighet är inom fluidmekanik den hastighet ett föremål förflyttar sig med när dess hastighet är konstant på grund av bromskraften som utövas av luft...
Citera
2021-03-07, 13:25
  #2291
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tidsoptimism deluxe. Möjligtvis kommer ett test i omloppsbana ske runt 2024 tidigast. En tur runt månen med passagerare skulle jag gissa kommer ske runt 2030 om inte Musk får slut på pengar innan dess.

Märkligt dock att dom inte gör tester med Sn11 där man går till högre höjd, även om den kraschar på marken så kan man ju redan nu börja testa högre höjder. Men raketen kanske är tankad så mycket det går och orkar med nöd och näppe lyfta med tre motorer.


Flyger man högre måste värmesköldarna vara på plats gissar jag. Och dom är inte färdigutvecklade än.
Citera
2021-03-07, 13:33
  #2292
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Flyger man högre måste värmesköldarna vara på plats gissar jag. Och dom är inte färdigutvecklade än.
Skulle tro att deras rostfria skepp skulle klara av en suborbital landning från högre höjd, värre är det att komma tillbaka från omloppsbanan. Att färdas 10 gånger snabbare än en gevärskula och komma tillbaka i atmosfären där gradantalet går up 16 x hastigheten. Där snackar vi hetta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback