Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-25, 11:08
  #13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det låter positivt.
Är det tillåtet att röka överallt inomhus?
Jag röker inte, men på krogen var det okey vad jag såg.
Citera
2018-06-25, 23:38
  #14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag funderar också på Serbien, men vart tveksam nu när du säger att det inte är så billigt.
Priserna ligger alltså på högre nivå än i Polen och Tjeckien?

Jag kommer inte riktigt ihåg.
- Men som sagt, tidigare i år, i januari så körde jag genom tjeckien, slovakien, ungern, serbien och bulgarien, och generellt tyckte jag att prisläget var det samma i alla dessa länder, klart billigare än i tyskland och sverige!

Framförallt så åt man väldigt billigt på restauranger och vägkrogar längs motorvägen, i tjeckien åt vi bröd och soppa plus juice som dryck på en bensinstation/vägkrog, det kostade 60 svenska kronor för två portiner inkl dryck!!
Billigt men smakade "sådär".

Ungern hade bäst och godast mat, här åt vi på lite "finare" vägkrogar, utmed motorvägen, bäst var det på en vägkrog precis utanför Budapest där vi fick en stor portion schnitzel med pommes, en omelett, två rejäla gulasch-soppor, bröd+smör, och två stora glas apelsinjuice - allt för drygt 200 svenska kronor.

I Slovakien var svårt att hitta matställen, när vi körde ner så var det kväll och det verkade vara stängt på alla ställen längs motorvägen, endast bensinstationer var öppet.
Och när vi körde hemåt, så var det trots dagtid svårt att hitta matställe, vi fick vänta tills vi kom in i tjeckien eftersom jag inte ville förlora tid på att vika av från motorvägen.
Stannade vid en vägkrog i slovakien, precis efter Bratislava, men den var helt igenbommad..

I serbien blev det som sagt bara mcdonalds samt lite kaffe och någon baguette på bensinstationer.

I bulgarien är det billigt att äta, bra restauranger och trevligt folk, enda nackdelen var att jag tyckte att maten var ganska smaklös på vissa ställen, lite mer kryddor hade inte skadat!

I tyskland sen rena skämtet, en schnitzel med pommes och dricka för 160 kronor per portion...

En sak verkar dock vara lika dyrt i alla länder, oavsett öst eller väst - och det är kaffet!
På mc donalds okej priser (10-15 kr) men på bensinstationer och vägkrogar är det som vanligt ockerpriser på 25-30 kr för en liten coffee to go!
__________________
Senast redigerad av BAB7 2018-06-25 kl. 23:42.
Citera
2018-06-25, 23:51
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag funderar också på Serbien, men vart tveksam nu när du säger att det inte är så billigt.
Priserna ligger alltså på högre nivå än i Polen och Tjeckien?

Serbien var väldigt billigt när jag reste runt i Östeuropa för några år sedan. Något lägre priser än Polen och Tjeckien men inte lika billigt som Moldavien. Belgrad är också en väldigt fin stad och en av mina personliga favoriter i Europa.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2845965

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback