Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-06, 14:48
  #1
Medlem
Hej

Under ett bröstpass brukar jag köra 1 bänkpress och kanske 3 dumbbell press övningar m.m. Den enda gången jag känner att det gör ont och spänner är i bänkpress. Inget alls på dumbbell press.

Varför är det så, vad gör jag för fel på dumbbell press?

Har också läst att dumbbell press är bättre övning än bänkpress och därför kör jag mer dumbbell än bänk.
Men eftersom jag känner mer på bänkpress så kanske jag borde köra mer bänk istället för dumbbell?
Vad tycket ni?
__________________
Senast redigerad av Bomboni66 2017-06-06 kl. 15:02.
Citera
2017-06-06, 14:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboni66
Hej

Under ett bröstpass brukar jag köra 1 bänkpress och kanske 3 dumbpellpress övningar m.m. Den enda gången jag känner att det gör ont och spänner är i bänkpress. Inget alls på dumbellpress.

Varför är det så, vad gör jag för fel på dumbell press?

Har också läst att dumbell press är bättre övning än bänkpress och därför kör jag mer dumbell än bänk.
Men eftersom jag känner mer på bänkpress så kanske jag borde köra mer bänk istället för dumbell?
Vad tycket ni?

För det första stavas det dumbbell och för det andra kan man ju skriva hantel också.

Sedan till din fråga och jag förstår inte varför det skulle vara bättre med hantelpress. Bra som variation förstås men bänkpress och militärpress med stång är bäst eftersom du kan överbelasta mer med stång.
Citera
2017-06-06, 15:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
För det första stavas det dumbbell och för det andra kan man ju skriva hantel också.

Sedan till din fråga och jag förstår inte varför det skulle vara bättre med hantelpress. Bra som variation förstås men bänkpress och militärpress med stång är bäst eftersom du kan överbelasta mer med stång.

Snackas en del att Hantelpress är bättre för man kommer längre ner och full "ROM". Tycker dock bänkpress har fördelen att man kan byta intensitet lätrare.
Citera
2017-06-06, 15:15
  #4
Medlem
Porryhatters avatar
Du kanske kör på mindre vikt? Be någon om hjälp om du tycker det är svårt att starta och stoppa med hantlar.

Du kanske inte riktigt spänner bröstet när du trycker upp. Har du svårt för det, försök att stirra på bröstet och bara ha det i tankarna samtligt som du långsamt gör övningen full Range Of Motion.

Du kanske råkar vika inåt med underarmarna när du gått ner till max, så att armarna är såhär: / \ . Försök hålla bredare och armarna riktade rakt uppåt mot taket.
Citera
2017-06-07, 14:07
  #5
Medlem
Collegeblocks avatar
Har du hantlarna i höjd med bröstet eller har du dem i höjd med axlarna? Blir min första fundering.
Citera
2017-06-07, 17:04
  #6
Avstängd
Rekommenderar att sänka vikten och fokusera på att trycka med bröstmuskler och inte armar, lätt att man låter axlarna göra jobbet om man inte använder rätt teknik, retract the scapula osv.
Citera
2017-06-17, 14:35
  #7
Avstängd
Testa bröstpressmaskinen istället, då kan du fokusera på vikten istället för rörelserna!
Citera
2017-06-17, 14:45
  #8
Avstängd
Testa bröstpressmaskinen istället, då kan du fokusera på vikten istället för rörelserna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback