Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-06-25, 11:44
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du är helt kass som ekonom! Du kan ju inte föra egna resonemang. Du kan inte tänka självständigt.

Du är också helt värdelös på att ljuga inför mig. Jag går som bekant inte på ett enda skit som du kommer med. Dina absoluta siffror i nettoförmögenhet är ju helt värdelösa. Jag har redan härom dagen visat att penningmängdens ökning under samma tid var högre tom, 105%. Din "ökning av nettoförmögenhet" förklaras alltså av inflationen. Ingenting positivt har hänt sedan 1995, tyvärr ska man väl säga och nu har vi boprisbubblan ovanpå allt detta. Så Gud hjälpe oss.
Ökar man M1 så ökar både skulder och tillgångar. Nettopåverkan är 0.
Men det hushållen har fått sig är en fördubblad nettoökning av tillgångar.

Du förstår inte begreppen, och vill inte lära dig. Att prata med dig är som att förklara något för en 5-åring i trotsåldern.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Som en MUFare sedan och babbla om Sydkorea/Nordkorea. Jaha. Du är ju helt sjuk. Först påstår du att dina borgare inte vill ha massinvandring hit. Jag påpekar att de inte gör ett skit för att stävja den. Massinvandringen är Sveriges signum. Du drar upp rasistkortet men vem bryr sig. Vilka idioter ni är, som ni förstör nationen! Men ni tar inte ansvar för någonting men ljuger till det med meningslös statistik. Apropå Nordkorea, eller Sovjetunionen.
Nordkorea och Sydkorea är utmärkta för benchmarking. Det mesta är lika utom den ekonomiska politiken.
Och Sydkoreas nyliberala politik har lett till att man i Sydkorea har 19 ggr högre BNP/Capita än i Nordkorea.

Att säga nej till nyliberal politik är detsamma som att säga nej till tillväxt och stigande levnadsstandard.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du ljuger som en borstbindare. 2 miljoner beviljade uppehållstillstånd sedan 1980, ökad massinvandring nu, bidragssamhället i full sving, helt avsvenskade områden runt städerna, galopperande kriminalitet och kulturell skymning och det "påverkar inte ekonomin". Sådana besvärjelser, så patetiskt.
Du påstår att jag ljuger men du lyckas aldrig ge något som helst stöd för det. Du bara repeterar det som en papegoja.

Som sagt sedan 2006 har reallönerna stigit med en faktor 1.7-2.1 beroende på vad man jobbar med. Uppmätt fakta.
Och hushållens nettoförmögenhet har ungefär fördubblats. Uppmätt fakta.

Och du ligger på golvet och skriker lögn, därför att det inte stämmer med dina fantasier.
Är det inte dags att DU tar itu med DINA livslögner. Eller hur länge tänker du leva med dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du har fört dessa idiot-resonemang i andra trådar tidigare. Du är så förbannat dum i huvudet att du tror att andra sväljer situationen med invasion av Europa och övertagande av Sverige av afrikanerna och araberna med Schweiz och Singapore som skulle efterlikna Sverige. Kan du överhuvudtaget beskriva invandringen till Schweiz etniskt/demografiskt och kan du beskriva hur invandringen i Schweiz verkligen efterliknar det svenska systemet? Nej det kan du inte, du vet ju inte ett smack.
Det är du som inte är läskunnig. Och kan för lite.
Gör någon ett generellt uttalande om invandring, så måste det gälla också Schweiz och Singapore.
Varvid jag kan falsifiera uttalandet med dessa exempel. Vill man slippa det så slutar man att skriva korkade påståenden.
Du bara inte klarar av att delta i diskussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hur ser förresten invandringssituationen ut i Sydkorea och i Japan? Det existerar mig veterligen ingen invandring dit att tala om och jag ser inga som helst anledningar heller till varför dessa länder skulle följa Sveriges destruktiva exempel. Japaner blir äldre och äldre dessutom och landet har en minskande befolkning. I den idag sinnessjuka svenska borgerligheten anses detta vara problematiskt.
Nordkorea har ca 0.2% utlandsfödda i landet. Och är språklig, kulturellt och genetiskt homogena. Det bör vara drömlandet för många som skriver här. Dessutom för dom folkhemspolitik. Det är fullträff på allt det viktiga för er.

Japan och Sydkorea har ganska liten immigration. Det är ca 2-3% av befolkningen som är utlandsfödda. Vilket är ganska rimligt då de är ganska tättbefolkade. Schweiz har ca 29% utlandsfödda och är också väldigt tättbefolkat. För att inte tala om Singapore med ca 45%. Så där kunde man väl tänka sig att de senare av det skälet borde vara mer restriktiva, men dom lyckas ju ordna den saken framgångsrikt iaf.

Japans stagnation de senaste 25 åren beror just på deras pensionsträsk. Dom drog upp social expenditure för att betala ut pensioner. Och det har hämmat deras tillväxt sedan dess. Japan har försökt lösa detta genom att staten lånar och spenderar, men utan nämnvärd framgång. Japans statsskuld är nu 250% av BNP. Och det börjar bli ett problem.

