Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-06, 11:55
  #1
Medlem
Som vi har sett den senaste tiden så skjuter graferna upp i höjden.
Alla lite mer kända valutor korrelerar i princip.
Skulle någon kunna förklara vad som ligger bakom detta?
Själv är jag väldigt okunnig när det kommer till kryptovalutor, men skulle vilja ha detta som ett andra investeringsalternativ.
Vad jag befarar är att ifall jag ger mig in i det nu så kommer det snart börja sjunka igen. Men detta kan jag inte veta eftersom jag inte förstår mig på det fundamentala med denna marknad.
Så vad säger ni här på flashback, kommer valutorna snart att sjunka ner till lite lägre priser och ska man vänta tills dess att investera. Eller hävdar ni att det är lika bra att investera nu.
Citera
2017-06-06, 13:16
  #2
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
ingen expert, men priserna på dom valutorna bestäms väl av hur många som köper, och när många ser att priserna går upp och upp, så blir fler sugna och priset stiger ännu mer.

dalar lite ibland, men i slut ändan så går priset alltid upp, vilket det gjort sedan dom började med bictoins, vilket är rätt sjukt, få saker som bara ökar och ökar

ångrar bittert att jag inte köpte bitocins när jag träffade på dom första gången, när priset låg på 600kr st ...

någon expert får gärna rätta mig om jag har fel
Citera
2017-06-06, 16:15
  #3
Medlem
Bubbla i en oreglerad marknad som endast drivs av supply&demand. Inte svårare än så.
Citera
2017-06-06, 17:19
  #4
Medlem
Ah okej!
Så det enda priset baseras på är helt enkelt efterfrågan och tillgång som du nämnde.
I grund och botten är det helt enkelt ett luftslott då eller.
Så kryptovalutor som det går bra för är helt enkelt de bästa eller populäraste, de som folk väljer att köpa. Eftersom priset styrs helt och hållet av oss köpare.
Egen slutsats, rätta mig och lägg till saker tack!
Citera
2017-06-06, 17:20
  #5
Medlem
Ni som investerar i kryptovalutor här på flashback!
Har ni lång eller kort tidshorisont i sparandet?
Citera
2017-06-06, 20:02
  #6
Medlem
nakamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leddeeddel3648
Ni som investerar i kryptovalutor här på flashback!
Har ni lång eller kort tidshorisont i sparandet?

50/50 daytrade/långsiktigt.
Långsiktigt: STRAT, UBQ och BTC.
Kortsiktigt: Lite olika, brukar leta efter nya valutor, t.ex köpte ZEN och BAT tidigt, sålde med 70% vinst. Sen handlar jag lite med hävstång på Poloinex.
Citera
2017-06-06, 20:51
  #7
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leddeeddel3648
Ah okej!
Så det enda priset baseras på är helt enkelt efterfrågan och tillgång som du nämnde.
I grund och botten är det helt enkelt ett luftslott då eller.
Så kryptovalutor som det går bra för är helt enkelt de bästa eller populäraste, de som folk väljer att köpa. Eftersom priset styrs helt och hållet av oss köpare.
Egen slutsats, rätta mig och lägg till saker tack!

Det är ett luftslott på samma sätt som alla produkter är luftslott i så fall.. Alla priser baseras på tillgång och efterfrågan (ibland lite skruvade med hjälp av statliga ingrepp t.ex.).

Senaste månaderna har jättemycket pengar gått in i "allt utom BTC" framförallt. Folk har börjat diversifiera mer, kanske framförallt de riktigt stora BTC-ägarna. Ett sundhetstecken i mina ögon. Samtidigt har jättemycket nya pengar pumpats in i "krypto-världen". Det kan vara så enkelt som att många fler går in eftersom de inte kan undvika att se lockelsen i valutor som inte kan manipuleras av politiker och byråkrater.

Tyvärr är väl den stora risken att just politiker och byråkrater också ser den lockelsen och sätter käppar i hjulet för kryptorevolutionen genom att slå på den stora akilleshälen: det traditionella banksystemet. Där har vi ett problem som behöver lösas, alltså hur man skyfflar in värde i krypto utan att gå via traditionella banker (som staterna har i sitt järngrepp).


Citat:
Ursprungligen postat av leddeeddel3648
Ni som investerar i kryptovalutor här på flashback!
Har ni lång eller kort tidshorisont i sparandet?

Min tidshorisont är min livstid, men sen får man förstås hålla koll på vad som händer hela tiden. Ser nån valuta ut att bli starkare av nån anledning kan det vara smart att kliva på det tåget med en liten slant.
__________________
Senast redigerad av HelgeBuk 2017-06-06 kl. 20:53.
Citera
2017-06-06, 23:20
  #8
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leddeeddel3648
Ni som investerar i kryptovalutor här på flashback!
Har ni lång eller kort tidshorisont i sparandet?
Lång, riktigt lång.

Jag skulle föreslå att du först läser på lite om vad Bitcoin är, vilken funktion det har och vilken roll det potentiellt skulle kunna spela i framtidens ekonomi.

Dagspriset bestäms givetvis av efterfrågan, men bara en förståelse för vad det faktiskt är kan ju svara på frågan om det priset är kraftigt undervärderat eller bara ett luftslott.
Citera
2017-06-07, 00:32
  #9
Medlem
rrpipers avatar
Så länge inte nyttan av att äga en bitcoin ökar så är prisökningen en bubbla. Så någon som är insatt får gärna förklara på vilket sätt nyttan ökat. Och det gäller nyttan bortsätt från prisökningen givetvis. Växer verkligen handeln i Bitcoin? Det känns mer som att spekulation är Bitcoins största användningsområde.
Citera
2017-06-07, 00:55
  #10
Medlem
Oldberrys avatar
Känns som en jäkla bubbla, jag köper att bitcoins stiger i värde för den valutan kan du faktiskt handla med . Men att de andra kryptovalutorna är värda miljarder kronor utan att användas till någon särskilt är ju ren spekulation
Citera
2017-06-07, 01:43
  #11
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Så länge inte nyttan av att äga en bitcoin ökar så är prisökningen en bubbla. Så någon som är insatt får gärna förklara på vilket sätt nyttan ökat. Och det gäller nyttan bortsätt från prisökningen givetvis. Växer verkligen handeln i Bitcoin? Det känns mer som att spekulation är Bitcoins största användningsområde.
Ligger den enda nyttan med Bitcoin i ägande?

Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Känns som en jäkla bubbla, jag köper att bitcoins stiger i värde för den valutan kan du faktiskt handla med . Men att de andra kryptovalutorna är värda miljarder kronor utan att användas till någon särskilt är ju ren spekulation
Som jag ser det kan efterfrågan på Bitcoin delas upp i tre kategorier. Transferering av värde, investeringar och spekulation. Det är sättet på vilket det första fungerar som gör att så många tror på Bitcoin mer långsiktigt. Den sista är vad som driver bubblor. Hur proportionerna är har jag dock ingen aning om.
Citera
2017-06-07, 01:55
  #12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Ligger den enda nyttan med Bitcoin i ägande?

Som jag ser det kan efterfrågan på Bitcoin delas upp i tre kategorier. Transferering av värde, investeringar och spekulation. Det är sättet på vilket det första fungerar som gör att så många tror på Bitcoin mer långsiktigt. Den sista är vad som driver bubblor. Hur proportionerna är har jag dock ingen aning om.

Det tycks för mig, som inte är speciellt insatt, att efterfrågan drivs främst av spekulation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback