2017-06-07, 11:11
Medlem
Jag ser många nuförtiden som skjuter fram höften i toppläge vid böj samt mark och spänner rumpan samtidigt.

Är det inte risk att ryggen kan skadas? Och vad är syftet med att spänna och skjuta fram höften i toppläge?

Jag tycker att spänningen sitter bättre i muskulaturen om man ej skjuter fram höften och spänner
Citera
2017-06-07, 12:11
Citat:
Ursprungligen postat av Team1
Jag ser många nuförtiden som skjuter fram höften i toppläge vid böj samt mark och spänner rumpan samtidigt.

Är det inte risk att ryggen kan skadas? Och vad är syftet med att spänna och skjuta fram höften i toppläge?

Jag tycker att spänningen sitter bättre i muskulaturen om man ej skjuter fram höften och spänner

Håller med. Höften ska fram under sista delen av lyftet men att trycka fram överdrivet i toppläget och nästan luta sig bakåt som en del gör känns onödigt. Risk för skador i ländrygg också känns det som.
Citera
2017-06-07, 16:51
Bannlyst
För att aktivera gluteus, det är lätt att folk drar mark med bara överkroppen, att skjuta fram höften gör att man får in rumpa/lår också och därmed kan dra vikten mer effektivt!
Citera
2017-06-07, 21:28
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Jag är upplärd med att aktivt skjuta fram höften och lyfta bröstet som en kobra direkt vändningen i knäböj bak. Detta anser jag har hjälpt till att jag kan böja väldigt upprätt på dubbla kroppsvikten och uppåt.
Citera
2017-06-08, 11:56
Medlem
Tack för era svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här