Sydkorea har inte hamnat i pensionseländet än så vi vet inte hur dom löser detta. Sydkorea ligger på samma befolkningstillväxt som Japan gjorde på 80-talet.

Singapore har löst pensionsproblemet med invandring.

Denna graf är illustrativ för Japan: https://www.google.com/publicdata/ex...l=sv&ind=false
Citera
2017-06-25, 12:33
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du bör läsa igenom det här inlägget. (FB) Vilket är det (dolda) ekonomiska motivet till invandringen?
Det går just igenom invandring och ekonomiska aspekter.

Det ser ut som du talar om asylinvandring. Det utgjorde 13% av invandringen 2010. (mitt under Alliansens sk massinvandring).

De stora posterna är arbetskraftsinvandring, anhöriginvandring (till svenskar), EES-avtalet. I huvudsak är detta arbetsföra personer.

Så vad sägger Miggan?

År-månad Avgjorda varav bifall varav avslag varav dublin varav övriga Bifallsandel
2010 31 267 8 732 15 179 4 010 3 346 28%
2011 30404 9088 15103 2852 3 361 30%
2012 36526 12576 12991 6156 4 803 34%
2013 49870 24498 12048 9030 4 294 49%
2014 53503 31220 9401 7898 4 984 58%
2015 58 802 32 631 9 524 7 297 9 350 55%
2016 111 979 67 258 19 669 10 754 14 298 60%

Nu har jag tagit med bifallsandel på totalen vila ger den lägsta andelen, räknar man bort
Dublinavslag ser det högre ut men låt oss var generösa. Vi ser ändå att andelen beviljanden
ökar liksom ansökningarna. 13% år 2010 är alltså inte längre relevant.

Vidare kul läsning om att vi koncentrerar oss på att ta hit folk från MENA (som Alpha tvivlar på att vi gör)
Största asylsökarländer 2016:
https://www.migrationsverket.se/Om-M...-landerna.html
Uppehållstillstånd 1980-2014:
https://www.migrationsverket.se/down...ngar+m.fl..pdf
Anhöriga 1986-2014:
https://www.migrationsverket.se/down...+1986-2014.pdf

så ser vi att MENA dominerar. Och då förskönas bilden av att Polackar och Rumäner från kommunisttiden och Chilenare från 80-talet drar ned MENA-dominansen något.

Och fråga dig varför vi har så många arbetslösa. Du skriver att vi inte väljer vilka som får asyl, men det är kanske det vi måste börja med eftersom flertalet asylsökande inte direkt flyr från förföljelse utan helt enkelt vill ha det bättre.

Verkligheten är den att vi massimporterar lågutbildade som inte får arbete medans de som söker visum för arbete slängs ut för minsta skitgrej. Vi behöver en politik som får fler i arbete och som gör det lättare för högutbildade att komma till landet medans de med låg utbildning får det svårare.
Citera
2017-06-26, 23:43
  #111
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
På 70 och 80-talet hade vi ringa invandring och då var det precis tvärtom. Skattetryck ökade, transfereringar ökade och reallönerna stod i stort sett still.


Så blir det om vi väljer partier som är folkhemskramare.


Singapore och Schweiz har båda mycket hög andel utlandsfödda i landet. Inget av dom har speciellt mycket transfereringar. Speciellt inte Singapore. Det verkar inte alls vara hål i huvudet, utan fungera bra.
Du verkar ha hål i huvudet. Singapore har inte araber/negrar. Schweiz har inte heller araber och mängder av negrar. Jag har varit i Singapore. Att vara verksam där innebär till 100 % att asimilera sig och sedan jobba 14 timmar varje dag. Inbilla dig inte några fantasier nu va.

Vidare på 70-talet och i alla fall första delen av 80-talet var belåningen nästan obefintlig och helt och hållet obefintligt om man jämför med dagens belåningsvärden. Nettolönen var asmycket större på 70 och 80-talen än idag. Nu jämför du äpplen med bajskorvar från kaniner.

Att transfereringar kommer öka kommer inte bero på folkhemskramare. Det kommer bara bli så oavsett vad du eller jag tycker har du svårt att förstå detta? Du verkar ha grava mentala svårigheter. Observera att min gissningsratio enbart är 95% korrekt dvs jag har 95 % chans att ha rätt. Men här är jag ganska säker på min sak.
__________________
Senast redigerad av Agamantum 2017-06-26 kl. 23:45.
Citera
2017-06-28, 17:15
  #112
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
På 70 och 80-talet hade vi ringa invandring och då var det precis tvärtom. Skattetryck ökade, transfereringar ökade och reallönerna stod i stort sett still. Så blir det om vi väljer partier som är folkhemskramare.

Det finns inga folkhemskramare mer förutom SD. De andra slaktar folkhemmet så gott de förmår. Det nya är mångkulturen från Afrika och arabvärlden som ingen svensk i ärlighetens namn vill veta av.

80-talet, du. Jag visade några gånger här i veckan mha SCB-statistik att då överträffade BNP-tillväxten inflationen. Mellan 2006 och 2016 överträffade inflationen BNP-tillväxten. Det är alltså sämre tider nu. Det finns ingen real BNP-tillväxt i Sverige längre. Tyvärr.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback