Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-14, 21:14
  #1297
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Har frågat i en annan tråd om hastighet....Hur snabbt färdas dom nya raketerna från spaceX? Och har dom blivit snabbare än dom som åkte till månen?

För att svara enkelt på frågan så föreslår jag att du tittar på nedanstående karta över Delta-V(Skillnad i hastighet) för att färdas mellan olika planeter här i solsystemet. Men i grund och botten är det en fråga om att lämna en gravitationsbrunn och färdas till en annan.

https://www.reddit.com/r/space/comme..._solar_system/

Så för att lämna jordytan och gå in i låg omloppsbanan kring jorden så krävs det en hastighet på 9,4 km/s Därefter för att färdas till månen så måste man addera biten till Geostationary transfer, moon transfer och capture/escape. Dvs 9,4+2,44+0,68 Det ger svaret på vad som krävdes av Saturn V raketen för att färdas till månen. Väl där så användes en modul benämnd Command and service module för att bromsa in i omloppsbana.

Som bekant så har SpaceX skjutit upp en röd Tesla roadster på en omloppsbana som tangerar Mars omloppsbana. Där krävdes det en hastighet av 9,4+2,44+0,68+0,09+0,39+0,67 km/s vilket är högre hastighet än vad som krävs för att färdas till månen.

Men! Det är en fråga om vikt också. Jag har googlat lite snabbt så det blir troligen ett felaktigt svar men av det jag kan se så vägde Command and service module 5,5 ton och Apollo Lunar Module 16,4 ton. Så lite drygt 22 ton var Saturn V tvungen att lyfta för att ta sig till månen och tillbaka.

Vikten på Teslan var bara 1,3 ton.

Det blir nog lite enklare om man jämför hur mycket Saturn V kunde ta till låg omloppsbana, vad jag kan se så ligger den vikten på 114 ton i dom senare varianterna av Saturn V. Falcon heavy expendable tar bara 63 ton. Så svaret på din fråga är Nja, visserligen så har SpaceX uppnått högre hastigheter med Falcon heavy än Saturn V som bara flög till månen. Men om man hade använt den kapaciteten till att skjuta iväg någonting lätt i hög hastighet så hade Saturn V vunnit.

För att återknyta till trådens ämne, kommande Starship som SpaceX håller på att bygga nere i Boca Chica, Texas hoppas kunna lyfta 150 ton till låg omloppsbana. Om man tänker sig en Frankensteins raket här, där Starship i lastutrymmet lyfter ett tredje raketsteg med nyttolast så kommer troligen den kombinationen att spräcka alla nuvarande hastighetsrekord.

Här måste man även tänka på kostnaden, varje uppskjutning av Saturn V kostade justerat för inflation 12 miljarder kronor per uppskjutning. Starship byggs för att kunna återanvändas och målet är att en uppskjutning ska kosta 21 miljoner kr.
Citera
2020-03-14, 22:25
  #1298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
För att svara enkelt på frågan så föreslår jag att du tittar på nedanstående karta över Delta-V(Skillnad i hastighet) för att färdas mellan olika planeter här i solsystemet. Men i grund och botten är det en fråga om att lämna en gravitationsbrunn och färdas till en annan.

https://www.reddit.com/r/space/comme..._solar_system/

Så för att lämna jordytan och gå in i låg omloppsbanan kring jorden så krävs det en hastighet på 9,4 km/s Därefter för att färdas till månen så måste man addera biten till Geostationary transfer, moon transfer och capture/escape. Dvs 9,4+2,44+0,68 Det ger svaret på vad som krävdes av Saturn V raketen för att färdas till månen. Väl där så användes en modul benämnd Command and service module för att bromsa in i omloppsbana.

Som bekant så har SpaceX skjutit upp en röd Tesla roadster på en omloppsbana som tangerar Mars omloppsbana. Där krävdes det en hastighet av 9,4+2,44+0,68+0,09+0,39+0,67 km/s vilket är högre hastighet än vad som krävs för att färdas till månen.

Men! Det är en fråga om vikt också. Jag har googlat lite snabbt så det blir troligen ett felaktigt svar men av det jag kan se så vägde Command and service module 5,5 ton och Apollo Lunar Module 16,4 ton. Så lite drygt 22 ton var Saturn V tvungen att lyfta för att ta sig till månen och tillbaka.

Vikten på Teslan var bara 1,3 ton.

Det blir nog lite enklare om man jämför hur mycket Saturn V kunde ta till låg omloppsbana, vad jag kan se så ligger den vikten på 114 ton i dom senare varianterna av Saturn V. Falcon heavy expendable tar bara 63 ton. Så svaret på din fråga är Nja, visserligen så har SpaceX uppnått högre hastigheter med Falcon heavy än Saturn V som bara flög till månen. Men om man hade använt den kapaciteten till att skjuta iväg någonting lätt i hög hastighet så hade Saturn V vunnit.

För att återknyta till trådens ämne, kommande Starship som SpaceX håller på att bygga nere i Boca Chica, Texas hoppas kunna lyfta 150 ton till låg omloppsbana. Om man tänker sig en Frankensteins raket här, där Starship i lastutrymmet lyfter ett tredje raketsteg med nyttolast så kommer troligen den kombinationen att spräcka alla nuvarande hastighetsrekord.

Här måste man även tänka på kostnaden, varje uppskjutning av Saturn V kostade justerat för inflation 12 miljarder kronor per uppskjutning. Starship byggs för att kunna återanvändas och målet är att en uppskjutning ska kosta 21 miljoner kr.


Ok tack för svar... Får nog läsa det ett par gånger,, för att ja ska förstå... Tack
Citera
2020-03-15, 14:24
  #1299
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Aldrig en tråkig stund med SpaceX
__________________
Senast redigerad av Hugo.Drax 2020-03-15 kl. 14:40. Anledning: Konstig meningsuppbyggnad.
Citera
2020-03-15, 14:38
  #1300
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Aldrig en tråkig en tråkig stund med SpaceX
Ingen explosion i alla fall.
Citat:
Standing down today; standard auto-abort triggered due to out of family data during engine power check. Will announce next launch date opportunity once confirmed on the Range
https://twitter.com/SpaceX/status/12...076075009?s=19
Citera
2020-03-16, 14:16
  #1301
Medlem
Finns det något datum när dom ska skjuta upp bemannad raket?
Citera
2020-03-16, 15:00
  #1302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Finns det något datum när dom ska skjuta upp bemannad raket?

7 maj 2020 enligt Spacexnow appen.
Citera
2020-03-16, 21:53
  #1303
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Nytt försök med Starlink nu på onsdag. Länk till webcast https://www.youtube.com/watch?v=I4sMhHbHYXM
Citera
2020-03-18, 13:34
  #1304
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Jaha.. en till booster i plurret. Nåja satelliterna är dock i omloppsbana.
Citera
2020-03-18, 13:43
  #1305
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jaha.. en till booster i plurret. Nåja satelliterna är dock i omloppsbana.
Gick fint. 362 totalt?
Vet man något om olika Starlink omloppsbanor? Släpptes även dessa tidigt, över Atlanten i elliptisk bana eller fick de hänga med till Australien?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-18 kl. 13:45.
Citera
2020-03-18, 14:40
  #1306
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jaha.. en till booster i plurret. Nåja satelliterna är dock i omloppsbana.

Om jag förstod rätt så var det femte gången detta första steg användes så återvinningsplanen fungerade relativt bra.
Det kanske var någon nyanställd som sotade ur en motor lite väl snabbt?

Klart sämre för SpaceX att de bröt sändningen på ett misstänkt "sovjetiskt" sätt. 🤔
Citera
2020-03-18, 14:43
  #1307
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Gick fint. 362 totalt?

Jag såg en exakt siffra för några dagar sedan men lycka till att jag skulle hitta länken nu. Över 350 stycken i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vet man något om olika Starlink omloppsbanor?

Ja, SpaceX släpper exakta data om plats och tid dom släpper av satelliterna på innan uppskjutningen, men även att dom hela tiden ger uppdaterade data till en av världens auktoritära källor. (CelesTrak & Dr Ts Kelso) Med det så kan man hitta bättre data där än vad Norad publicerar.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Släpptes även dessa tidigt, över Atlanten i elliptisk bana eller fick de hänga med till Australien?

Släpptes över Atlanten.
Citera
2020-03-18, 14:52
  #1308
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Om jag förstod rätt så var det femte gången detta första steg användes så återvinningsplanen fungerade relativt bra.
Det kanske var någon nyanställd som sotade ur en motor lite väl snabbt?

Dom testar nya snällare parametrar för att skjuta upp sina egna Starlinksatelliter på. Som jag förstår det så är det för att vara mer skonsam mot förstasteget. Dock i samband med förra landningsmissen så nämnde dom att deras vädermodeller behövde uppdateras, dvs deras beräkningar om hur väder och vind påverkar landingsfasen. Jag skulle tro att det är något dylikt strul även denna gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Klart sämre för SpaceX att de bröt sändningen på ett misstänkt "sovjetiskt" sätt. 🤔

Jo, det är någonting med "spännbanden" som håller ihop alla satelliterna som dom inte vill att hela världen ska se. Man kan ställa klockan efter när den delen av sändningen inte visas. Landningarna dock finns det nog ingenting konstigt med, där har dom till och med släppt en blooperrulle så det skäms dom nog inte för att visa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback