Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-06, 18:21
  #1
Medlem
Hej!
Jag bor runt medelhavet och vi kanske ska lägga ett bud nu på en lägenhet som har en lång gång med ganska fint parkettgolv och isf skulle det vara att öppna upp hela skiten och göra om köket osv. Min fråga är lite angående parkettgolvet när man öppnar upp väggen. Om väggen är ny, då är det väl stor sannolikhet att en ej bärande vägg är byggd ovanpå golvet och därmed gör den där randen ingenting? Eller är det ovanligt? Vi kan ju inte börja slå upp socklar innan vi köpt lägenheten. Dessutom, parketten ser väl helt okej ut men den har ju säkert 5-10 år minst på nacken, det bör väl inte vara alltför komplicerat att göra om det hela? Just denna har ett rutnätt med fyrkanter som roterar där det är 3 i varje fyrkant alltså

III---
---III

En annan sak jag undrar är exakt hur man gör när man river för bärande väggar? Jag gick och knackade väggar som tusan och det mesta är rätt tunt och löst men det kan ju vara någon pelare som ligger där och man vill ju inte gå helt bärsärk när man river liksom för att sen få hela skiten att ramla ner. Jag förstår ju att takbalkarna stöds och det i teorin borde gå att få 5-6m längd men det kan ju ockå sitta tätare.
Citera
2017-06-06, 20:02
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Min fråga är lite angående parkettgolvet när man öppnar upp väggen. Om väggen är ny, då är det väl stor sannolikhet att en ej bärande vägg är byggd ovanpå golvet och därmed gör den där randen ingenting?
Kan inte svara för medelhavsbyggnationer, men i Sverige sätts aldrig en vägg ovanpå parkettgolv om det inte är en hemmamicklare som inte vet hur och varför.

Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
...det bör väl inte vara alltför komplicerat att göra om det hela?
Nej, det är inte komplicerat alls att lägga parkett om man är lite händig.

Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
En annan sak jag undrar är exakt hur man gör när man river för bärande väggar?
Riva en bärande vägg är inget du ska göra utan att ha kontaktat konstruktör/statiker. Det är inte ens säkert att det går. Du måste ersätta väggen med en balk som måste beräknas. Balken måste vila på stolpar/pelare som måste beräknas. Sedan är det inte säkert att byggnaden klarar av kraften som koncentreras av de nya pelarnas placering.
Citera
2017-06-07, 09:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Kan inte svara för medelhavsbyggnationer, men i Sverige sätts aldrig en vägg ovanpå parkettgolv om det inte är en hemmamicklare som inte vet hur och varför.


Nej, det är inte komplicerat alls att lägga parkett om man är lite händig.


Riva en bärande vägg är inget du ska göra utan att ha kontaktat konstruktör/statiker. Det är inte ens säkert att det går. Du måste ersätta väggen med en balk som måste beräknas. Balken måste vila på stolpar/pelare som måste beräknas. Sedan är det inte säkert att byggnaden klarar av kraften som koncentreras av de nya pelarnas placering.

Tack för svaret1

Det är alltså inga bärande väggar helt klart men det är möjligt att delar av väggen är bärande. Det kan vara en kolumn inuti väggen alltså. Jag kommer alltså hyra en arkitekt och göra om det men vore great att när vi besöker lägenheten innan eventuellt köp för bankmannen så kan man checka igen för att se att min plan funkar någorlunda.
Citera
2017-06-10, 01:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Tack för svaret1

Det är alltså inga bärande väggar helt klart men det är möjligt att delar av väggen är bärande. Det kan vara en kolumn inuti väggen alltså. Jag kommer alltså hyra en arkitekt och göra om det men vore great att när vi besöker lägenheten innan eventuellt köp för bankmannen så kan man checka igen för att se att min plan funkar någorlunda.

Man kan inte riva bärande väggar om man inte sätter upp en ny, det man gör då är att sätter upp sk valvstämp och sedan avlastar den bärande väggen men det är inget man gör utan att veta vad den nya bärande väggen ska upp, inget för nybörjare.
Citera
2017-06-10, 15:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Man kan inte riva bärande väggar om man inte sätter upp en ny, det man gör då är att sätter upp sk valvstämp och sedan avlastar den bärande väggen men det är inget man gör utan att veta vad den nya bärande väggen ska upp, inget för nybörjare.

Jo jag vet, jag är arkitekt! problemet är ju att det är svårt att veta hur systemet är uppbyggt och vart kolumner är på vissa platser, alltså, utan att först börja riva och se hur det ser ut. För att förtydliga, det finns nog inga bärande väggar i denna lägenhet förutom fasaden och det som avgränsar lägenheten på insidan men det kan vara pelare som är inbyggda i kanterna eller längs med en ej strukturell vägg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback