Citat:
Ursprungligen postat av
irrljus
I dagarna har jag och min särbo diskuterat om vi ska bli sambo även på papper, främst för att min partner om någon vecka börjar på nytt jobb med hemstationering och vill såklart ha det till där vi bor mest.
Bostaden som vi ibland bor i är en bostadsrätt som min partner äger och ligger i den staden arbetet finns, ca 4 mil från den bostaden har jag i en villa och det är där vi bor mest tillsammans.
Vi har försökt läsa på skattemyndigheten för att få veta hur det går till att få dubbel bosättning, är man skriven på båda adresserna? Om inte, kan bostadsrättsföreninen ha synpunkter på detta arrangemang? Är det bara något man anger i deklarationen? Hur får vi i så fall hemstationeringen till villan om sambon inte är folkbokförd där?
Vad innebär hemstationering? Att arbetet utförs i hemmet?
Skatteverkets definition är nedanstående:
"Om du på grund av ditt arbete har flyttat till en ny bostadsort så kan du dra av dina ökade levnadskostnader om du har behållit bostaden på den gamla orten.
För att få avdrag måste du ha övernattat på arbetsorten och avståndet mellan arbetsorten och den gamla bostadsorten ska vara längre än 50 kilometer. "
https://www.skatteverket.se/privat/s...os%C3%A4ttning
Om din särbo flyttar till din villa är det ju dels mindre än 50 km från den gamla bostaden och dels är det väl frågetecken kring om särbon måste flytta för att utföra ett arbete med hemstationering? Vad hindrar särbon från att utföra samma arbete från den gamla bostaden?