Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-02, 22:30
  #2137
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Enligt nasaspaceflight som var en av de 2 livekanalerna jag kikade på, så syns det faktiskt minst 2 'saker' som trillar av SN9 innan den slår i backen. Troligen ett katastrofalt fel på en raptormotor, om den tappar delar när den ska startas ...

Jag såg också det. Som om en bit av en motor lossnade.
Citera
2021-02-02, 22:30
  #2138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Enligt nasaspaceflight som var en av de 2 livekanalerna jag kikade på, så syns det faktiskt minst 2 'saker' som trillar av SN9 innan den slår i backen. Troligen ett katastrofalt fel på en raptormotor, om den tappar delar när den ska startas ...

Okej, jag kollar själv på nasaspaceflight men missade att två delar tappades. Vad tror du är ett rimligt datum för nästa uppskjutning?
Citera
2021-02-02, 22:33
  #2139
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
En "mjuk" fix vore ju att starta alla tre vid flip/landning, sedan stänga en när minst två går stabilt.

Visst. De skulle kunna flippa tidigare också för att ha mer kontroll de sista sekunderna. Problemet är förstås att det går åt mer bränsle då, vilket kräver större headertankar.
Citera
2021-02-02, 22:45
  #2140
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst. De skulle kunna flippa tidigare också för att ha mer kontroll de sista sekunderna. Problemet är förstås att det går åt mer bränsle då, vilket kräver större headertankar.

Absolut gör det det men kanske är en fördel att köra mera "safe" så här i början tills dom lärt sig mera.
Blue origin hoovrar ju ganska länge vid landning (Inte riktigt jämförbart iofs).
Citera
2021-02-02, 22:48
  #2141
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Är det någon som vet hur många försök de behövde för att landa Falcon 9 hel?
https://www.youtube.com/watch?v=bvim4rsNHkQ
Citera
2021-02-02, 22:50
  #2142
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Okej, jag kollar själv på nasaspaceflight men missade att två delar tappades. Vad tror du är ett rimligt datum för nästa uppskjutning?

Om en månad skulle jag säga.
Citera
2021-02-02, 23:00
  #2143
Medlem
raskenss avatar
Den här kraschen sågfaktiskt värre ut än förra. Skulle gissa att dom fixade förra fwlet ochdet är ett helt nytt fel som uppkommit nu. Tror vi kan se fram mot ett 10tal krascher innan första lyckade landningen.
Citera
2021-02-02, 23:04
  #2144
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Okej, jag kollar själv på nasaspaceflight men missade att två delar tappades. Vad tror du är ett rimligt datum för nästa uppskjutning?
Jag har verkligen för lite kunskap för att ge en informerad gissning - men som glad amatör skulle jag tro att det dröjer lite mer än vanligt.

Om det är nåt som får raptor att gå i delar vid omstart, så anar jag att spacex verkligen vill reda ut exakt vad som skedde först. Eller så har kamerorna och telemetrin dom hade i sn9 redan förklarat exakt vad som skedde. Jag ser ju bara glada amatörers livesändningar - inte nån spacex officiell just nu.
Citera
2021-02-02, 23:05
  #2145
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den här kraschen sågfaktiskt värre ut än förra. Skulle gissa att dom fixade förra fwlet ochdet är ett helt nytt fel som uppkommit nu. Tror vi kan se fram mot ett 10tal krascher innan första lyckade landningen.

Jag sätter en bärs på att nästa försök (sn10?) lyckas landa
Citera
2021-02-03, 01:23
  #2146
Avstängd
wwrs avatar
Vilken krasch!
https://youtu.be/57GfcLSkW0Q?t=370

"Mars, here we come!"
Citera
2021-02-03, 04:53
  #2147
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/SpaceX/status/1356807508975845381
Citat:
Now targeting two Falcon 9 launches of Starlink satellites on Thursday, February 4, pending range acceptance and recovery weather conditions. First Falcon 9 launch at 1:19 a.m. EST from SLC-40, followed by another Falcon 9 launch ~4 hours later at 5:36 a.m. EST from LC-39A
Citera
2021-02-03, 08:38
  #2148
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag såg också det. Som om en bit av en motor lossnade.

Japp! Det spekuleras om att det skulle kunna vara dysan på motor två som spricker! Dysorna är ju kylda med flytande syre under (förmodar jag) ganska högt tryck!

I alla fall syns det tydligt att delar lossnar när SN9 gör sitt försök att tända motorerna för att räta upp sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback