Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-06, 17:15
  #1
Medlem
remixutoheavens avatar
Kvinnors psykiska ohälsa ökar varje år och decennium. Forskare, politiker och läkare står häpnade utan ha svar om varför. Då kvinnans rättigheter och problem belys samt bekämpas i alla delar av samhället. Men ändå mår hon dåligt och det bara ökar. Vissa hävdar att det beror på strukturella genusteorier, andra att kvinnan har fått alldeles för mycket frihet och en massa andra teorier däremellan såsom biologiska skillnader. Jag tror själv att det inte är enbart en teori utan beror på flera olika faktorer som blir ett stort. Skall försöka förklara vad jag menar.

Idag tar ca en halv miljon tjejer/kvinnor ett piller varje dag som förhindrar dessa att bli gravida. Ett piller som oftast består av kemiska hormoner som rubbar den naturliga balans i kroppen.

Är antagligen inte den första och kanske inte heller den sista att propagera vad en av grundstenar av problemet kan vara; det heliga P-pillret. En av hörnstenarna för kvinnornas frigörelse till "självständighet" och ett skenheligt ämne för kvinnorörelse. Men kan det magiska pillret även vara deras kryptonit när det kommer till ohälsa?

Själv är jag ingen forskare eller har några riktiga belägg på om det faktisk skulle vara så. Men efter att hört från olika håll av mina kvinnliga vänner, bland annat flickvännen, om hur dåligt de mår så har nästan alltid pillret varit boven i dramat. Både indirekt och direkt. Då förändringen av deras psykisk hälsa blivit bättre när de har lagt av med det.

Allt för ofta så de blivit "påtvingade" av läkare, barnmorskor och ungdomsmottagningen att detta är det bästa magiska pillret mot graviditet. Somliga har aldrig ens bli påtalade om dess bieffekter, som är många, och i god tro knaprat i sig under årens lopp utan att tänka nämnvärt. Lägg till att depression och psykisk ohälsa, är ett väldigt svårt och luddigt begrepp, växer under lång tid utan att man märker det förrän det är riktigt illa.

Om man då har ätit p-piller under en längre period så är det inte det första man skyller på utan andra saker som skolan osv. Alldeles för ofta får även patienten, kvinnan i det här fallet, utskrivet anti-depressiva som också är en kemisk substans, kombinerar du två olika kemiska substanser oavsett om det är för glädje eller sorg slutar det nästan alltid illa. Vilket bara leder till en ond spiral tillslut.

Vill bara tala om att jag vet att p-piller påverkar alla olika och är väldigt individuellt. Vissa fungerar det perfekt för och andra inte överhuvudtaget. Men ett långvarigt bruk av en kemisk balans som stör ut den naturliga balans i kroppen skulle fungera för alla kommer jag aldrig riktigt tro på.

Nu bygger jag detta bara på mina egna tankar och idéer om vad jag har läst samt hört. P-pillret är en av de stora bovarna kring kvinnors ohälsa enligt mig. För att slutligen klämma till med en frågeställning och debattunderlag, vad tror ni om denna teori? Är den helt från vettet eller kan det ligga en sanning i det? Finns det som man kan läsa om som handlar just om p-piller och ohälsa? Hittar knappt något intressant ute på nätet och detta intresserar mig ovanligt mycket.

Vet inte heller om detta ligger i rätt forumdelen. Ber om ursäkt sådana fall.
Citera
2017-06-06, 17:36
  #2
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2017-06-06, 18:11
  #3
Medlem
VelmaDinkleys avatar
Jag tror fullt ut på att p-piller påverkar ens mående på ett negativt sätt. Minns när jag börjat ta en viss typ av p-piller, blev så djupt deprimerad att jag låg på köksgolvet och grät för att knäckebrödet gick sönder när jag bredde smör på det.

P-piller brukar också vara väldigt bra på att sänka sexlusten
Citera
2017-06-06, 18:57
  #4
Medlem
RetroLovers avatar
Jag har inte märkt av något negativt i samband med mina p-piller. Har visserligen psykiska besvär, men dessa kom många år efter att jag började ta pillren. Dessutom vet jag själv varför jag mått dåligt. Men jag har hört från en del andra att de har mått sämre psykiskt på grund av p-piller, så du är nog inte helt fel ute.
Citera
2017-06-06, 19:19
  #5
Medlem
Jag har inte upplevt att jag mått dåligt av att äta p-piller. Det var snarare mycket jobbigare innan jag började. Vet dock att många får psykiska besvär och även får minskad sexlust så det är ju väldigt individuellt hur man reagerar.
Citera
2017-06-07, 00:52
  #6
Medlem
MalleusMaleficarums avatar
Jag har ingen förstahandserfarenhet av p-piller eftersom jag är man, men jag har sett flertalet före detta flickvänner och kvinnliga bekanta som har blivit deprimerade och psykiskt förkrossade efter att de börjat ta p-piller. Jag skulle inte rekommendera dylika piller åt någon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback