Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-06, 19:47
  #1
Medlem
lucifersatans avatar
Hej, någon som känner igen detta? mår oftast bra första veckorna, sedan känns det skit igen. Samma om jag ökar dosen. När hjärnan har anpassat sig till medicineringen mår jag lika dåligt som innan jag började medicinera. Det gäller nog de flesta mediciner, finns ju några som jag inte känt nått på alls. Lustigt att det sägs att man kan få mer ångest i början, men att det bli bra efter några veckor när det för mig är helt tvärtom. Detta gör ju hela meningen med att medicinera helt jävla onödig. Då kan man lika gärna knarka i 2-3 veckor och sen sluta och må skit. Funderar på att sluta med min medicin jag håller på med nu, känner ingenting längre.
Citera
2017-06-06, 20:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Hej, någon som känner igen detta? mår oftast bra första veckorna, sedan känns det skit igen. Samma om jag ökar dosen. När hjärnan har anpassat sig till medicineringen mår jag lika dåligt som innan jag började medicinera. Det gäller nog de flesta mediciner, finns ju några som jag inte känt nått på alls. Lustigt att det sägs att man kan få mer ångest i början, men att det bli bra efter några veckor när det för mig är helt tvärtom. Detta gör ju hela meningen med att medicinera helt jävla onödig. Då kan man lika gärna knarka i 2-3 veckor och sen sluta och må skit. Funderar på att sluta med min medicin jag håller på med nu, känner ingenting längre.

Känner igen mig.

Kan det vara så att du har historia av drogmissbruk?

Edit: Vilken typ av medicin är det / vad försöker du behandla?
Citera
2017-06-06, 21:11
  #3
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Känner igen mig.

Kan det vara så att du har historia av drogmissbruk?

Edit: Vilken typ av medicin är det / vad försöker du behandla?


Nej, inget missbruk. Det är SSRI, Venlafaxin och buspiron. Jag försöker behandla depression och märker som sagt bara en förbättring i början.
Citera
2017-06-06, 21:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Nej, inget missbruk. Det är SSRI, Venlafaxin och buspiron. Jag försöker behandla depression och märker som sagt bara en förbättring i början.

Alright.

När du skriver att det känns bättre under insättning, vad är det som är bättre då? Humör och mående, energi och ork, andra saker / en kombination...?

Spontant tror jag att du får för liten dos eller fel medicinering, men det är givetvis svårt att säga och något du bör prata med din läkare om.

Edit: Jag tror Venlafaxin är SNRI. Ser du något samband mellan de mediciner som inte alls fungerar jämfört med de som fungerar under insättning?
Citera
2017-06-06, 21:30
  #5
Medlem
Du säger första veckorna, det tar väl typ 3 månader innan effekten uppnås?

Kan det helt enkelt vara psykologiskt, att du vill att det ska fungera och därför känns det som att det fungerar?

Käkade sertralin i 6 år och märkte ingen förbättring och kände ingen försämring när jag slutade, så i mitt fall gjorde det varken till eller från om jag tog eller inte.

Antar att effekten är så liten att det inte är något man känner av särskilt lätt, medicinen ska ju klippa dalarnas toppar och bottnar så det verkar genom att vara stämningsstabiliserande.
Citera
2017-06-06, 21:45
  #6
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Alright.

När du skriver att det känns bättre under insättning, vad är det som är bättre då? Humör och mående, energi och ork, andra saker / en kombination...?

Spontant tror jag att du får för liten dos eller fel medicinering, men det är givetvis svårt att säga och något du bör prata med din läkare om.

Edit: Jag tror Venlafaxin är SNRI. Ser du något samband mellan de mediciner som inte alls fungerar jämfört med de som fungerar under insättning?

Känner liten eufori och mår bättre under insättningen. Allt är väl bättre antar jag. Joo mycket möjligt att det är för liten dos. Känns jobbigt att öka dosen då biverkningar blir värre också. Nej, eller de som inte fungerat var Brintellix o Voxra. men möjligen för låg dos på dessa.



Citat:
Ursprungligen postat av charliew
Du säger första veckorna, det tar väl typ 3 månader innan effekten uppnås?

Kan det helt enkelt vara psykologiskt, att du vill att det ska fungera och därför känns det som att det fungerar?

Käkade sertralin i 6 år och märkte ingen förbättring och kände ingen försämring när jag slutade, så i mitt fall gjorde det varken till eller från om jag tog eller inte.

Antar att effekten är så liten att det inte är något man känner av särskilt lätt, medicinen ska ju klippa dalarnas toppar och bottnar så det verkar genom att vara stämningsstabiliserande.


Joo. Men jag får insättningssymtom i form av lätt eufori. Mycket möjligt att det fungerar sen utan att jag tänker eller tror att det gör det. För efter insättningen känns det som innan tycker jag. Men kan ju vara fel, ingen aning. Känns ju värdelöst om man ej märker av medicinen dock.
Citera
2017-06-06, 22:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Känner liten eufori och mår bättre under insättningen. Allt är väl bättre antar jag. Joo mycket möjligt att det är för liten dos. Känns jobbigt att öka dosen då biverkningar blir värre också. Nej, eller de som inte fungerat var Brintellix o Voxra. men möjligen för låg dos på dessa.

Okej. Jag tycker absolut att du ska ta upp det med din läkare så att ni kan komma fram till vad som är felet.

Vilka biverkningar får du? Har du fått biverkningar på alla mediciner du testat? Har du testat olika doser på de olika medicinerna?

Brintellix har jag ingen erfarenhet av men vad jag förstår ska den verka ganska unikt. Voxra är en NDRI så är problemet ditt serotonin är det inte så konstigt att den inte fungerar.

Hur ser ditt liv ut i övrigt? Sömn, mat, träning, relationer, jobb/studier/dagsrutiner, intressen?
Annan sjukdom nu eller tidigare?
Citera
2017-06-07, 21:09
  #8
Medlem
lithionits avatar
kan känna igen mig delvis. Jag får också tolerans, ibland sänker jag dosen medvetet av Lamotrigin i några veckor och sen trappar upp och vips så är effekten bättre igen.

Reagerar du snabbt på medicin? Är bipolär 2 och det går alltid fort, placebo är en komponent men så tydlig effekt att det omöjligtvis inte kan bero på enbart placebo.

Brukar du gå upp i maxdos? De läkemedel du testat innan kanske du inte haft tillräckligt hög dos av
Citera
2017-06-07, 22:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Hej, någon som känner igen detta? mår oftast bra första veckorna, sedan känns det skit igen. Samma om jag ökar dosen. När hjärnan har anpassat sig till medicineringen mår jag lika dåligt som innan jag började medicinera. Det gäller nog de flesta mediciner, finns ju några som jag inte känt nått på alls. Lustigt att det sägs att man kan få mer ångest i början, men att det bli bra efter några veckor när det för mig är helt tvärtom. Detta gör ju hela meningen med att medicinera helt jävla onödig. Då kan man lika gärna knarka i 2-3 veckor och sen sluta och må skit. Funderar på att sluta med min medicin jag håller på med nu, känner ingenting längre.


placebo är oerhört stark
Citera
2017-06-08, 10:18
  #10
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Okej. Jag tycker absolut att du ska ta upp det med din läkare så att ni kan komma fram till vad som är felet.

Vilka biverkningar får du? Har du fått biverkningar på alla mediciner du testat? Har du testat olika doser på de olika medicinerna?

Brintellix har jag ingen erfarenhet av men vad jag förstår ska den verka ganska unikt. Voxra är en NDRI så är problemet ditt serotonin är det inte så konstigt att den inte fungerar.

Hur ser ditt liv ut i övrigt? Sömn, mat, träning, relationer, jobb/studier/dagsrutiner, intressen?
Annan sjukdom nu eller tidigare?

Synd att läkare inte har tid eller inte har tillräcklig kunskap. De vet faktiskt mindre vad man kanske tror. Biverkningar brukar oftast vara torra ögon och torr mun.

Mitt liv i övrigt är åt helvete, kanske därför jag behöver medicinera. Försöker iallafall sköta det jag kan, typ mat, sömn och träning.

Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
kan känna igen mig delvis. Jag får också tolerans, ibland sänker jag dosen medvetet av Lamotrigin i några veckor och sen trappar upp och vips så är effekten bättre igen.

Reagerar du snabbt på medicin? Är bipolär 2 och det går alltid fort, placebo är en komponent men så tydlig effekt att det omöjligtvis inte kan bero på enbart placebo.

Brukar du gå upp i maxdos? De läkemedel du testat innan kanske du inte haft tillräckligt hög dos av

joo, reagerar alltid snabbt. Svårt att tro att jag har bipolär 2, är nästan aldrig manisk. Fast kan få en känsla av lycka ibland, men den varar inte länge och jag gör inte några dumma grejer direkt. Brukar aldrig gå upp på maxdos för att jag har respekt för medicinerna och tror det är bättre att köra låg dos för att minska biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av noriegga
placebo är oerhört stark

Detta är inte placebo.
Citera
2017-06-08, 10:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Synd att läkare inte har tid eller inte har tillräcklig kunskap. De vet faktiskt mindre vad man kanske tror. Biverkningar brukar oftast vara torra ögon och torr mun.

Mitt liv i övrigt är åt helvete, kanske därför jag behöver medicinera. Försöker iallafall sköta det jag kan, typ mat, sömn och träning.

Jag är ledsen att höra att ditt liv är åt helvete och att du har dåliga erfarenheter av läkare.

Om dina enda biverkningar är torra ögon och muntorrhet tycker jag däremot du ska tuta och köra vad gäller medicineringen för att försöka må bättre mer permanent.

Du har alltid rätt till att byta läkare. Medan du inte kan bestämma vilken medicin du själv får kan du påverka det genom att föreslå medicin för läkare.
Citera
2017-06-08, 12:58
  #12
Medlem
Ninjor1987s avatar
Du borde verkligen överväga att utredas grundligt för Bipolaritet ändå - det faktum att medicinen enbart fungerar i början och att du har behandlingsresistent depression är faktiskt ett tecken på detta.

Jag vet inte om du känner till det men det gamla synsättet med typ 1 eller typ 2 är på väg i graven och har varit det länge nu - av allt att döma så finns det betydligt fler varianter av Bipolär sjukdom än bara dessa två - just en av dom är om jag inte missminner mig, en extremare form av Bipolär typ 2, som påminner om just dina symptom.


Det bör även nämnas att t ex Lithium, är en extremt stark antidepressiv, som verkar delvis genom neurogenes i flera olika delar av hjärnan - den är ganska unik på det sättet.

Prata med din läkare om det här - räds INTE lithium, även om biverkningarna verkar otrevliga, det finns nämligen vägar runt dom.

Ja och sen så har vi förstås föreningar som BREXpiprazol och Lamotrigin som också båda har stämningsstabiliserande effekter, men som samtidigt är kraftfulla antidepressiva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback