Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-05, 22:06
  #1
Medlem
PierreKirbys avatar
Hej!

Jag öppnade en gammal kartong idag och hittade en fjärrkontroll till en stereo. I kontrollen satt batterierna kvar sedan jag använde den sist (2-3 år förmodligen) och ett av batterierna hade bildat spår av någon slags grå hinna som stelnat. Min fråga, som total idiot, är: vad är detta och är det farligt?

Mina farhågor är naturligtvis att det är batterisyra som läckt och jag bör undvika att vidröra kontrollen. Eller ska jag bara försöka få bort det och sätta i ett nytt par batterier?
Citera
2017-06-05, 22:08
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Fukta ett papper och torka bort det.
Tvätta händerna.
Ingen fara...
Citera
2017-06-05, 22:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreKirby
Hej!

Jag öppnade en gammal kartong idag och hittade en fjärrkontroll till en stereo. I kontrollen satt batterierna kvar sedan jag använde den sist (2-3 år förmodligen) och ett av batterierna hade bildat spår av någon slags grå hinna som stelnat. Min fråga, som total idiot, är: vad är detta och är det farligt?

Mina farhågor är naturligtvis att det är batterisyra som läckt och jag bör undvika att vidröra kontrollen. Eller ska jag bara försöka få bort det och sätta i ett nytt par batterier?

Du bör vidtaga största försiktighet!
Batterisyra är ingen lek.
Innan du avlägsnar batterierna så är det munskydd och skyddsglasögon
som är prioritet A.
Finns det fler än två batterier så är det skyddshjälm på.
Antar att du har evakuerat dina ev. familjemedlemmar?
Om inte? Sörj för samma skydd för dem som ovan.

Lycka till!
Glöm inte att kontakta kommunen innan.
En bra försäkring om det skulle gå riktigt illa.
Citera
2017-06-05, 22:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreKirby
Hej!

Jag öppnade en gammal kartong idag och hittade en fjärrkontroll till en stereo. I kontrollen satt batterierna kvar sedan jag använde den sist (2-3 år förmodligen) och ett av batterierna hade bildat spår av någon slags grå hinna som stelnat. Min fråga, som total idiot, är: vad är detta och är det farligt?

Mina farhågor är naturligtvis att det är batterisyra som läckt och jag bör undvika att vidröra kontrollen. Eller ska jag bara försöka få bort det och sätta i ett nytt par batterier?

Aja låter som uranhexaflourid lämna bostaden genast, ring brandkåren.
Citera
2017-06-05, 22:57
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Vanliga hushållsbatterier som brukar sitta i fjärrkontroller, t ex storlek AA eller AAA är alltid av den alkaliska typen, alltså ingen syra utan tvärtom en alkali. Nu är ju inte alkaliska ämnen alltid mer harmlösa än syror, natriumhydroxid är riktigt illa mot huden men elektrolyten i batterier brukar vara kaliumhydroxid och är det inte i någon större mängd så är det inget att oroa sig för. Gör som sommarlov sa. Slicka inte bort det, ha det inte i fuktigt tillstånd på fingrarna utan torka bort det torrt och sedan med lite vatten så är det ingen fara.
Citera
2017-06-05, 22:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Du bör vidtaga största försiktighet!
Batterisyra är ingen lek.
Innan du avlägsnar batterierna så är det munskydd och skyddsglasögon
som är prioritet A.
Finns det fler än två batterier så är det skyddshjälm på.
Antar att du har evakuerat dina ev. familjemedlemmar?
Om inte? Sörj för samma skydd för dem som ovan.

Lycka till!
Glöm inte att kontakta kommunen innan.
En bra försäkring om det skulle gå riktigt illa.

Så bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback