Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-06, 17:13
  #1
Medlem
Hej vet inte om det är hårdvaran eller ett mjukvaruproblem men helt plötsligt så blir det fel bokstäver och siffror på tangentbordet tex om jag ska skriva siffran 0 så får jag trycka på ä på siffran 1 blir det 7 på 0 blir det 4 mm mm några ligger rätt några finns inte att har gjort en ominstallation på datorn och det hjälpte inte och det är lika om jag går in i bios det är en HP laptop som garantin såklart nyss gick ut på
Citera
2017-06-06, 17:39
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackehackspetten
Hej vet inte om det är hårdvaran eller ett mjukvaruproblem men helt plötsligt så blir det fel bokstäver och siffror på tangentbordet tex om jag ska skriva siffran 0 så får jag trycka på ä på siffran 1 blir det 7 på 0 blir det 4 mm mm några ligger rätt några finns inte att har gjort en ominstallation på datorn och det hjälpte inte och det är lika om jag går in i bios det är en HP laptop som garantin såklart nyss gick ut på
Låter skitkonstigt att inte ens en ominstallation löste det hela.

Kan du stoppa i ett USB-tangentbord och prova om det blir bättre med det?

Löser det problemet är det troligen ett hårdvarufel mer än ett mjukvarufel.
Citera
2017-06-06, 18:19
  #3
Medlem
Har du kollat om du har ett så kallat "numeriskt tangentbord" på laptopen. Brukar aktiveras med "Fn" eller numlock knappen. Gör man detta så byter tangent funktion.

Kolla det!

Ungefär som detta tangentbordet https://www.top-password.com/blog/3-...ptop-keyboard/
__________________
Senast redigerad av iggegbg 2017-06-06 kl. 18:21.
Citera
2017-06-06, 18:22
  #4
Medlem
Qebuis avatar
Provat alt + vänstra shift-knappen?
Citera
2017-06-06, 18:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Låter skitkonstigt att inte ens en ominstallation löste det hela.

Kan du stoppa i ett USB-tangentbord och prova om det blir bättre med det?

Löser det problemet är det troligen ett hårdvarufel mer än ett mjukvarufel.
Bra ide ska testa koppla ett på usb
Citera
2017-06-06, 18:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggegbg
Har du kollat om du har ett så kallat "numeriskt tangentbord" på laptopen. Brukar aktiveras med "Fn" eller numlock knappen. Gör man detta så byter tangent funktion.

Kolla det!

Ungefär som detta tangentbordet https://www.top-password.com/blog/3-...ptop-keyboard/
Japp har ett numeriskt tangentbord testade ändå men siffrorna ligger inte som beskrivet i länken typ trycker på ä får nolla trycker på nolla får fyra nollan på raden över bokstäverna funkar inte alls
Citera
2017-06-06, 19:58
  #7
Medlem
Hm, svårt o säga då. Hittade denna länken som skapats 20170406 https://support.hp.com/se-sv/document/c03188935

Helt vanliga lösningar men det kanske hjälper dig.
Citera
2017-06-07, 09:01
  #8
Medlem
Tack för tipsen misstänker att det blivit något hårdvarufel som bara blev över natten har inte spillt något eller tappat den ska prova ett usb tangentbord och se om det funkar så får man utgå från det lixom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback