Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-06, 10:04
  #1
Medlem
callons avatar
Uppgiften: http://i.imgur.com/8pXP6Tu.jpg

Kört fast helt i den här uppgiften, eftersom det sitter en led i balken har jag ingen aning om hur man ska gå till väga för att ens komma igång med uppgiften. Finns det nån här som har koll? Isåfall skulle jag vara evigt tacksam...
Citera
2017-06-06, 10:10
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Nu var det ett bra tag sedan jag läste balkteori eller hållf över huvudtaget men om jag får fundera ett tag så kanske:

Du kan se det som två balkar som sitter sammantvingade i en ledad punkt. Ett av Eulers knäckfall är om jag inte missminner mig exakt när ena änden av en balk är fast, den andra ledad. Om du sen frilägger alla kroppar, ställer upp ekvationer borde det trilla ut.

Citera
2017-06-06, 11:25
  #3
Medlem
callons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Nu var det ett bra tag sedan jag läste balkteori eller hållf över huvudtaget men om jag får fundera ett tag så kanske:

Du kan se det som två balkar som sitter sammantvingade i en ledad punkt. Ett av Eulers knäckfall är om jag inte missminner mig exakt när ena änden av en balk är fast, den andra ledad. Om du sen frilägger alla kroppar, ställer upp ekvationer borde det trilla ut.


Det använder man väl sig av för att få ut knäcklängder osv? Vet inte hur det ska hjälpa för att få ut RA och RB.
Citera
2017-06-06, 12:00
  #4
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callon
Uppgiften: http://i.imgur.com/8pXP6Tu.jpg

Kört fast helt i den här uppgiften, eftersom det sitter en led i balken har jag ingen aning om hur man ska gå till väga för att ens komma igång med uppgiften. Finns det nån här som har koll? Isåfall skulle jag vara evigt tacksam...

En bra start är att frilägga de båda balkarna var för sig. Har du gjort det? Om inte, bör du göra det nu och sedan lägga upp figuren här.
Citera
2017-06-06, 12:18
  #5
Medlem
callons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
En bra start är att frilägga de båda balkarna var för sig. Har du gjort det? Om inte, bör du göra det nu och sedan lägga upp figuren här.

http://i.imgur.com/3Moewbc.png
Måste säga att jag fortfarande är mer eller mindre helt lost.
Citera
2017-06-06, 12:40
  #6
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callon
http://i.imgur.com/3Moewbc.png
Måste säga att jag fortfarande är mer eller mindre helt lost.

Bra! De horisontella dragkrafterna blir väl så små ett de kan försummas antar jag.

Ställ upp lämpliga jämviktsekvationer, dvs kraft- och momentekvationer för balkarna.
Citera
2017-06-06, 12:48
  #7
Medlem
callons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Bra! De horisontella dragkrafterna blir väl så små ett de kan försummas antar jag.

Ställ upp lämpliga jämviktsekvationer, dvs kraft- och momentekvationer för balkarna.

Det är där jag stöter på patrull, med 3 obekanta på vardera sida då infästningsmomentet ska med också. Eller kan man använda handboksformlerna?
Citera
2017-06-06, 14:24
  #8
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callon
Det är där jag stöter på patrull, med 3 obekanta på vardera sida då infästningsmomentet ska med också. Eller kan man använda handboksformlerna?

Ja, du får problem där :-(

Finns det någon handboksformel för dubbelsidig fast inspänning?
Annars får vi hoppas på att någon hållf-expert kan hjälpa dig.
Citera
2017-06-06, 14:29
  #9
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callon
Det är där jag stöter på patrull, med 3 obekanta på vardera sida då infästningsmomentet ska med också. Eller kan man använda handboksformlerna?

Är det inte bara att koppla ihop ekvationsystemen och lösa båda paralellt sedan eftersom skjuvspänningen Vc skall bli samma i båda?


PS Det var hundra år sedan jag läste hållf så kanske har jag inte förstått problemet alls.
Citera
2017-06-06, 14:44
  #10
Medlem
Nails avatar
Kom på ... vertikalkrafterna V_C på ömse sidor om leden bör väl vara noll eftersom leden kan ses som ett rullstöd?
Citera
2017-06-06, 14:50
  #11
Medlem
Sätt nedböjningen vid punkt C lika i ett ekvationssystem.Likaså måste krafterna. i punkt C vara lika men motriktade
Citera
2017-06-06, 15:45
  #12
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodata
Sätt nedböjningen vid punkt C lika i ett ekvationssystem.Likaså måste krafterna. i punkt C vara lika men motriktade

Det hjälper inte. Fortfarande för många obekanta!

Sätt istället Vc = 0. Två tangentiella och motriktade krafter på ledkulan skulle rotera den. Vid jämvikt påverkar balkarna kulan endast med normalkrafter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback