Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-09, 05:41
  #13
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Tjena! Jag skulle vilja veta för & nackdelar med cubase kontra logic då jag har extremt svårt för att bestämma mig vilket program jag ska köra (spelar in musik & kommer även mixa den, inga instrument).

Det verkar som att alla större artister kör mac & Logic som program, varför?
Själv kör jag cubase & Windows & jag är nöjd med det då jag tycker det är relativt lätt att hantera. Behöver ny dator & funderar då på om jag ska testa logic & gå över till mac istället. Vet att mac är media & musikdator men jag har ändå ett USB ljudkort så för den sakens skull så kvittar det.

Vad bör jag hålla mig till ?

Trivs du med Cubase fortsätt med det, oavsett om du fortsätter med windows eller går över till Mac.

Själv gick jag över till Mac när två av mina huvudprogram Kontakt och Protools släppte uppgradering som krävde nyare operativsystem. Ingen supermodern dator men har inte ångrat mig en dag, men vi är alla olika, mitt val är inte det bästa för någon annna.

Men i och med detta Började jag använda Logic för att arrangera och skriva musik, på midisidan har den en hel del finurliga lösningar. Men den kan också ha otroligt komplicerade läsningar som är allt annat än "logic".

Har testat ett flertal DAWs och alla är bra på sitt sätt!
Citera
2017-06-19, 22:18
  #14
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Tjena! Jag skulle vilja veta för & nackdelar med cubase kontra logic då jag har extremt svårt för att bestämma mig vilket program jag ska köra (spelar in musik & kommer även mixa den, inga instrument).

Det verkar som att alla större artister kör mac & Logic som program, varför?
Själv kör jag cubase & Windows & jag är nöjd med det då jag tycker det är relativt lätt att hantera. Behöver ny dator & funderar då på om jag ska testa logic & gå över till mac istället. Vet att mac är media & musikdator men jag har ändå ett USB ljudkort så för den sakens skull så kvittar det.

Vad bör jag hålla mig till ?

Jag började en gång i tiden med Steinberg Pro 24 på Ataridator. Sedan blev det PC/Windows-dator med Cubase. Men sedan flera år tillbaka så kör jag Logic på iMac. För mig var detta ett stort lyft. Då fanns inte Logic att ladda ner från App Store utan fick köpas på DVD-skivor. Numera kan man köpa och ladda ner Logic direkt från App Store, det är ju ett väldigt smidigt förfarande. Men jag förmodar att skillnaderna numera inte är så stora.

Jag minns dock att när man skulle välja/byta presets/ljudbank på Cubase så var det ett betydligt krångligare sätt på Cubase. Det mesta var enligt mig mer logiskt och enklare på Logic.

Jag satte ihop en liten lista med för- och nackdelar med Logic kontra Cubase till en kompis som inte vet vad han ska välja.

Logic: (Med reservation för att jag inte har så bra koll på Cubase längre)

Fördelar:
* Enkel installation, ungefär som att ladda ner en app till en smartphone.
* Det finns en gratis app till iPad (om man nu har en sådan) som gör att man kan styra Logic på distans om det finns wifi.
* Enklare att använda enligt mig.
* Har knappt haft någon krasch på Mac med Logic.

Nackdelar:
* Något mindre utbud på mjukvarusynthar eller andra pluggar.
* Färre "hemmasnickrade" mjukvaror.

Cubase:

Fördelar:
* Det finns något fler mjukvarusynthar till Cubase än till Logic, och fler gratissynthar (mjukvaror) Åtminstone har det varit så tidigare.
Cubase finns i en version som kan köras på Mac-dator.

Nackdelar:
* Enligt mig personligen lite krångligare, men hur det är idag kan jag inte svara på.
* Min erfarenhet av Cubase (oavsett version och dator) på PC är att det kraschar oftare på Cubase/PC. Så var det för mig trots att jag alltid haft en "dedikerad" musikdator som enbart används till musik.

Jag kör fortfarande Logic Studio 9 som inryms på 8-10 DVD-skivor och jag lät min lokala handlare installera rubbet. I Logic Studio 9 så medföljde 3-4 extra program.

Men... På det stora hela så tror jag inte att skillnaden är så stor mellan Logic och Cubase idag.
Citera
2017-06-19, 23:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag började en gång i tiden med Steinberg Pro 24 på Ataridator. Sedan blev det PC/Windows-dator med Cubase. Men sedan flera år tillbaka så kör jag Logic på iMac. För mig var detta ett stort lyft. Då fanns inte Logic att ladda ner från App Store utan fick köpas på DVD-skivor. Numera kan man köpa och ladda ner Logic direkt från App Store, det är ju ett väldigt smidigt förfarande. Men jag förmodar att skillnaderna numera inte är så stora.

Jag minns dock att när man skulle välja/byta presets/ljudbank på Cubase så var det ett betydligt krångligare sätt på Cubase. Det mesta var enligt mig mer logiskt och enklare på Logic.

Jag satte ihop en liten lista med för- och nackdelar med Logic kontra Cubase till en kompis som inte vet vad han ska välja.

Logic: (Med reservation för att jag inte har så bra koll på Cubase längre)

Fördelar:
* Enkel installation, ungefär som att ladda ner en app till en smartphone.
* Det finns en gratis app till iPad (om man nu har en sådan) som gör att man kan styra Logic på distans om det finns wifi.
* Enklare att använda enligt mig.
* Har knappt haft någon krasch på Mac med Logic.

Nackdelar:
* Något mindre utbud på mjukvarusynthar eller andra pluggar.
* Färre "hemmasnickrade" mjukvaror.

Cubase:

Fördelar:
* Det finns något fler mjukvarusynthar till Cubase än till Logic, och fler gratissynthar (mjukvaror) Åtminstone har det varit så tidigare.
Cubase finns i en version som kan köras på Mac-dator.

Nackdelar:
* Enligt mig personligen lite krångligare, men hur det är idag kan jag inte svara på.
* Min erfarenhet av Cubase (oavsett version och dator) på PC är att det kraschar oftare på Cubase/PC. Så var det för mig trots att jag alltid haft en "dedikerad" musikdator som enbart används till musik.

Jag kör fortfarande Logic Studio 9 som inryms på 8-10 DVD-skivor och jag lät min lokala handlare installera rubbet. I Logic Studio 9 så medföljde 3-4 extra program.

Men... På det stora hela så tror jag inte att skillnaden är så stor mellan Logic och Cubase idag.

Tusen tack för bra svar!
Citera
2017-06-20, 00:37
  #16
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Tusen tack för bra svar!

Det var så lite, så...

Jag kom nu ihåg vad som irriterade mig mest på Cubase.

När jag startade/aktiverade en mjukvarusynth och valde preset/ljud i Cubase så var man tvungen att "tala om" för Cubase om vilket preset/ljud man hade för avsikt att använda och från vilken ljudbank, annars använde Cubase alltid ljud 1 i bank 1. Stängde man ner mjukvarusynthen och sedan aktiverade den igen så valde den alltid ljud 1 i bank 1 om man inte hade knappat in att den skulle använda ett annat ljud från en annan bank.

När jag sedan hade skaffat Logic så var jag grymt irriterad över att jag inte förstod hur jag skulle välja ljud och ljudbank. Jag var helt knäckt och förbannade hela jävla Logic.

Men sedan upptäckte jag att jag inte behövde välja numret på ljudet och dess ljudbank. Jag valde vilket ljud/preset som helst direkt på mjukvarusynthen och det sparades automatiskt oavsett ljud eller bank. Det var helt enkelt för lätt för att jag skulle tro på det.

Lite rörigt beskrivet, men hoppas att du förstår hur jag menar.

Med Logic Studio 9 så medföljde en grymt stor laddning med icke musikaliska ljud såsom regn i flera varianter, stadsljud, sorl, restaurangljud, blåst, motorljud, gråtande barn, pistolskott, flygplan, bilar, fåglar m.m. m.m. Ljud som jag faktiskt ofta använde...
Citera
2020-02-03, 17:16
  #17
Avstängd
kansascityshuffles avatar
Musikglädje har ingen prislapp så ni som har provat på det mesta.
Logic vs. Cubase (senaste versionen)?
För- och nackdelar?
Undrar främst om det är lämpligt för att mixa spår till låtar. Programmets egenskaper, konvertera MIDI till t.ex fiol, akustiskt piano osv. Autentiskt? Användarvänlighet?
Citera
2020-02-15, 07:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Musikglädje har ingen prislapp så ni som har provat på det mesta.
Logic vs. Cubase (senaste versionen)?
För- och nackdelar?
Undrar främst om det är lämpligt för att mixa spår till låtar. Programmets egenskaper, konvertera MIDI till t.ex fiol, akustiskt piano osv. Autentiskt? Användarvänlighet?
Det där beror ju inte på din DAW, det beror ju på din synth. Jag kan bara cubase och den levereras med en mjukvarusynth som heter halion one. Det är inget som låter som en rktig fiol. Det kanske finns andra synthar som låter bättre det vet jag inte men skulle vi behöva fiol vore det nog en riktig fiol som gällde.

Däremot finns det nog hyfsade stråkmaskiner som mjuvarupluggar.
Citera
2020-02-15, 14:50
  #19
Avstängd
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där beror ju inte på din DAW, det beror ju på din synth. Jag kan bara cubase och den levereras med en mjukvarusynth som heter halion one. Det är inget som låter som en rktig fiol. Det kanske finns andra synthar som låter bättre det vet jag inte men skulle vi behöva fiol vore det nog en riktig fiol som gällde.

Däremot finns det nog hyfsade stråkmaskiner som mjuvarupluggar.

Jag importerar MIDI-filer till DAW och försöker få det att låta bra.
Visst är det så. Inget slår levande musik.
Jag är bekant med Cubase. Vilken version använder du?
Citera
2020-02-15, 18:15
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag importerar MIDI-filer till DAW och försöker få det att låta bra.
Visst är det så. Inget slår levande musik.
Jag är bekant med Cubase. Vilken version använder du?
9.0 Pro har vi på datorerna.
__________________
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-15 kl. 18:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback