Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-06, 16:54
  #1
Medlem
different_trips avatar
Hallå.

Har börjat med en annnan träningsform när jag är igång senare på kvällarna eller morgonen på helgerna och jag upplever att jag ibland får ett problem att inte vara tillräckligt fokuserad.

När detta händer så känns det som man är i ett moln. Ingen riktig fokus, svårt att tända till och även om man "kör på" så får jag svårt att få en ordentlig svett igång och känner mig ofta svag med krampaktiga symptom i musklerna.

Känner mig även "ljuskänslig" under dessa perioder så jag bär gärna en tonad lins eller dämpar belysningen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att bryta eller helt undvika dessa sakerna. Ibland har jag misstänkt att det har man vätskebalansen att göra pga "krampen" och att urinen är väldigr mörk men jag kan hälla i mig 1-2L vatten under 1-2h och det enda som händer är att jag pissar ut allt igen och urinen är glasklar.

Får jag kanske inte in vätskan i musklerna ordentligt?

Någon som känner igen sig i detta? Sömn och vätskerelaterat eller konsumerar jag inte tillräckligt med något om vattnet bara rinner rätt igenom utan någon förbättring.

Andra gånger så är man glasklar i skallen, fullt fokus på allt och man har perfekt känsla i musklerna där man känner att dem verkligen är "redo" och inte går för 80% eller liknande.
Citera
2017-06-06, 20:49
  #2
Medlem
Drdeoos avatar
Sniffa amoniak
Citera
2017-06-07, 17:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hallå.

Har börjat med en annnan träningsform när jag är igång senare på kvällarna eller morgonen på helgerna och jag upplever att jag ibland får ett problem att inte vara tillräckligt fokuserad.

När detta händer så känns det som man är i ett moln. Ingen riktig fokus, svårt att tända till och även om man "kör på" så får jag svårt att få en ordentlig svett igång och känner mig ofta svag med krampaktiga symptom i musklerna.

Känner mig även "ljuskänslig" under dessa perioder så jag bär gärna en tonad lins eller dämpar belysningen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att bryta eller helt undvika dessa sakerna. Ibland har jag misstänkt att det har man vätskebalansen att göra pga "krampen" och att urinen är väldigr mörk men jag kan hälla i mig 1-2L vatten under 1-2h och det enda som händer är att jag pissar ut allt igen och urinen är glasklar.

Får jag kanske inte in vätskan i musklerna ordentligt?

Någon som känner igen sig i detta? Sömn och vätskerelaterat eller konsumerar jag inte tillräckligt med något om vattnet bara rinner rätt igenom utan någon förbättring.

Andra gånger så är man glasklar i skallen, fullt fokus på allt och man har perfekt känsla i musklerna där man känner att dem verkligen är "redo" och inte går för 80% eller liknande.

I militären lär dom ut att kroppen kan ta upp ca 2,5dl vatten per kvart ca
Du ska pissa minst 5-6 gånger per dag och urinet ska vara helt genomskinligt eller lätt färgat

Med tanke på ditt nick borde du ha koll på en och annan prestationshöjande drog kan man ju tycka
Citera
2017-06-07, 19:22
  #4
Medlem
Run3s avatar
The Golden One, som jag brukar lyssna på, har många gånger rekommenderat kaffe som PWO till gympasset. Kanske räcker det med något så enkelt?
Citera
2017-06-07, 22:36
  #5
Medlem
Du har väl kurat en hel del inte sant? Kollat upp värdena på sistone? Bara för att vara på den säkra sidan alltså.
Citera
2017-06-10, 16:36
  #6
Medlem
Hitta ny insperation genom att bryta din träningsrutin och kanske variera med en annan typ av träning. Det brukar hjälpa mig.
Citera
2017-06-11, 09:40
  #7
Medlem
CarlXIIs avatar
Att hoppa i sjön brukar göra att jag piggnar till. Annars kan det vara att du äter eller sover för lite
Citera
2017-06-11, 21:55
  #8
Medlem
Något jag brukar göra ibland (efter jag har värmt upp ordentligt) är att gå in och prova på en riktigt tung vikt som är nära mitt PB. Då vaknar man och resten av träningen brukar kännas lättare.

På din beskrivning så verkar det dock som att det är nåt som inte står rätt till med din hälsa. Eller att din kropp inte tar upp den näring den behöver.
Citera
2017-06-11, 22:13
  #9
Medlem
Jag avskyr att träna tidigt på morgonen eller kvällen. Det blir inte alla samma sköna känsla tycker jag. Inte samma fokus och energi som vanligt.
Nu har jag inte varierande arbetstider längre vilket jag är glad för.
Citera
2017-06-17, 14:32
  #10
Avstängd
Brukar dra fram jobbiga minnen, blunda och reagera på hemska saker, skrik till lite sen kör du! Ta ut ilskan på träningspasset liksom!
Citera
2017-07-02, 12:41
  #11
Avstängd
Fysiskt: Ammoniak/ smelling salts, används med fördel vid tunga/ väldigt ansträngande sets för att tända till.
Psykiskt: Brukar blunda, spänna musklerna jag ska använda och försöka se det framför mig och känna hur det jag ska göra känns i hela kroppen, från musklerna som används till ansiktet osv. Funkar skitbra. Kallas visualisering!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback