2020-10-02, 04:32
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/tj_cooney/status...47654636670981
Citat:
A SUPER rare occurrence at @NASAKennedy today. THREE boosters on their pads, ready(ish) for launch.

Uppenbarligen är det Gremlins i farten så nu skulle jag inte bli förvånad om GPS III blir drabbad också.
Citera
2020-10-03, 08:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
https://twitter.com/tj_cooney/status...47654636670981

Uppenbarligen är det Gremlins i farten så nu skulle jag inte bli förvånad om GPS III blir drabbad också.

Hur kunde du förutsäga det

Något är på gång.

Citat:
Standing down from tonight's launch attempt of GPS III-4
https://twitter.com/SpaceX/status/13...171719680?s=19
Citera
2020-10-04, 01:06
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Något är på gång.

Ingenting som en god spark i häcken kan fixa.

https://eu.floridatoday.com/story/te...bs/3607416001/
Citat:
Some locals are calling the unusually long streak of launch scrubs “Scrubtoberfest” but to SpaceX CEO Elon Musk it’s not a joke.

After SpaceX’s GPS satellite mission for the Space Force scrubbed Friday night, Musk tweeted “We will need to make a lot of improvements to have a chance of completing 48 launches next year!”

Musk is referencing the 45th Space Wing’s “Drive to 48” campaign to be able to support nearly weekly launches in Cape Canaveral. The ultimate goal is for the Cape to run as efficiently as an airport with rockets being able to take off within hours of each other on multiple launch pads.

Right now it seems like we have a long way to go. Over the past month United Launch Alliance’s Delta IV Heavy launch of a top secret military satellite has scrubbed five times due to weather, hardware and technical issues causing two SpaceX launches to reschedule multiple times. And then SpaceX has had its own trouble.

Nästa nyhet har bara lite med uppskjutningar att göra, men SpaceX har halva inne på ett kontrakt att bygga 8 satelliter för att detektera missiler. Enligt mig så kommer dom troligen att bygga vidare på Starlinkplattformen så rent tekniskt så kommer SpaceX att bygga spionsatelliter med Starlink. (Det här borde göra wwr nöjd )

https://beta.sam.gov/opp/107a9e2ef34...c7be5fad1/view
Citat:
Basic Award for the Tracking Layer Tranche 0, Wide Field of View (WFOV) Program made under request for proposal (RFP) HQ085020R0003.
Citera
2020-10-04, 17:54
Medlem
raskenss avatar
Spacex planerar att sätta upp vindkraftverk i Bocca Chicka för att producera flytande syre lokalt. Det vore nästan lite komiskt med tanke på att Tesla promotar solceller.

https://youtu.be/OKWkUlizEqc?t=393
Citera
2020-10-06, 22:00
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spacex planerar att sätta upp vindkraftverk i Bocca Chicka för att producera flytande syre lokalt. Det vore nästan lite komiskt med tanke på att Tesla promota solceller.

Jo, men det verkar ju blåsa som fan hela tiden i Boca Chica enligt de webcams som bevakar allt som sker där!

Jag hörde att man också tänker sig använda producerad energi för att kondensera metan för att minska behovet av bränning...
Citera
2020-10-07, 09:48
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://arstechnica.com/science/2020...ooks-familiar/
Citat:
On Wednesday Russia's state space corporation, Roscosmos, unveiled plans to develop a new "Amur" rocket.

The booster will be powered by new and as yet undeveloped rocket engines that burn methane. Just as significantly, for the first time, Russia is seeking to build a reusable first stage. And Roscosmos is targeting a low price of just $22 million for a launch on Amur, which is advertised as being capable of delivering 10.5 tons to low-Earth orbit.

"We would like our rocket to be reliable, like a Kalashnikov assault rifle," said Alexander Bloshenko, executive director of Roscosmos for Advanced Programs and Science.

What is perhaps most striking about the Amur rocket design, however, is how much it resembles a smaller version of SpaceX's Falcon 9 rocket, which can lift about twice as much payload into orbit.

Se där, SpaceX har verkligen vänt upp och ner på uppskjutningsbranchen. Återstår bara oss européer och där måste vi vänta tio år innan vi kan se en Ariane som kan landa. (Enligt nuvarande planer)
Citera
2020-10-07, 11:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Jo, men det verkar ju blåsa som fan hela tiden i Boca Chica enligt de webcams som bevakar allt som sker där!

Jag hörde att man också tänker sig använda producerad energi för att kondensera metan för att minska behovet av bränning...

Dom kanske ska sätta upp en Sabatieranläggning?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sabatier_reaction
Citera
2020-10-07, 21:35
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Dom kanske ska sätta upp en Sabatieranläggning?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sabatier_reaction

Ja, det tänker man sig ju att använda för att producera metan och syre på Mars i alla fall! Vatten och koldioxid verkar det ju finnas gott om, och solenergi, eller fissionsenergi är inga problem!

När det gäller att kondensera metan i Boca Chica istället för att släppa ut det (förbrännt) i jordens atmosför behöver man ju i stort sett bara en kompressor och energi till att driva den!
Citera
2020-10-07, 23:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Ja, det tänker man sig ju att använda för att producera metan och syre på Mars i alla fall! Vatten och koldioxid verkar det ju finnas gott om, och solenergi, eller fissionsenergi är inga problem!

När det gäller att kondensera metan i Boca Chica istället för att släppa ut det (förbrännt) i jordens atmosfär behöver man ju i stort sett bara en kompressor och energi till att driva den!

Antagligen kommer dom att spjälka vatten till vätgas och syrgas via elektrolys. Syrgasen kan direkt kondenseras medan vätgasen går till en högtryckskammare med katalysator och får reagera med koldioxid varvid Metan bildas. Frågan är var dom har tänkt att hämta koldioxiden från. Teoretisk skulle dom kunna hämta den från atmosfären men halten är ganska låg så det blir nog inte så kostnadseffektivt. Dom skulle kunna förbränna något organiskt men då är det ju som att gå över ån efter vatten.

Edit: när jag tänker efter sä är det extremt svårt att producera metan syntetiskt och få det billigare än att använda naturgas som råvara. Min gissning är att dom kommer använda vindkraften till att driva striling-kylare som destillerar och fraktionerar syre ur luften. Så gör alla inklusiver Aga m fl.
Senast redigerad av raskens 2020-10-07 kl. 23:28.
Citera
2020-10-08, 01:32
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Edit: när jag tänker efter sä är det extremt svårt att producera metan syntetiskt och få det billigare än att använda naturgas som råvara. Min gissning är att dom kommer använda vindkraften till att driva striling-kylare som destillerar och fraktionerar syre ur luften. Så gör alla inklusiver Aga m fl.

Jag undrar om svaret inte är enklare. SpaceX har sedan några år tillbaka köpt upp tomter i Boca Chica village i syfte att bygga en bas för att skjuta upp raketer. Boca Chica village var/är en liten sömnig förort till Brownsville som till stora delar utplånades av en orkan 1967, De sista åren har man haft ett tiotal permanetboende där ute och lite fler säsongsboende. Så elnätet är dimensionerat därefter.

Nu däremot så håller SpaceX på att bygga upp en liten industri på den stranden. Det är robotar och gud vet vad som behöver ström i dom där tälten. Dom har sedan tidigare en liten solfarm för att hjälpa till men av det jag har läst så behöver dom nya matarkablar ut till byn (Elbolaget har varit behjälplig av det jag läst, men det behövs nya dyra kablar) Det är till och med att dom kör två stora dieselelverk dagtid för att få ström till verksamheten.

Så jag tror att svaret på frågan är att dom vill inte köra dieselelverken och jag måste kolla upp kostnaden för att dra nya kablar till Boca Chica, men jag tror det kan handla om lite altruism mer än att behöva betala elbolaget för nya kablar.

..Det om dom ska bygga ett vindkraftverk där ute. Allt jag har har läst är att dom tagit in en lyftkran från Liebherr som är anpassad för att bygga vindkraftverk, men SpaceX har så mycket intressant tok för sig där ute så jag vet inte om den lyftkranen kommer att användas för annat.
Citera
2020-10-09, 10:44
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
när jag tänker efter sä är det extremt svårt att producera metan syntetiskt och få det billigare än att använda naturgas som råvara. Min gissning är att dom kommer använda vindkraften till att driva striling-kylare som destillerar och fraktionerar syre ur luften. Så gör alla inklusiver Aga m fl.

Ja, stirlingkylare är rätt häftiga! Jag såg en demo en gång där man kondenserade syre direkt i ett steg!

Tekniskt är ju det inga problem med att producera syre och metan. Problemet ligger i energiåtgången!
Citera
2020-10-09, 10:48
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
..Det om dom ska bygga ett vindkraftverk där ute. Allt jag har har läst är att dom tagit in en lyftkran från Liebherr som är anpassad för att bygga vindkraftverk, men SpaceX har så mycket intressant tok för sig där ute så jag vet inte om den lyftkranen kommer att användas för annat.

Det finns ju en gammal gasbrunn där också som ansetts tom i många år. De rester som inte ansågs värda att "bryta" kanske skulle kunna räcka ett tag för SpaceX att tillverka metan av...

Spekulationer, javisst...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback