Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-07, 09:31
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6710814

"En av de anställda i Östersunds kommun som bott på hotell på Frösön i jobbet är kommundirektör Anders Wennerberg som bor knappt en kvarts bilfärd därifrån. Foto: Fredrik Vestberg/Sveriges Radio

Istället för att åka hem och sova några kilometer bort så tycker Östersunds kommundirektör Anders Wennerberg att det är rimligt att övernatta på hotell när det är konferens."

En höna av en fjäder eller skandal?
Citera
2017-06-07, 10:48
  #2
Medlem
Höna av en fjäder tycker jag. Det rörde sig om en natt. Men det är ju skattebetalarnas pengar. Är nog rätt skönt och kunna ta en öl eller 2 bastun efter konferensen och gå upp och lägga sig.
Citera
2017-06-07, 17:12
  #3
Medlem
DoungAs avatar
Jobbade kommunalt ett tag och var ganska ny ihop med 3 andra på jobbet och avdelningen där det arbetade ca 15 pers.
Efter kanske 4-5 månader på jobbet blev det dags för en konferens 2 mil bort. Det var obligatoriskt med närvaron och att man skulle sova över om man inte hade särskilda skäl.
Tyckte det var onödigt först. Men när vi väl var där och efteråt kände jag verkligen att jag trivdes bättre på jobb, kom mina kollegor närmre och mitt jobb började flyta på bättre.
Ett år senare var det dags igen och då hade vi bara 1 ny kollega och jag tyckte igen det var lite onödigt, men insåg att det blev ännu bättre igen. Man satt där på kvällen med en öl i handen och kom varandra närmre, fick veta saker som det inte fanns riktig tid till annars.
Dagarna var fyllda av föreläsare och det var väl bra, men det som var bäst och som gav mest var helt klart att sitta och prata skit med enhetschefen och kollegorna.
Det hela mynnade ut i att vi blev ett jävligt glatt gäng som presterade bra jämfört med många andra kommunala enheter och vi hade en stående after work sista fredagen varje månad.

Så visst kan det ge bra saker mer än kompetensutveckling. Så jag tror man får ta det för vad det är.
Det ska inte slösas med skattepengar, men det kanske är svårt att se ibland att det ger något när det faktiskt gör det ändå för de som deltar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback