Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-06, 18:22
  #1
Medlem
sinewaves avatar
För att förbättra användarvänligheten gör hela rader klickbara där klick på en rad, och inte något specifikt, är detsamma som att gå till ett inlägg / klicka på ett inläggs rubrik.

Exempel, JSFiddle:
https://fiddle.jshell.net/2jbde78z/4/show/light/

Kod, JSFiddle:
https://jsfiddle.net/2jbde78z/4/

Skärmdump:
http://i.imgur.com/lW457hS.png

Detta kräver att ni gör en del förändringar i koden som att ni t ex går över från att använda tabeller till att använda div-taggar och sedan använder er av CSS-tabeller etc.
Citera
2017-06-06, 19:06
  #2
Medlem
RetroLovers avatar
Nja, min mobil skulle nog få för sig att jag klickar på någon rad när jag egentligen bara försöker scrolla.
Citera
2017-06-06, 19:55
  #3
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För att förbättra användarvänligheten gör hela rader klickbara där klick på en rad, och inte något specifikt, är detsamma som att gå till ett inlägg / klicka på ett inläggs rubrik.
[...]
Detta kräver att ni gör en del förändringar i koden som att ni t ex går över från att använda tabeller till att använda div-taggar och sedan använder er av CSS-tabeller etc.
Jag kan ha missförstått dig men en rad innehåller ju flera funktioner idag:

- Klicka på dokumentarket/pennan framför rubriken tar dig till första olästa inlägg.
- Klicka på rubriken så kommer du till första inlägget.
- Klicka på TS under rubriken så kommer du till TS profil.
- Klicka på senaste postares namn så kommer du till dennes profil.
- Klicka på pilen efter senaste postares namn och du kommer till sista inlägget.

Hur har du tänkt lösa den funktionaliteten?
(Snälla försök att beskriva i ord och inte kod för oss som inte är så insatta i hur man bäst implementerar lösningen tekniskt.)
__________________
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-06-06 kl. 19:59. Anledning: Lagt till i listan av funktioner.
Citera
2017-06-07, 09:30
  #4
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag kan ha missförstått dig men en rad innehåller ju flera funktioner idag:

- Klicka på dokumentarket/pennan framför rubriken tar dig till första olästa inlägg.
- Klicka på rubriken så kommer du till första inlägget.
- Klicka på TS under rubriken så kommer du till TS profil.
- Klicka på senaste postares namn så kommer du till dennes profil.
- Klicka på pilen efter senaste postares namn och du kommer till sista inlägget.

Hur har du tänkt lösa den funktionaliteten?
(Snälla försök att beskriva i ord och inte kod för oss som inte är så insatta i hur man bäst implementerar lösningen tekniskt.)

Finns inget att missförstå då det finns ett tydligt demo.

1-5: Ja, precis.

Det är redan löst i demot. Det är det demot är till för att visa. Man kan alltså ha en generell för om man bara klickar lite varstans samtidigt som man inte tar bort möjligheten att klicka på specifika saker. Det är därför demot har :hover aktiverat så att man tydligt ska se att metaprylarna fungerar också.

Se demot.
Citera
2017-06-07, 11:38
  #5
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Finns inget att missförstå då det finns ett tydligt demo.

1-5: Ja, precis.

Det är redan löst i demot. Det är det demot är till för att visa. Man kan alltså ha en generell för om man bara klickar lite varstans samtidigt som man inte tar bort möjligheten att klicka på specifika saker. Det är därför demot har :hover aktiverat så att man tydligt ska se att metaprylarna fungerar också.

Se demot.
Jag testade demo't (första länken?) och för mig såg jag inte att de saker jag tog upp blev klickbara.
Kan det bero på min plattform (Android surfplatta, Chrome)?

Koden erkänner jag att jag inte studerat dock.
Citera
2017-06-07, 11:43
  #6
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag testade demo't (första länken?) och för mig såg jag inte att de saker jag tog upp blev klickbara.
Kan det bero på min plattform (Android surfplatta, Chrome)?

Koden erkänner jag att jag inte studerat dock.

Ja, det är ett techdemo. Kör en normal webbläsare typ Chrome @ Windows/OSX.
Du har ingen :hover på surfplatta heller så svårt att se något då. Inga av länkarna är ju fungerande (de är falska) heller så det säger inte så mycket om man klickar via touch förutom att de bör få en linje under sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback