Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-07-27, 10:22
  #61
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
Det är inte heller tanken att man ska köpa kaffe med bitcoin på pressbyrån. Tänk lite djupare här:
Att t.ex jämföra VISA med bitcoin är äpple och päron.

Bitcoin kan agera som M1 dvs som alla tillgångar samtidigt med hjälp av sin blockkedja - hundratals funktioner! VISA gör bara en sak! Bitcoin är BASEN - ovanpå det kan man bygga liknande tjänster som exempelvis VISA.
VISA är ett lager ovanpå alla komplexa banksystem

Det är t.ex opraktiskt och onödigt att köpa kaffe och göra en bitcoin transaktion. Det tar onödig plats i blockkedjan. Det man istället gör är att köpa kaffet med hjälp av "off chain" när butiken har sålt 1000 kaffekoppar så skickar de en full block till "ON CHAIN" och konfirmerar det först då, likt man gör med VISA.

Se vad som händer när du köper en macka på Statoil med ditt Kort nästa gång. Beloppet reserveras(när du loggar in på Internetbanken) och det tar flera dagar innan det blir konfirmerat och först då ser du vem det är som har dragit summan. Alltså, bara för att köpet idag går igenom på några sekunder betyder inte att hela transaktionen har gått igenom och faktiskt blir godkänd av partnern.

Så se bitcoin som ett komplext oberoende banksystem. Ovanpå detta måste appar byggas för att det ska vara enkelt att handla för en 80 åring.
Därmed inte sagt att just BTC är framtiden!
Och sen ska vi inte glömma att Krypto tar oss ännu närmare ett kontrollerat samhälle, allt digitalt kan kontrolleras, till skillnad från kontanter(fast nu vill Australien lägga chip för att spåra större valörer)

Största problemet här är att folk tror att krypto är ett steg mot frihet men i själva verket väcker man upp en gigantisk tyrann här - totalt kontroll av världsbefolkningen.
Nej,jag ser samma sekund som jag klickar på ok-knappen vem jag betalat till och vilket belopp...

Bitcoin kommer inte tillåtas destabilisera banksystemet.
Ni som drömmer om det kommer se er dröm gå upp i rök.

Om kryptovalutor mot förmodan faktiskt utmanar fiat-pengar på riktigt så kommer herr staten slå till hårt.
Ni glömmer vem som har flest vapen, störst vapen, längst vana att styra och förtrycka.

Som vissa har antytt så har kryptovalutor potential att revolutionera penninghantering och sno makt över valutan från stater. Detta kommer aldrig tillåtas.
Citera
2017-07-27, 13:04
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nej,jag ser samma sekund som jag klickar på ok-knappen vem jag betalat till och vilket belopp...

Bitcoin kommer inte tillåtas destabilisera banksystemet.
Ni som drömmer om det kommer se er dröm gå upp i rök.

Om kryptovalutor mot förmodan faktiskt utmanar fiat-pengar på riktigt så kommer herr staten slå till hårt.
Ni glömmer vem som har flest vapen, störst vapen, längst vana att styra och förtrycka.

Som vissa har antytt så har kryptovalutor potential att revolutionera penninghantering och sno makt över valutan från stater. Detta kommer aldrig tillåtas.

Mot vilka ska de rikta vapnen? Det är inte, som vid vanliga FIAT-krig, en annan stat som är faran. Det är alla medborgare som är faran, och det blir väldigt svårt att bygga lagar som bygger runt kryptovalutor, då det endast är information. Om man börjar förbjuda simpel information (som inte kan skada någon) så får man problem från folket.
Citera
2017-07-28, 11:00
  #63
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Mot vilka ska de rikta vapnen? Det är inte, som vid vanliga FIAT-krig, en annan stat som är faran. Det är alla medborgare som är faran, och det blir väldigt svårt att bygga lagar som bygger runt kryptovalutor, då det endast är information. Om man börjar förbjuda simpel information (som inte kan skada någon) så får man problem från folket.
Du underskattar staters makt och överskattar folks vilja att bekämpa den.

Inte svårt att förbjuda och sedan slå till hårt mot ett par användare.

Döm dem för finansiering avvterrorverksamhet. 15 års fängelse, eller liknande.

Görs detta medan majoriteten fortfarande inte förstår krypyovalutor kommer det kunna anses vettigt av den stora massan och den kommer hålla sig långt borta i fortsättningen.
Citera
2017-07-29, 00:35
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nej,jag ser samma sekund som jag klickar på ok-knappen vem jag betalat till och vilket belopp...

Nej, du ser att systemet har skrivit upp det i sin balansbok, det gör bitcoin med - i samma sekund. Men konfirmeringen mellan bankerna tar flera dagar, precis som med bitcoin, fast där kan det så klart och oftast gå fortare.
Citera
2017-07-29, 02:05
  #65
Medlem
Xer0s avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ponzi_schemes

Citat:
In August 2012, Trendon T. Shavers (aka “Pirate” and “pirateat40”), the founder and operator of "Bitcoin Savings and Trust" (BTCST),[102] a non existent company advertised over an internet forum, disappeared from the public scene. Shavers raised at least 700,000 Bitcoin in BTCST investments by running it as a Ponzi scheme. The fact that BTCST was run using Bitcoin, makes this a unique instance of a Ponzi scheme. It allowed Shavers to initially stay completely anonymous, making it possible for him to just disappear with the money from his investors. Although some called it a pyramid scheme, BTCST is generally considered a Ponzi scheme. At the time he disappeared, somewhere around August 31, the 700,000 BTC were valued at around US$4,500,000. However, since Bitcoin prices increased significantly since the time it happened, they could now be worth more than US$500 million. The SEC has charged Shavers with fraud

Jag tror att det är många herrar som Shavers som tjänar storsummor på folks dumhet, och det är det som driver priserna.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback