Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-06, 21:21
  #13
Medlem
callons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Är det inte bara att koppla ihop ekvationsystemen och lösa båda paralellt sedan eftersom skjuvspänningen Vc skall bli samma i båda?


PS Det var hundra år sedan jag läste hållf så kanske har jag inte förstått problemet alls.

Lugnt, alla tips tas varmt emot...Hur hade du ställt upp det? Jag räknar bara runt i cirklar.
Citera
2017-06-06, 22:19
  #14
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callon
Lugnt, alla tips tas varmt emot...Hur hade du ställt upp det? Jag räknar bara runt i cirklar.

Har du lagt ut all info från problemtexten?
Citera
2017-06-06, 22:48
  #15
Medlem
callons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Har du lagt ut all info från problemtexten?

Kan lägga upp hela uppgiften nu - http://imgur.com/a/XNcEE
Får inte nån kläm på det idag iallafall...
Citera
2017-06-06, 23:39
  #16
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callon
Kan lägga upp hela uppgiften nu - http://imgur.com/a/XNcEE
Får inte nån kläm på det idag iallafall...

Aha! Balkarna är nitade i skarven. Det finns ingen kula eller rullcylinder där som jag antog – ett villospår altså :-(

Nästa steg blir då att snitta balkarna och ställa upp ekvationerna för skjuvkraft och böjmoment i snitten.
Citera
2017-06-09, 19:08
  #17
Medlem
Tja, det blir svårt att få ut det med jämvikt eftersom problemet är statiskt obestämt. Dessvärre kommer du vara tvungen att antingen trixa med balkekvationen eller hitta på något med Virtual-work. Med balkekvationen så är nog mitt tips att använda superposition och kika på de två lasterna isolerade. I leden så kan du använda skarvvillkoret att nedböjningen är samma för de två balksegmenten.

Tuff uppgift det där. Antar att det inte är första frågan på tentan.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback